• سه‌شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 99072921607
  • خبرنگار : 71635

در میزگرد تخصصی بررسی تعاملات جامعه پزشکی و مردم مطرح شد

وظایف پزشکان و بیماران در قبال یکدیگر

وظایف پزشکان و بیماران در قبال یکدیگر

خشونت علیه پزشکان موضوع داغ روزهای کرونازده است؛ همراهان بیمارانی که مستاصل از همه جا تنها پناه خود برای نجات جان عزیزانشان را پزشکان می‌یابند و ممکن است با عدم پیشرفت بیمار در بهبودی، ناملایمات و نگرانی‌هایشان را بر سر پزشک خالی کنند، موضوعی که بهانه‌ای شد تا پزشکان و جامعه‌شناسان برای حل این چالش به گفت‌وگو بنشینند.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرحمان رستمیان در میزگرد تخصصی بررسی تعاملات جامعه پزشکی و مردم، گفت: صحنه‌های زیبایی در ارائه خدمت پزشک به بیمار رقم می‌خورد اما باید چه کنیم این رابطه بهتر شود؟ آموزش به بیمار امری بسیار اساسی در این زمینه است تا زمانی که فرد به ما به عنوان پزشک مراجعه می‌کند اطلاعات کافی داشته باشد.

وی افزود: با افزایش اطلاعات بیمار، ارتباط او با پزشک افزایش می‌یابد و کیفیت درمان در این زمینه ارتقا می‌یابد. بر این اساس درمانگر هم شهامت تصمیم‌گیری در درمان را خواهد داشت و تصمیمات بهتری می‌گیرد.

رستمیان ادامه داد: در تغییر باورهای غلط نسبت به جامعه پزشکی، صدا و سیما و فضای مجازی نقش مهمی دارند. از سوی دیگر آموزش تعهدات حرفه‌ای به پزشکان نیز می‌تواند در بهبود روابط پزشک و بیمار موثر باشد.

در ادامه این میزگرد، مهندس احسان‌الله شریفی_مدیرعامل سازمان مردم نهاد دیدبان حقوق بیماران، گفت: با حاکمیت، نظام درمانی، گروه‌های مرجع و... حرف‌هایی داریم. نباید تعارض میان اظهار نظرها پیرامون موضوعات تخصصی پزشکی وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم اکرام بیمار، تصریح کرد: نگاه از بالا به پایین پزشک به بیمار امر پسندیده‌ای نیست. رفتار احترام آمیز پزشک به بیمار سبب آموزش او خوهد شد. توجه به جامعه شناسی پزشکی امری ضروری است.

شریفی ادامه داد: قاطبه پزشکان رفتارهای مناسب با بیمار دارند، اما نمی‌توان از مشکلات بیماران هم غافل بود. کرونا علی‌رغم تمام مشکلاتی که داشت سبب شکستن دیوار بین پزشک و بیمار شد.

در ادامه این نشست دکتر بیرودیان_ عضو ستاد ترویج اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی با اشاره به تدوین کتاب اخلاق حرفه‌ای پزشکی، گفت: این کتاب دست‌آوردی بود که طی ۵ سال گذشته در زمینه آن فعالیت شد و اکنون در سایت سازمان قابل دسترسی است و به عنوان فعالیتی آموزشی با سایر فعالیت‌های سازمان نظام‌پزشکی گره خورده است.

وی با اشاره به عناوین اجتماعی، انتظامی، آموزشی و... در این کتاب ادامه داد: کتاب مذکور در ۱۴۰ ماده که همان ۱۴۰ وظیفه پزشک در مقابل بیمار است، تدوین شده است و این واقعه‌ای بی‌نظیر است که خود صنف پزشکان اقدام به تعریف مواد قانونی برای خودشان در مقابل بیمار کرده‌اند.

وی افزود: البته بیماران نیز تکالیفی در مقابل پرشکان دارند که باید نسبت به آن آموزش ببینند. همانگونه که پزشکان موظف هستند شکایات خود را از مراجع قانونی پیش برند، بیماران نیز باید بدانند شیوه مطرح کردن تقاضایشان چگونه باشد. در همین بحران کرونا شاهد خشونت‌هایی هستیم که به جامعه پزشکی می‌شود؛ در حالی که مقصر آن مشکل پزشک یا پرستار نیست. به عنوان مثال موضوع کمبود تخت برای بیمار مبتلا به کرونا به پزشک بازنمی‌گردد و این پزشک است که با تمام محدودیت‌ها همچنان ارائه خدمت به بیماران برایش در اولویت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.