• چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99073022408
  • خبرنگار : 50237

بی علامتی مهمترین علامت پوکی استخوان

بی علامتی مهمترین علامت پوکی استخوان

ایسنا/همدان مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ابن سینای همدان گفت: پوکی استخوان یک بیماری خاموش بوده و شاید یکی از مهمترین علامت های این بیماری بی علامتی آن است.

راضیه سادات میرمعینی در گفت وگو با ایسنا، پوکی استخوان را یکی از بیماری های نسبتا شایع دانست و اظهار کرد: پوکی استخوان یک بیماری خاموش بوده و شاید یکی از مهمترین علامت های این بیماری بی علامتی آن است و فرد موقعی متوجه می شود به این بیماری مبتلا شده که مدت ها از شروع این پروسه گذشته و یکسری صدمات جبران ناپذیر در استخوان های او برجای گذاشته است.

وی با بیان اینکه در استخوان یکسری بافت زنده وجود دارد و دارای لایه هایی است که باعث محکم شدن شبکه های استخوان، توانایی تحمل وزن و عملکرد صحیح استخوان می شود، افزود: تخریب بافت استخوانی و شبکه های داخلی استخوان به طور عادی و معمولی در افراد انجام می شود اما عدم جایگزینی مناسب کلسیم در آن قسمت ها به تدریج شبکه های منسجم و محکم را سست کرده و منجر به عملکرد ضعیف استخوان شده که با کوچکترین ضربه ممکن است شخص دچار شکستگی می شود.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ابن سینا با بیان اینکه گاهی اوقات تشخیص پوکی استخوان فرد بعد از یک شکستگی و عکسبرداری از استخوان انجام می شود، اضافه کرد: ممکن است نخستین علامت پوکی استخوان همراه با شکستگی باشد و استخوان های ستون فقرات، ران، مچ دست و انتهای ساعد بیشتر در معرض شکستگی هستند.

میرمعینی درباره عوامل مستعدکننده فرد به پوکی استخوان بیان کرد: با بالا رفتن سن احتمال افزایش پوکی استخوان بیشتر می شود همچنین جنسیت یکی از عوامل مؤثر در افزایش این بیماری است و پوکی استخوان به خاطر ساختار بدنی و عوامل هورمونی قوی بیشتر در زنان مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه هورمون استروژن یکی از عوامل پیشگیری کننده از پوکی استخوان است، خاطرنشان کرد: یائسگی به دنبال کاهش هورمون استروژن ایجاد شده و افرادی که به طور زودرس یائسه می شوند بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند.

میرمعینی با بیان اینکه اگر فرد سابقه پوکی استخوان و شکستگی استخوان لگن به این علت را داشته باشد، احتمال ابتلا او به پوکی استخوان بیشتر است، گفت: بعضی نژادها مانند آسیایی ها و سفیدپوستان بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند.

وی با بیان اینکه موارد مستعدکننده پوکی استخوان که در بالا ذکر شد، غیرقابل کنترل هستند، اظهار کرد: همیشه گفته شده که وزن بالا احتمال ابتلا به بیماری های مانند دیابت، فشارخون و بیماران قلبی و عروقی را بیشتر کرده اما در زمینه پوکی استخوان این مورد استثناء است و پوکی استخوان در زنان لاغر بیشتر مشاهده می شود و زنان چاق تراکم استخوان بیشتری دارند.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه یکسری بیماری های مزمن مانند بیماری های کبد، کلیه، دیابت، پرکاری غدد تیروئید و پاراتیروئید، روماتیسم های مفصلی و بیماری های سیستم عصبی فرد را مستعد پوکی استخوان می کند، افزود: برخی از سرطان ها که قسمت هایی از بدن را درگیر کردند مانند سرطان پروستات در مردان و سرطان تخمدان در زنان می توانند منجر به پوکی استخوان بیشتر شوند.

میرمعینی بیان کرد: برخی از افراد به بیماری هایی مبتلا شده و مجبور به مصرف داروهای خاصی هستند که این دارو ها ایجادکننده و محرک پوکی استخوان هستند مانند کورتون ها و برخی افراد اصرار به استفاده از این دارو دارند و از پزشک می خواهند این دارو را برایشان تجویز کند اما باید توجه داشته باشند که کورتون ها یکی از مهمترین داروهایی هستند که بر پوکی استخوان تأثیر می گذارند.

وی داروهای ضدالتهاب، ضدتشنج، ضدانعقاد، آلرژی و روماتیسمی را از دیگر داروهای مؤثر بر پوکی استخوان معرفی کرد و گفت: تأثیر این داروها به حدی زیاد است که کاهش تراکم استخوان ناشی از این دارو ها با مصرف کلسیم و ویتامین D نیز جبران نمی شوند.

