• شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 99070502948
  • خبرنگار : 71368

از سیر تا پیاز «اتوبوس های دربستی» پایتخت

از سیر تا پیاز «اتوبوس های دربستی» پایتخت

همزمان با شیوع کرونا در تهران خبری مبنی بر رزرو صندلی های اتوبوس برای مدتی به سرخط اخبار تبدیل شد؛ اما بعد از مدتی مسئولان شهرداری اعلام کردند که خبری از رزرو صندلی ها نیست، بلکه قرار است سرویس جدیدی تحت عنوان «دربستی» همانند چیزی که در تاکسی های اینترنتی وجود دارد دربرخی خطوط ناوگان اتوبوسرانی اجرایی شود. حالا چند ماه است که سرویس دربستی اتوبوس در برخی خطوط حاشیه ای فعال شده، اما به دلیل شیوع کرونا تعدادمسافران کمی را به خود اختصاص داده و مدیر عامل ناوگان اتوبوس و مینی بوس های رزروی تهران معتقد است که با رونمایی از قسمت های مختلف اپلیکیشن اش می تواند تغییری در تعداد مسافران ایجاد کند.

احمد تابنده در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه طراحی سرویس اتوبوس دربستی جدید نیست و به حدود ۱۰ سال قبل بر می گردد، گفت: زمانی که بحث کاهش تعداد خودروهای تک سرنشین مطرح شد، آرام آرام مسئولان به سمت خودروهای انبوه بر همچون ون، مینی بوس و اتوبوس گرایش نشان دادند.

وی با بیان اینکه از سه سال قبل با طراحی سرویس اتوبوس های دربستی وارد مذاکره با شرکت واحد اتوبوسرانی شدیم اما مسیرها طولانی و پیچیده بود، تصریح کرد: ما معتقدیم که برخی مسیرهای اتوبوسرانی برای مردم سخت و پیچیده است. به گونه ای که باعث می شود مردم چند بار از اتوبوس پیاده و مجددا برای ادامه مسیرشان سوار بر اتوبوس شوند. مثلا یک مسیری مثل افسریه به پارک وی یا خطوطی که محیط اطراف شهر و شهرهای اقماری را به مرکز شهر متصل می کند معمولا مسیرهای سختی هستند که اصطلاحا به آنها «سفرهای آونگی» گفته می شود که معمولا نیز در یک زمان خاص تقاضای انبوه برای این خطوط وجود دارد. 

به گفته وی، در این مسیرها در مابقی روزها مسافری برای این خطوط نیست که بر همین اساس تعریف خطوط دائمی اتوبوس برای این مسیرها به صرفه نیست. چرا که تنها چند ساعت تقاضای زیادی دارد و بعد از آن رانندگان در طول روز بیکار هستند.

تابنده در ادامه با بیان اینکه بر همین اساس معمولا برای این خطوط مسیر مستقیم اتوبوس تعریف نمی شود، گفت: به عنوان مثال مسیر تهران – کرج با اینکه خط مترو دارد اما مترو تنها ۲۰ درصد سفرهای این مسیر را پوشش می دهد و به همین دلیل است که ما در مسیر تهران – کرج شاهد ازدحام خودروهای شخصی هستیم و به همین دلیل به این فکر افتادیم که خطوط پویا تعریف کنیم که در یک زمان خاص و نه کل روز نسبت به سرویس دهی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه ما در این اپلیکیشن ناوگان را به صورت پویا و در مسیرهای مختلف طراحی کردیم، افزود: ظرفیت سخت افزاری ما محدود است و باید از آن استفاده بهینه کنیم و به همین دلیل این اتوبوس ها را در مسیرهای مختلف جانمایی کردیم.

تابنده ادامه داد: به عنوان مثال برخی خطوط ساعت ۷:۳۰ تا ۸:۳۰ صبح که ساعات اداری است فعال هستند اما برخی مراکز تجاری همچون بازار تهران ساعت ۱۰ صبح به بعد تقاضای سفرشان افزایش می یابد که ما می توانیم مسیرهایمان را متناسب با تقاضای سفر، پویا طراحی کنیم.

