• سه‌شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: صنفی، فرهنگی
  • کد خبر: 99103022071
  • خبرنگار : 71567

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد

ضرورت توجه به نگاه تحولی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

ضرورت توجه به نگاه تحولی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باید در راستای نگاه تحولی گام بردارد، گفت: باید باور کنیم آموزشی که منجر به حل مسائل جامعه، پیشرفت و ایجاد اشتغال شود ابتدا نیازمند بازسازی و نوسازی‌های جدی است.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید رضا عاملی در جلسه دوازدهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور  که به ادامه بررسی گزارش وضعیت دانشگاه شهید رجایی و برنامه‌های کیفیت بخشی و توسعه آن اختصاص داشت با اشاره به سیر تحولات آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی در دنیا، گفت: باید با توجه به این تحولات، ذهنیت موجود در مورد آموزش نیز تغییر یابد و رکن آن این است که باور کنیم آموزش برای کمک به حل مسائل جامعه، پیشرفت و ایجاد اشتغال مناسب است و نیازمند بازسازی و نوسازی‌های جدی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر آموزش تحث تأثیر فناوری‌های جدید تغییر کرده است، به عنوان مثال کشور آلمان با توجه به شرایط روز و لزوم تغییرات جدید، مقطع لیسانس را به سه سال تقلیل داده است. در واقع ما به دنبال نظام آموزشی مفید و مؤثر هستیم. از سوی دیگر باید به مفهوم یادگیری همراه با کار توجه داشت و در واقع مفهوم یا پارادیمی که بر یادگیری از طریق انجام کار (Embedded Learning) تأکید دارد.

دکتر عاملی تصریح کرد: انتظار می‌رود دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با نگاه تحولی در این راستا حرکت کند، در غیر این صورت در زنجیره تغییر و تحولات آموزش و پرورش در دنیا ثابت خواهیم ماند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: مأموریت‌های دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به سایر دانشکده‌های این دانشگاه منتقل شود و از تکرار تجربه دانشگاه پیام نور که از فلسفه وجودی خود که آموزش از راه دور و صرفاً در مقطع کارشناسی بود، خارج شد؛ برای این دانشکده جلوگیری به عمل آید.

رئیس شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور تصریح کرد: پیشنهادهایی مانند کوتاه کردن دوره‌های تحصیلی دانشگاهی فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و همچنین لزوم ادامه تحصیل فارغ التحصیلان هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای در دانشگاه در رشته خود، به صورت طرح جامعی به شورای تحول و نوسازی ارائه شود.

دکتر عاملی  با بیان اینکه موضوعات مورد بررسی در شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با استناد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: ماده واحده «کلیات ساماندهی امور مربوط به مهدهای کودک» و ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» با پیشنهاد این شورا در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه و تصویب شده است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه خانم دکتر علم‌الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در این جلسه گفت: انتقادهایی که به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی وارد است بر اساس گزارش‌های دریافتی از این دانشگاه است و ضرورت دارد گزارش عملکرد این دانشگاه به صورت شفاف و سالانه ارائه شود.

وی با تأکید بر اینکه بحث فنی‌وحرفه‎ای به اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های اشتغال و تولید و سایر مسائل جدی و کلیدی مرتبط است، افزود: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای رفع خلاهای موجود نیاز به مشارکت وزارتین علوم و آموزش و پرورش، شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط دارد. به همین منظور طرح مشخصی توسط دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای برطرف کردن خلاهای موجود ارائه شود.

دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور ادامه داد: در وزارت آموزش و پروش برای مبحث تهیه محتوای درسی چند معاونت وجود دارد اما به موضوع نیروی انسانی توجه کمتری شده است.

به گفته دکتر علم الهدی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و هم مبتنی بر آخرین یافته‌های حوزه آموزش و پرورش، معلم در حوزه تعلیم و تربیت نقش بی‌بدیل دارد.

وی با تأکید بر لزوم ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت به ویژه کیفیت دانش و مهارت معلمان، خاطرنشان کرد: زیر نظام نیروی انسانی در آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول بنیادین تدوین شده است و ضرورت دارد مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، گزارشی از سیاست‌ها و برنامه‌های در دست اجرا برای ارتقاء نیروی انسانی ارائه دهند.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا صادق‌زاده قمصری عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: در برنامه توسعه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باید به این نکته توجه شود که مأموریت این دانشگاه تربیت معلم و دبیر فنی‌وحرفه‌ای است و دانشجویان این دانشگاه باید برای معلمی آموزش ببینند.

وی تأکید کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در جذب استاد و عضو هیئت علمی تجربه و سابقه تدریس و معلمی را ملاک قرار دهد.

دکتر صادق زاده با اشاره به واحد کارورزی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، افزود: در حال حاضر تعداد واحد کارورزی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی کم است و لازم است که تعداد واحد کاروزی افزایش یابد.

وی پیشنهاد داد: برای موضوع کارورزی تعدادی مدارس و هنرستان وابسته به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تعیین شود.
دکتر صادق زاده در ادامه با انتقاد از محدودیت مکانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تصریح کرد: در حال حاضر این دانشگاه فقط در شهر تهران فعال است و ضرورت دارد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سطح کشور توسعه شعب داشته باشد.

