• دوشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98091813266
  • خبرنگار : 50028

خلق هنر در بازی چوب و آتش/ بازار فروش را برای هنرمندان مهیا کنید

خلق هنر در بازی چوب و آتش/ بازار فروش را برای هنرمندان مهیا کنید

ایسنا/خراسان جنوبی  عفت آرزمجو از جمله هنرمندان جوان خراسان جنوبی بوده که با استفاده از آتش بر تن بی جان چوب درختان، تصاویری گویا و پر مفهوم خلق می‌کند، اما این روزها از بازار فروش محصولاتش گلایه دارد.

سوخته کاری روی چوب یا سوخت نگاری هنری با سابقه‌ای دیرینه بوده که به اشکال گوناگون در اعصار مختلف اجرا شده است. روش اجرای آن اغلب به صورت داغ‌گذاری بوده بدین صورت که فلزی را در آتش گداخته و آن را روی چوب قرار می داده‌اند.

براساس شواهد تاریخ، هنرسوخت نگار یا پیرو گرافی ابتدا درسه هزار سال قبل در یونان قدیم شکل گرفت و سپس به شیوه سنتی در کشورهای اروپایی، آسیایی، استرالیا و آمریکا برای تزیینات مصنوعاتی نظیر موسیقی و وسایل آشپزخانه استفاده می‌شد.

به گزارش ایسنا، هنر سوخت روی چوب، در ایران هنری به جای مانده از عهد صفویان بوده که در اوایل به صورت سوخت روی چرم انجام می‌شد، بدین صورت که ابتدا طرح مورد نظر را روی چرم منتقل می‌کردند و سپس با استفاده از میله‌های داغ طرح مورد نظر را می‌سوزانند و از این کار بیشتر برروی جلد کتاب قرآن بکار می‌رفت.

در اواخر عهد صفویان این هنر کم کم از روی چرم بر روی انواع ظروف چوبی به خصوص پایه پیکره‌های چوبی انتقال یافت که متاسفانه به علت دشوار بودن اجرای این تکنیک روی چوب کم کم از تعداد آثار سوخت روی چوب کاسته و در نتیجه این امر باعث از بین رفتن این هنر شد.

اما امروز این حرفه زیبا در بسیاری از شهرها و استان‌ها با دستان پرتوان هنرمندان خودنمایی می‌کند. جوانان و حتی بانوان زیادی در خراسان جنوبی به این حرفه روی آورده‌اند تا هنرشان را با استفاده از آتش بر تنه بی جان درختان حک کرده و از آن تصویری خلق کنند که گویای دنیایی از مفهوم است.

عفت آرزمجو، یکی از این هنرمندان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  ۱۲ سال از عمرم را با استفاده از چوب خلق هنر کرده و امروز توانسته‌ام از بستر شرکت تعاونی و راه‌اندازی آموزشگاه، برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد کنم.

این هنرمند در حالی که با اشتیاق پیرامون حرفه‌اش سخن می‌گوید، می افزاید: حرفه سوخت‌نگاری، نوعی طراحی روی چوب بوده که در استان بیش از ۲۰ سال قدمت دارد.

آرزمجو با بیان اینکه این کار در سبک‌های مختلف ساده و پیشرفته انجام می‌شود، می‌گوید: بیشتر هنرمندان در سبک‌های پیشرفته کار می‌کنند که این امر رقابت را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: سبک پیشرفته نوعی طراحی با حجم سه بعدی بوده که در هنگام دست کشیدن روی کار، سطح یکسان است اما از دور پلکانی دیده می‌شود.

نبود مواد اولیه و مشکلات بازاریابی

آرزمجو با اشاره به سختی‌های این حرفه، بیان کرد: نبود مواد اولیه و بازار رقابت شدید بین هنرمندان از مهم‌ترین مشکلات پیش رو است.

این مربی سوخت نگار بازار فروش را یکی دیگر از مشکلات این حرفه برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر برگزاری نمایشگاه‌ها بستری مناسب برای فروش محصولات مان هستند.

انتهای پیام