• دوشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 99121107946
  • خبرنگار : 99999

در گفت و گو باعضو سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران مطرح شد

چالش شرکت های خدمات فنی و مهندسی

چالش شرکت های خدمات فنی و مهندسی

عضو سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران از کمبود بودجه های عمرانی و همچنین کم و کاستی هایی در برنامه ریزی صحیح برای اجرای پروژه های ملی عمرانی اظهار گلایه کرد و گفت: در کشور ما پروژه­‌هایی که تعریف می­شود در فاز مطالعاتی هزینه­‌ها را به صورت حداقل محاسبه میکنیم و متاسفانه بیشتر پروژه­‌های ملی ما نقش سیاسی پیدا کرده و بدون بودجه و شرایط مورد نظر از لحاظ بحث­های مهندسی و مطالعاتی دقیق روی آن کار میشود.

اشکان ناظمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: به تبع آن این­ اقدامات روی هم جمع شده و امروز شاهد این هستیم که خیلی از پروژه­‌ها در کشور وجود دارد که درصد پیشرفت آن مثلاً تا ۲۰ درصد است و برخی از آن‌ها متوقف می‌شوند و یا بسیار آهسته پیش میروند.

عضو سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران تصریح کرد: شرکت­های پیمانکاری برای آنکه بتوانند خودشان را در مجموعه کارهایی که به آن­ها محول می­شود، حفظ کنند حتماً نیاز است که صدور خدمات مهندسی داشته باشند، من معتقدم هر مجموعه پیمانکاری که بتواند با حوزه صدور خدمات مهندسی خودش را آمیخته کند و حرکت کند می تواند مجموعه شرکت و حتی کشور را به سمت موفقیت بیشتری راهبری کرده و در این حوزه  نیز ما با توجه به تورم نرخ ارزی که داشته­ایم سعی کردیم این موضوع را متوقف نکنیم.

ناظمی خاطر نشان کرد: در حوزه عمرانی شرکتهایی میتوانند در سال های آتی ادامه حیات داشته باشند که هم در طراحی و هم در حوزه تأمین مالی نقش داشته باشد، به نظر من به این شکل فعالیت کردن منجر به کاهش هزینه ها نیز می شود. در این حوزه قراردادهای مختلفی را تقریباً در دولت­های مختلف و کشورهای مختلف انجام می­شود به صورت BO، BOT و BLT که به نظر من در حوزه کشور به صورت BOT این فرآیند در ۸ یا ۱۰ سال اخیر خوب جاری شده است.

وی اظهار داشت: امیدوارم تمام شرکت­های پیمانکاری که امروز توانسته­اند با تمام مشکلاتی که در کشور وجود دارد خود را حفظ کنند، این حوزه کارآفرینی خود را ادامه دهند و به این سمت و سوی هدایت شوند که عملاً استواری مجموعه شرکت آن­ها دچار مشکلات نقدینگی و  cash flow نشود و یکی از بزرگ­ترین مشکلاتی که مجموعه شرکت­های پیمانکاری دارند بحث مدیریت cash flow و مدیریت مالی است و اگر بودجه های عمرانی کشور بدرستی صرف عمران شود این مشکل بوجود نمی آید.

این عضو سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران، تاکید کرد: من به عنوان یک مهندس ایرانی که در کشور های مختلف نیز فعالیت داشته ام می گویم که ما در مقایسه با همسایگان اطرافمان در حوزه شرق کشور، یا در حوزه جنوب، حوزه­ کشورهای عربی و نیز حوزه ­های کشورهای هفت­گانه عربی در قسمت غرب کشورمان و همچنین حوزه­های غرب و شمال غرب قسمت ترکیه که شاید رشد اقتصادی و مهندسی در آنجا در مدت اخیر خیلی بالا بوده از لحاظ بحث مهندسی واقعا چیری کم­تر نداریم و شاید در خیلی از حوزه­‌های فنی و مهندسی از کشورهای دنیا بالاتر باشیم.

مدیرعامل و نایب رئیس شرکت هلدینگ هنزا تصریح کرد: در تمام کشورهای دنیا وقتی یک پروژه ملی تعریف می­شود، ارکان آن به این صورت است که مشاور پروژه، پروژه را تعریف می­کند، از لحاظ بحث فاز یک و فاز دو مطالعاتی در مجلس آن کشور، بودجه آن مصوب می­شود و بودجه­‌اش برای آن پروژه دیده می­‌شود. در حال حاضر در حوزه خلیج­‌فارس، آسیا میانه، اکثر پروژه­ها به این شکل تعریف می­شوداما متاسفانه در کشور ما  این  موضوعات زیاد نقش پر رنگی ندارد، و در ابتدا پروژه تعریف می­شود بر اساس یک شرایط خاص، بعد از ورود بر اجرا مسائل و مشکلات اجرایی در آن حوزه خود را نشان می­دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما به دلیل تحریمها بودجه­ های عمرانی بسیار محدود است و اغلب بدرستی صرف پروژه های عمرانی نمیشود در حالیکه در کشورهای توسعه­ یافته این موضوع ۱۰۰ درصد محقق می­شود در کشورهای نیمه توسعه یافته حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد آن اجرایی میشود.

ناظمی در خصوص پروژه هایی که این شرکت در سال جاری به بهره برداری رسانده است، گفت :یکی از بزرگترین پروژه­‌هایی که در شرکت هنزا در سال جاری انجام شده، پروژه کنارگذر شرقی اصفهان است که ۲۹ آبان­ماه امسال با حضور ریاست محترم جمهور به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح شد.

وی تصریح کرد: از جمله پروژه­های مهمی که در سال جاری افتتاح شده، پروژه تقاطع غیرهمسطح حصارک بود که این پروژه در اوایل سال ۹۳ استارت خورد و یک پروژه کامل تقاطعی است که در فاز بندی­های مختلف در ۶ فاز، شامل ۶ پل که طراحی این پروژه نیز با شرکت ما بود و این پروژه شامل حدود ۷۰۰۰ تن آرماتور، حدود پنجاه هزار مترمکعب از احجام اصلی بتن­ریزی داشت.

وی افزود: حسن این پروژه نسبت به پروژه­های دیگر کشور این بود که پروژه­هایی که روی آزادراه یا روی منطقه ترافیکی است، طراحی پل­های آن­ها به صورت پل فلزی انجام می­گیرد ولی به جهت اینکه پل‌­های فلزی عموماً برای بهره­‌بردار، که دستگاه اجرایی کارفرما  است در آینده هزینه­‌هایی دارد ما طراحی این پل را به صورت پیش­‌تنیده پس کشیده انجام دادیم و به حول قوه الهی این پروژه نیز در مدت معین، انجام شد و درآبان­ماه امسال آخرین فاز آن را افتتاح کردیم و گره ترافیکی منطقه غرب کرج و اتصال آن به قزوین باعث روان­سازی آن محدوده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.