• چهارشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: صنفی، فرهنگی
  • کد خبر: 99110100753
  • خبرنگار : 71567

معاون آموزشی وزیر علوم:

 دانشگاه‌ها در شرایط کرونا نمره قبولی گرفتند/برخی به دانش آموختگان کم لطفی می کنند

 دانشگاه‌ها در شرایط کرونا نمره قبولی گرفتند/برخی به دانش آموختگان کم لطفی می کنند

معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه  دانشگاه‌ها در شرایط کرونا نمره قبولی می گیرند، گفت: با توجه به اینکه برخی دانشگاه ها به دانش آموختگان کم لطفی دارند اما در کل دانشگاه ها مسوولیت پذیری خود را در امور مختلف نشان داده اند.

به گزارش ایسنا؛ دکتر علی خاکی صدیق در نخستین کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹ که امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد با تاکید بر اینکه دانشگاه های کشور مسوولیت پذیر هستند و اگر کار خود را درست انجام نمی دادند الان وضعیت کشور این طور نبود، گفـت: بر اساس شواهد، در تمام امور اداری کشور از جمله صنعت، دفاعی و بهداشت خودکفایی داریم. 

وی با بیان اینکه دانشگاه های کشورهای همسایه با حقوق های چشمگیری،  اعضای هیأت علمی را جذب می کنند، افزود: کارهایی که در کشور انجام می شود به دست مهندسان ایرانی صورت می گیرد و دانش آموختگان همین دانشگاه ها امور را انجام می دهند. با توجه به اینکه برخی دانشگاه ها به دانش آموختگان کم لطفی دارند اما در کل دانشگاه ها مسوولیت پذیری خود را در امور مختلف نشان دادند.
 

معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: در سیستم دفاعی کشور اگر دانش آموختگان نبودند، این پروژه ها محقق نمی شد. البته در بحران هایی نظیر سیل و کرونا  اوج پاسخگویی های دانشگاه ها  به نمایش گذاشته شد. اگر چه این مراکز در  پاندمی کرونا و حتی بحران سیل ۹۸ نقش بزرگی ایفا کردند اما عملکرد آنها کمتر دیده شد.

خاکی صدیق  اقدامات دانشگاه ها در پاندمی کرونا را به چهار محور تقسیم کرد وگفت: دانشگاه ها در محور نخست یعنی آموزش، موفق نمایان شدند. اگر به اسفند ۹۸ برگردیم، دانشگاه ها و اعضای هیأت علمی آماده پذیرش این حجم از آموزش الکترونیکی نبودند. برخی ساده ترین راه حل یعنی تعطیلی ترم را مطرح و تاکید کردند اگر امکان برگزاری کلاس نداریم، ترم را تعطیل کنیم. 

وی با بیان اینکه دانشگاه ها مسووولیت اجتماعی خود را در حوزه آموزش انجام دادند، خاطرنشان کرد: در نوروز ۹۹ استادان تعطیلات نداشتندو بالای ۹۸ درصد اموزش ها به صورت الکترونیکی انجام شد؛ در فروردین و اردیبهشت ۹۹ شاهد بودم چطور در تمام تعطیلات تلاش کردند که اموزش را برسانند. 

معاون آموزشی وزیر علوم درباره محور دوم افزود: سوگیری پژوهش های دانشگاهی به سمت کرونا در این مدت کوتاه، اتفاق افتاد و استادان و محققان پژوهش های کاربردی و نظری داشتند و مقالات زیادی درباره کووید ۱۹ چاپ شده است. البته سومین محور نیز این است در دوران کرونا، گزارش های ترویجی و آموزشی بسیاری منتشر و صدها گزارش در مورد کووید از دانشگاه ها چاپ شده است.

معاون وزیر علوم محور چهارم را خدمت رسانی و کمک های حضوری دانشگاه ها و دانشجویان در قالب NGO اعلام کرد.

به گفته وی؛ به دانشگاه ها باید نمره قبولی بدهیم. البته مشکلی در کشور داریم، به دلیل گسترشی که دانشگاه ها داشتند طیف وسیعی از دانشگا ه ها جلوی چشم افراد می آیند و اگر این گستردگی را نداشتیم، دانشگاه ها متمرکز بودند و توسعه کمی، کمتر بود، فعالیت دانشگا ها نمود بیشتری داشت. بر اساس گزارش ها، برخی اعضای هیأت علمی با واتس اپ درس دادند در حالیکه آمار این موضوع خیلی کم است. در حالیکه دانشگاه ها در تولید محتوا بسیار موفق عمل کردند.

وی در پایان تاکید کرد: البته مشکل اینترنت و شبکه ارتباطی برای انتقال دیتا داریم اما دانشگاهیان توانستند وظیفه آکادمیک وحرفه ای را ایفا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.