• سه‌شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99103021984
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

افزایش لذت و شوق یادگیری در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی

افزایش لذت و شوق یادگیری در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: پژوهش‌سرا این امکان را دارد که بتواند با ارائه کلاس‌های آزمایشگاهی به صورت تخصصی زمینه بروز خلاقیت فکری دانش‌آموزان را ایجاد کرده و معلمان را علاقمند و دانش‌آموزان را مشتاق‌تر از گذشته به یادگیری دعوت کند.

فیروز عسگری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری، ۱۷ پژوهش سرای دانش‌آموزی فعال است، اظهار کرد: پژوهش‌سراها نقش تلفیق آموخته‌های نظری دانش‌آموزان را با  فعالیت‌های علمی و کاربردی داشته و نتیجه را به صورت  طراحی پروژه‌های تحقیقی و پژوهشی ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تمامی مجموعه آموزش و پرورش و به طور ویژه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در شناسایی، هدایت، ایجاد انگیزه و تقویت روحیه پژوهشگری در میان دانش‌آموزان نقش موثری دارند، افزود: همسو کردن آموزش با برنامه‌های پژوهشی در پژوهش‌سراها، می‌تواند منجر به توسعه، تقویت فرهنگ و روحیه پژوهش در دانش‌آموزان  شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری رسالت اصلی پژوهش‌سراها را آموزش روش‌های مبتنی بر پژوهش، تقویت و تعمیق فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش‌های فردی و گروهی در بین دانش آموزان، شناسایی، جذب و هدایت دانش‌آموزان مستعد، علاقه‌مند و تسهیل دستیابی آنان به یافته‌های جدید علمی-پژوهشی و فناوری و پرورش خلاقیت و تقویت بنیه علمی و پژوهشی معلمان و برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات علمی و پژوهشی و فناوری در سطوح کشوری، استانی و منطقه ای عنوان کرد.

عسگری یکی از زمینه‌های فعالیت پژوهش‌سراها را تعامل اثربخش با مدارس و ارائه خدمات به آن‌ها در زمینه علمی و پژوهشی و فناوری دانست و اضافه کرد: پژوهش‌سرا این امکان را دارد که بتواند با ارائه کلاس‌های آزمایشگاهی به صورت تخصصی زمینه بروز خلاقیت فکری دانش‌آموزان را ایجاد کرده و معلمان را علاقمند و دانش‌آموزان را مشتاق‌تر از گذشته به یادگیری دعوت کند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دانش‌آموزان با حضور در پژوهش‌سراها، لذت و شوق یادگیری را می‌چشند، خاطرنشان کرد: پژوهش در کنار آموزش است و دبیران نیز می‌توانند با استفاده از توانمندی‌های علمی و فناوری پژوهش‌سراها در تدریس خود،  نقش موثری در تثبیت یادگیری و نیز گسترش فرهنگ پژوهش و تحقیق در بین دانش آموزان ایفا کنند.

وی به فعالیت پژوهش‌سراها در دوران کرونا اشاره و بیان کرد: در دوران شیوع ویروس کرونا، پژوهش‌سراهای استان در حد توان خود با تولید محتواهای آموزشی و درسنامه، معلمان و دانش‌آموزان را  در آموزش مجازی یاری کردند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: پژوهش‌سراها طبق برنامه‌ریزی و قطب‌بندی صورت گرفته، آماده‌اند در زمینه‌هایی همچون علوم آزمایشگاهی، نجوم، نانوفناوری، سلول‌های بنیادی، زیست فناوری، گیاهان دارویی و ادبیات علوم انسانی برای دانش آموزان و همکاران خدمات را به صورت برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی ارائه کرده و زمینه را برای حضور آنان در جشنواره‌ها و مسابقات تسهیل کنند.

عسگری با اشاره به اینکه هر چند حضور دانش آموزان پژوهشگر ما در پژوهش سرا تعطیل شد اما هدایت طرح های پژوهشی ادامه یافته است، خاطرنشان کرد: در این شرایط پژوهش‌سراها نیز از برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های حضوری خودداری‌ کرده و به منظور حفظ سلامت دانش‌آموزان و رعایت فاصله اجتماعی در شرایط پاندمی، فعالیت‌های پژوهشی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی ادامه یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.