در ادامه جلسه دکتر حمیدرضا عظمتی رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه این دانشگاه در چند سال اخیر تحولات بسیاری داشته است، اظهار داشت: در حال حاضر دانشگاه تربیت شهید رجایی در نزدیک‌ترین فاصله با مأموریت اصلی خود قرار دارد و ادعا داریم که صد در صد در مسیر تربیت معلم و دبیر قرار داریم.

وی درمورد واحد کارورزی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: ادامه داد: کارورزی به طور مناسب در این دانشگاه تدریس می‌شود و ١٢٠ ساعت کارورزی در سه بخش طرح درس‌نویسی، تدریس خرد و تدریس کلان برای دانشجویان در تمامی دوره‌ها ارائه می‌شود. البته نیاز داریم که هنرستان‌هایی به طور مشخص در اختیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باشند.

دکتر عظمتی با بیان اینکه در جذب استاد در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بر اشراف فرد بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید داریم، افزود: تربیت معلم بر سه ستون «دانش تخصصی»، «مهارت و دانش تعلیم و تربیت» و «امور فرهنگی و اجتماعی» استوار است و در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بر این اصل تأکید داریم.

رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: جامعه هدف دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ۵.٧ درصد مدارس کشور است.

در ادامه دکتر علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: بحث آموزش نیروی انسانی و معلمان به عنوان یکی از مؤلفه‌های چهارگانه زیرنظام تربیت دبیر و نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرروش مطرح است.
وی ادامه داد: در حال حاضر برای آموزش نیروی انسانی و معلمان، «آموزش در بدو خدمت» و «آموزش ضمن خدمت» انجام می‌شود.
دکتر الهیار ترکمن افزود: هرچه استخدام معلمان در وزارت آموزش و پرورش به صورت استاندارد و از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی انجام می‌شود، آموزش حین خدمت با سهولت و دقت بیشتری انجام خواهد شد.

دکتر حسین کچویان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این سند بر گسترش آموزش مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای دانش‌آموزان تأکید شده است که ضرورت دارد وزارت آموزش و پرورش به این موضوع توجه کند.

همچنین دکتر مهدی نوید ادهم مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و برنامه ششم توسعه 48.5 درصد تا 50 درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه باید در شاخه‌های مهارتی آموزش ببینند که در مقطعی 43 درصد آن محقق شد و در حال حاضر نیز این رقم 38 درصد است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر ظرفیت لازم برای آموزش مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای 50 درصدی دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش کشور وجود دارد اما متأسفانه تقاضای اجتماعی به این میزان وجود ندارد.

دکتر نوید ادهم با تأکید بر لزوم اتخاذ سیاست‌های لازم برای استقبال و تشویق دانش آموزان از رشته‌های مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار دریافتی، در استان سیستان و بلوچستان 64 درصد دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند و از طرف دیگر 46 درصد از بیکاران این استان نیز دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های علوم انسانی هستند.

وی با تأکید بر لزوم اصلاح قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: دانشجویان متعهد به خدمت موضوع این قانون، از آغاز تحصیل خود به استخدام آزمایشی وزارت آموزش و پرورش درآمده و از حقوق و ‌فوق‌العاده شغل مربوط به مدارک تحصیلی لازم جهت ورود به دوره تحصیلی مورد نظر برخوردار خواهند شد که این امر موجب کاهش انگیزه دانشجویان در درس خواندن شود.

در ادامه دکتر علیرضا علی احمدی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت بر لزوم آینده‌نگری و توجه به بازار کار در تربیت معلم و دبیر در دانشگاه‌های تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان تأکید کرد و گفت: با توجه به گسترش تحولات فناورانه در دنیا، نیاز به مشاغل جدید در آینده نیز به وجود خواهد آمد و ضرورت دارد رشته‌های جدید در دانشگاه‌های تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان طراحی و تدریس شود.

وی ادامه داد: به تناسب رشته‌های جدید، نیاز به کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های جدید و آموزش مجازی نیز ایجاد می‌شود لذا تجهیز منابع جدید برای دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ضروری است.

همچنین دکتر عباس صدری مدیر دفتر منطقه‌ای آیسسکو با بیان اینکه در حال حاضر در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی "پژوهشگر آموزش" تربیت می‌شود، افزود: سند راهبردی این دانشگاه با رویکرد مأموریت گرایی حرفه‌ای تدوین شده است.

وی با انتقاد از مجاز بودن امکان تغییر رشته دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای برای تحصیل در دانشگاه، پیشنهاد داد: سیاستی اندیشیده شود که فارغ‌التحصیلان هنرستان فنی‌وحرفه‌ای به صورت پیوسته در رشته خود در دانشگاه پذیرش شوند و در دانشگاه در دوره 3 ساله به جای 4 سال فارغ‌التحصیل شوند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: بعضی از حوزه‌های مورد انتظار از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی منجر به ایجاد تحولاتی در فرآیند دانشگاه می‌شود به عنوان مثال از این دانشگاه انتظار می‌رود که در رقابت با هیئت علمی سایر دانشگاه‌ها تراز لازم را رعایت کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر از این دانشگاه انتظار می‌رود که خروجی آن معلم و دبیر برای آموزش فنی‌وحرفه‌ای باشد. لذا ضرورت دارد با توجه به انتظارات مختلف از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای موضوع تربیت دانش‌آموز فنی‌وحرفه‌ای و تربیت دانشجوی فنی‌وحرفه‌ای که در آینده معلم خواهد شد، تقسیم کار توسط دستگاه‌ها ذی‌ربط انجام شود.

انتهای پیام