• چهارشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99071611893
  • خبرنگار : 50303

مدیر برنامه، بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد: 

بزرگترین چالش کارآفرینی، عدم حمایت فرهنگ حاکم از کارآفرینان است

بزرگترین چالش کارآفرینی، عدم حمایت فرهنگ حاکم از کارآفرینان است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر برنامه، بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یک سازمان کارآفرین مدت‌ها است که مدل کلی کارآفرینی را مد نظر داشته و گام به گام عملی می‌کند.

یعقوب مهارتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص چالش‌ها و ویژگی‌های دانشگاه‌ کارآفرین، اظهار کرد: واژه کارآفرینی واژه‌ای بسیار قدیمی بوده و ابتدا در لغت نامه‌های فرانسوی دیده شده است و  معادل واژه لاتین" entrepreneurship " است. در ادبیات نیز تعریف روشنی از این لغت نبوده و معمولا به انسان‌های بزرگ و مهم اطلاق می‌شد. 

وی با اشاره به ویژگی‌های افراد کارآفرین، افزود: زمانی که از کارآفرین سخن می گوییم به فردی اشاره می‌کنیم که کسب و کاری را ایجاد کرده و واجد یکسری ویژگی‌های شخصیتی است که دیگران آن را ندارند. در بین این ویژگی‌های شخصیتی پنج ویژگی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند که شامل خلاقیت و نوآوری، ریسک پذیری، تحمل ابهام، کانون کنترل و نیازبه توفیق طلبی است. 

مدیر برنامه، بودجه و نظارت راهبردی دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه «اکثر ویژگی‌ها کاملا درونی هستند»، ادامه داد: برای مثال افرادی که کانون کنترل  داخلی دارند به خود اعتماد دارند و به شانس و اقبال اهمیتی نمی‌دهند که نیازی ابتدایی در حوزه کارآفرینی است. کارآفرین مستقل به افرادی می‌گویند که کسب و کاری مستقل برای خود ایجاد می‌کنند البته کارآفرینی تنها به معنای ایجاد اشتغال و کسب و کار نیست و حضور کارآفرین را در درون سازمان نیز می‌توان احساس کرد. به این صورت که فردی استخدام یک شرکت و سازمان است و در عین حال این ویژگی‌های شخصیتی را دارا است.

ساختارهای یک سازمان کارآفرین، باید کارآفرینانه باشند

مدیر برنامه، بودجه و نظارت راهبردی  دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه «کارآفرین سازمانی به شخص اشاره می‌کند و سازمان کارآفرین به یک سازمان اشاره دارد»، خاطر نشان کرد: زمانی که افراد درون یک سازمان افرادی خلاق، نوآور، فعال و در مجموع کارآفرین باشند، سازمان بخش مهمی از کارآفرین بودن را دارا است. برای اینکه یک سازمان کارآفرین باشد باید ساختارهای آن هم کارآفرینانه باشد، به این معنی که رسمیت سازمان مانند قوانین و مقررات کمتر باشد تا افراد آزادی عمل و خلاقیت و نوآوری داشته باشند.  در عین حال عدم تمرکز در سازمان وجود داشته باشد و اختیارات به ارکان سازمان واگذار گردد. ضمن اینکه فرهنگ سازمانی هم از جمله موارد بسیار مهم در این راستا است. دانشگاه فردوسی هم باید به عنوان یک سازمان کارآفرین این ویژگی‌ها را داشته باشد و مدت‌ها است که این مهم در حال عملیاتی شدن در دانشگاه است.

دانشگاهی ۷۰ ساله را نمی‌توان یک شبه کارآفرین کرد

مهارتی با اشاره به خروجی‌های کارآفرینی دانشگاه فردوسی مشهد، عنوان کرد: مراکز رشد، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه فردوسی مشهد  در اصل خروجی‌های یک دانشگاه کارآفرین است که دانشگاه فردوسی مشهد نسبتا به آن‌ها دست یافته است. در حال حاضر در دانشگاه فردوسی مشهد عدم تمرکز و واگذاری اختیارات به دانشکده‌ها تا حدودی انجام شده است. البته بخش‌های دیگری نیز مانند قوانین و مقررات وزارت علوم، محیط، اسناد بالادستی و... وجود دارد و نمی‌توان دانشگاه بزرگ و ۷۰ ساله‌ای مانند دانشگاه فردوسی مشهد را به سرعت و یک شبه کارآفرین کرد. در دوره مدیریت جدید دانشگاه فردوسی مشهد، اهتمام خاصی به کارآفرینی داده شده و باتوجه به نیازهای جامعه توفیقات خاصی را داشته است.

اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی، اولویت اول معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد است

عضو هیات علمی گروه آموزشی مدیریت دانشگاه فردوسی مشهدبا اشاره به اینکه «درحال حاضر مسئله اشتغال‌پذیری برای دانشجویان کارشناسی حائز اهمیت است»، ادامه داد: در حال حاضر اشتغال پذیری دانشجویان کارشناسی از اولویت های معاونت آموزشی دانشگاه  است. تسهیل‌گری در ورود و فعالیت دانشجویان و اساتید با ایده‌های نو اورانه به مراکز رشد، استفاده از حمایت‌های آن‌ها و فرهنگ سازی در زمینه کارآفرینی نیز جزو اولویت‌های دانشگاه است. 

فرهنگ  کارآفرینی کمتر حمایت می‌شود

مدیر برنامه، بودجه و نظارت راهبردی  دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه «فرهنگ ملی مهم‌ترین چالش کارآفرینی است»، خاطر نشان کرد: فرهنگ یک جامعه باید کارآفرینی را در جامعه حمایت کند اما متاسفانه این حمایت الان کم رنگ است و این بزرگترین چالش ما در حوزه کارآفرینی است. فرهنگ ایران از گذشته مبتنی بر استخدام دولتی و به اصطلاح «فرهنگ آب باریکه» است و به دنبال ایجاد کسب‌وکار نبوده‌اند. چالش دیگر نیز بر مبنای فرهنگ و باور افراد، مدیران و کسانی است که از همه محیط‌ها و فرهنگ‌ها وارد یک سازمان می‌شوند. 

همکاری صداوسیما در راستای فرهنگ‌سازی کارآفرینی حایز اهمیت است

وی با اشاره به اینکه «کارآفرینی یک فرهنگ است که باید در جامعه نهادینه شود و به آن اهتمام داشته باشیم»، اظهار کرد: مهم‌ترین کمک دولت به مردم در زمینه کارآفرینی، تربیت افراد است که از کودکی شروع و از طریق کتاب‌ها، مدارس و... تاثیر می‌پذیرند. در میان تمام افراد و مسئولان جامعه باید در این خصوص همکاری صورت بگیرد تا زمانی که یک دگردیسی همه جانبه در جامعه صورت گیرد. صدا و سیما تاثیر بزرگی می‌تواند در این خصوص انجام دهد اما تا به امروز کمک موثری نکرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.