• پنجشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99041209136
  • خبرنگار : 50264

ملاقات با گنجینه‌ها

ملاقات با گنجینه‌ها

ایسنا/اصفهان زمستان  ۱۳۹۷، ادیشن هفدهم مجسمۀ «فضانورد افتاده» اثر پاول فون هویدونک به موزۀ هنرهای معاصر اصفهان اهدا شد و حالا قرار است که ۱۲ تیرماه و برای نخستین بار، این اثر به همراه دیگر آثار موجود در گنجینۀ این موزه در معرض دید عموم قرار بگیرد.

مهدی تمیزی، مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان با اعلام این خبر به ایسنا گفت: پاول فون هویدونک تنها هنرمند جهان است که برای دیدن نسخۀ اصل اثر او باید به فضا سفر کنیم؛ به‌عبارت‌دیگر، او تنها انسانی است که اثری هنری روی کرۀ ماه دارد.

وی ادامه داد: این هنرمند طی هفت دهه فعالیت هنری خود، باستان‌شناسی و کاوشگری در آیندۀ تاریخ را مدنظر قرار داده و در همین راستا یکم آگوست سال ۱۹۷۱ مجسمۀ آلومینیومی خود به نام «فضانورد افتاده» را به فضا برده و روی سطح کره ماه گذاشته است.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان با اشاره به اینکه از مجسمۀ این هنرمند ادیشن های مختلفی تولیدشده که به موزه‌های برتر دنیا اهدا می‌شود، تصریح کرد: سوم اسفندماه سال ۱۳۹۷  با تلاش مدیران شرکت بین‌المللی هنر و فرهنگ، ادیشن شماره ۱۷ این اثر به موزۀ هنرهای معاصر اصفهان اهدا و اصفهان نخستین شهر آسیایی‌ای شد که ادیشنی از اثر هنری پاون فون هویدونک را در مجموعۀ گنجینۀ خود دارد.

تمیزی یادآور شد: نمایشگاهی که پنجشنبه ۱۲ تیرماه رأس ساعت ۱۸:۳۰ در موزه هنرهای معاصر اصفهان افتتاح می‌شود و جمعه ۱۷ مردادماه، هم‌زمان با همان تاریخی که پاون فون هویدونک مجسمۀ خود را روی ماه گذاشت پایان می‌یابد، شامل گلچینی از آثار موجود در گنجینۀ موزه هنرهای معاصر اصفهان است.

وی خاطرنشان کرد: ما گالری شماره یک و دوی موزه را به آثار سنتی و کلاسیک گنجینه، گالری شماره سه را به آثار نوگرا و بخشی را نیز به آثار عکاسی اختصاص دادیم. تک اثر ادیشن ۱۷ مجسمۀ «فضانورد افتاده» را نیز برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار خواهیم داد؛ اثری که از نظر هنری، معاصرترین شئ موجود در گنجینۀ موزه هنرهای معاصر اصفهان است.

مدیر موزۀ هنرهای معاصر اصفهان دربارۀ وضعیت گنجینۀ این موزه گفت: پس از تصدی مدیریت این موزه، حدود پنج ماه برای به دست آوردن آمار دقیقی از آثاری که به گنجینۀ موزه اهداشده بود وقت صرف کردم و این آمار اکنون در دفتری ثبت است. آن دسته از آثار که شماره و پلاک نشده بود نیز شماره و پلاک شد  و برخی از اثرها که صرفاً به دلیل نگاه خیرخواهانۀ شهرداری از هنرمندان خریده شده بود  با استفاده از نظرات کارشناسان کاربلد از فهرست گنجینۀ موزه بیرون آمد.

تمیزی افزود: ما در حد بضاعتمان برخی از آثار گنجینه را مرمت کردیم یا فضایی را به آن‌ها اختصاص دادیم که آسیب کمتری ببینند اما متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید، شرایط مناسبی را برای نگهداری و نمایش دائمی این گنجینۀ باارزش فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما به شهرداری اصفهان این بود که گالری شماره چهار موزه را تغییر کاربری داده و به گالری دائمی نمایش گنجینۀ موزه تبدیل کنند و همچنان بر این پیشنهاد پافشاری می‌کنیم. چنان‌که پیش‌تر نیز نیاز فوری بنای موزه هنرهای معاصر اصفهان را به مرمت اعلام کرده بودیم و کماکان امیدواریم اقدامی در این راستا انجام شود.

انتهای پیام