وی با بیان اینکه در ابتدا سعی کردیم از طریق معاونت حمل و نقل پیگیر این موضوع شویم اما به دلایل مختلف به وجوه مشترک نرسیدیم، اظهار کرد: حالا بعد از یک و نیم سال با بخش خصوصی وارد مذاکره شده و توانستیم ۵۰ مینی بوس و حدود ۴۰ اتوبوس جذب کنیم که البته سایر شرکت های بخش خصوصی زیر نظر اتوبوسرانی نیز مایل هستند که به این شیوه فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه ما نیز از عوارض کرونا در امان نماندیم و به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی مجبور شدیم که تعداد مسافران مان را کاهش دهیم، گفت: مثلا یک مینی بوس حدود ۱۵ نفر ظرفیت دارد که ما به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی نصف این ظرفیت مسافر پذیرش کردیم.

تابنده با اشاره به استقبال مردم از این سرویس دربستی گفت: خوشبختانه بیش از ۷۰ درصد مشترکان مان ماندگار شدند و شاهد آن هستیم که روزانه بیش از ۱۶۰ سرویس با حدود روزانه ۲۵۰ مسافر رزروی را پوشش می دهیم. البته دقت داشته باشید که ما اصلا در زمینه اتوبوس های دربستی و معرفی آن به مردم تبلیغات نداشتیم اما با این حال خوشحال هستیم که توانستیم سهم قابل قبولی با وجود نو و جدید بودن سرویس مان دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه هدفگذاری ما در فاز اول جذب ۲۰۰ هزار مسافر در روز است که بتوانیم ۴۰ الی ۵۰ هزار سفر را در روز پوشش دهیم، گفت: در حال حاضر اتوبوس های دربستی ۴۰ مسیر را به صورت رفت و برگشت پوشش می دهند که خوشبختانه برخی از این مسیرهای اتوبوسی ما همچون مسیر چهار دیواری به هفت تیر یا افسریه به ونک و ولیعصر به تهرانسر و مرکز شهر توانسته مسافران زیادی جذب کند و در صدد آن هستیم که مسیر کرج به امیرآباد و ولیعصر را نیز ایجاد کنیم.

وی در مورد مبلغ کرایه اتوبوس های دربستی پایتخت نیز گفت: به غیر از شهرهای اقماری برای مسیرهای داخل محدوده به طور میانگین مبلغ ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان را به عنوان کرایه ای تعیین کرده ایم که هم مسافر، هم راننده و هم شرکت ها راضی هستند و کار به صورت پایدار ادامه می یابد.

تابنده در ادامه افزود: اما دقت داشته باشید که این کرایه برای مسیرهای طولانی و پیچیده بسیار به صرفه است. مثلا شما اگر بخواهید از تهرانسر به ونک با تاکسی سفر کنید ۱۱ الی ۱۲ هزار تومان می شود و این در حالیست که باید دائم پیاده و مجددا سوار شوید که با نصف این مبلغ می توان در اتوبوس دربستی بدون تغییر وسیله سفر ادامه مسیر داد.

وی با بیان اینکه البته در حال حاضر کرایه مسیر با تخفیف بیش از ۵۰ درصد برای مسافر محاسبه می شود، گفت: در نظر داریم به صورت پله پله تخفیف ها را کاهش دهیم که مبادا به مسافران نیز لطمه ای وارد کند.

تابنده با بیان اینکه ما به شهرداری پیشنهاد دادیم که برای خطوط کم مسافر از این شیوه استفاده کنند، یادآور شد: برخی خطوط معروف همچون مسیر بی آر تی مسافر ثابت خود را دارد و حتی با ازدحام جمعیت مواجه هستیم، اما برخی خطوط تقریبا نیمه تعطیل هستند که می توان با استفاده از این شیوه دربستی از توان و ظرفیت ناوگان به صورت بهینه استفاده کرد که البته اخیرا قرار شده است جلسه ای با معاونت حمل و نقل برگزار کنیم تا راهکارهای همکاری هر چه بهتر احصا شود که هنوز اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

انتهای پیام