میرمعینی با تأکید بر پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی که مصرف و درمان آنها بر ابتلا به پوکی استخوان تأثیر گذارند، بیان کرد: یکی از مهمترین موارد تأثیرگذار در ایجاد پوکی استخوان کم‌تحرکی است که اکنون با وضعیت کرونا سطح ورزش و فعالیت بدنی در افراد به کمترین حد خود رسیده که باید این امر مورد توجه قرار گرفته و افراد باید در اکثر روزهای هفته ۳۰ دقیقه پیاده روی و ورزش را داشته باشند چراکه ورزش در افزایش توده استخوانی تأثیر زیادی دارد.

وی با بیان اینکه ورزش های قدرتی نسبت به سایر ورزش ها توده استخوانی را بیشتر افزایش می دهند، اعلام کرد: کنترل میزان کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی بسیار مهم و تأثیرگذار است و نیاز بدن به کلسیم در سنین مختلف تغییر می کند و در افراد فعال میزان کلسیم بیشتری نیاز است که باید روزانه ۷۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت شود.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه این میزان کلسیم با تغذیه جبران نمی شود و اکثر افراد باید با مشورت پزشک کلسیم را به صورت دارویی دریافت کنند، گفت: ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن و افزایش تراکم استخوان ها بسیار مؤثر است و کلسیم در غیاب این ویتامین به میزان لازم در بدن جذب نمی شود.

وی با بیان اینکه آفتاب یکی از منابع ویتامین D است که باید افراد روزی ۱۰ دقیقه به طور مستقیم از آفتاب استفاده کنند، ادامه داد: توصیه می شود کودکان و بزرگسالان حتما ویتامین D را مصرف کنند که کمبود این ویتامین را نداشته باشند و اکنون در وضعیت کرونایی کمبود ویتامین D ممکن است فرد را بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس یا وخامت بیماری قرار دهد.

میرمعینی با تأکید بر استفاده درست و به اندازه از ویتامین D خاطرنشان کرد: متأسفانه سیگار کشیدن و مصرف الکل از عواملی هستند که تراکم استخوان را تحت تأثیر قرار می دهد و افراد سیگاری بیشتر در معرض پوکی استخوان، کاهش مواد معدنی در استخوان و شکستگی لگن هستند.

وی با بیان اینکه مصرف الکل بر سلول های سازنده استخوان تأثیر می گذارد و تعادل تغذیه ای را برهم زده و فرد را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد، مطرح کرد: بعضی از شرایط مانند اختلال بینایی، از دست دادن تعادل و مصرف داروهای خواب آور فرد را در معرض سقوط و افزایش خطر شکستگی قرار می دهد.

میرمعینی با بیان اینکه لبنیات در صدر مواد کلسیمی است و از لبنیات های کم‌چرب کلسیم بهتری می توان جذب کرد، افزود: پنیر، جوشانده دوغ و کشک میزان کلسیم بالایی دارند و توصیه می شود افراد روزانه سه واحد لبنیات مصرف کنند که این سه واحد به اندازه یک قوطی کبریت پنیر، دو لیوان دوغ یا یک لیوان شیر است.

وی با بیان اینکه مادران باید میزان مصرف لبنیات در خانواده را کنترل کنند، اضافه کرد: بادام، عدس، نعنا، ریحان و جعفری نیز دارای سطح بالایی از کلسیم هستند و باید در رژیم غذایی قرار گرفته و مصرف شوند.

میرمعینی با بیان اینکه نباید از تأثیر آفتاب در جذب ویتامین D غافل شد و خانم ها می توانند روزی چند دقیقه از آرنج یا زانو به پایین را در معرض آفتاب مستقیم قرار دهند، گفت: استفاده از ماهی ها نباید فراموش شود که آنها منبع ویتامین D خوبی هستند.

وی با بیان اینکه توصیه می شود بزرگسالانی که مصرف ویتامین D را ندارند تا شش هفته (هرهفته) یک قرص دریافت کنند و بعد از آن به طور ماهیانه این قرص را مصرف کنند، افزود: افراد مسن باید منابع دریافت کلسیمی بیشتر از افراد دیگر داشته باشند.

میرمعینی با بیان اینکه یکی از علائم پوکی استخوان کوتاه شدن قد در افراد است، گفت: کم تحرکی و عدم فعالیت، تغذیه نامناسب و فست فودی در کودکان باعث می شود تراکم استخوانی لازم ایجاد نشده و این افراد در سنین میانسالی خیلی سریع روند پوکی استخوان را طی کرده و به پوکی استخوان برسند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.