• سه‌شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99071511652
  • خبرنگار : 50165

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد

لزوم تقویت زیرساخت‌های صادراتی در کشور

لزوم تقویت زیرساخت‌های صادراتی در کشور

ایسنا/زنجان ‌معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: زیرساخت‌های صادراتی کشور باید تقویت شود.

حمید زادبوم ظهر امروز (۱۵ مهرماه) در آیین افتتاح اولین پایانه صادراتی فرش دستباف ایران در زنجان، اظهار کرد: زیرساخت‌های صادراتی کشور در همه بخش‌ها ضعیف است و باید زیرساخت‌های صادراتی در بخش‌های مرزی و بخش‌های تولیدی بیش از پیش تقویت شود.

وی با اشاره به موافقت‌نامه‌هایی که با کشورهای اوراسیا انجام شده است، افزود: از آبان‌ماه سال گذشته صادرات به این کشورها افزایش یافته و سبب حرکت صادرات فرش دستباف شد، ولی زیرساخت‌های صادراتی کشور پاسخ‌گوی این تحرک نبود، به ‌طوریکه افزایش تحرک به خاطر دو برابر شدن هزینه حمل و نقل مشکلاتی را بهوجود آورده است.

این مسئول ادامه داد: طرح پایانه صادراتی مسئله‌ای است که می‌تواند نجات‌دهنده فرش دستباف باشد. پتانسیل صادراتی فرش دستباف ایران بسیار بالا است و در مجامع بین‌المللی مختلف این پتانسیل مورد توجه است و فقط چین بازاری به اندازه ۵۰۰۰ میلیون دلار دارد و این فقط یکی از بازارهای جهان است که می‌توان از ظرفیت آن استفاده کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هر چقدر میزان تولید فرش دستباف افزایش یابد، بازار برای فروش وجود دارد، تصریح کرد: امیدواریم پایانه صادراتی فرش زنجان با وجود پتانسیل‌هایی که این استان دارد، شاهد تحرک‌ بالای صادراتی از این پایانه باشیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر صادرات فرش دستباف حال خوبی ندارد و حال که حرکت رو به جلوی خود را آغاز کرده است، علاوه ‌بر تولیدکننده باید از پایانه‌های صادراتی که سکوی جهش صادرات این محصول هستند نیز حمایت به عمل آید.

در ادامه، رئیس موسسه فرهنگی اکو، اظهار کرد: فرش یکی از مهم‌ترین شناسه‌های فرهنگی ایران و کشورهایی با تاریخ مشابه ایران است. هنر فرش و قالی‌بافی در بسیاری از کشورها رشد داشته ولی در ایران فرش همانند پرچم فرهنگی آن است و همه جهان ایران را با فرهنگ فرش آن می‌شناسد.

سرور بختی ادامه داد: علاوه ‌بر مسائل تجاری که با فرش در ارتباط است، باید بر مسائل مرتبط با فرهنگ صنایع‌دستی توجه شود. فرش در ایران هزاران سال قدمت داشته و غنی از فرهنگ است و این نقش‌ها و رنگ‌ها در طول سال‌ها حفظ شده و پیشرفت کرده و به نسل‌های کنونی رسیده و به نسل‌های آینده خواهد رسید.

وی جمعیت کشورهای زیرمجموعه اکو نیم میلیارد نفر است، افزود: موسسه فرهنگی اکو اهداف اساسی از سازمان بین‌المللی دارد که یکی از آن ایجاد فضای مساعد برای همکاری‌های فرهنگی در کشورها است. کشورهای حوزه اکو فرهنگ و تعریف مشترک بسیاری دارند به خصوص در مسائلی مانند فرش و قالی‌بافی این اشتراکات پررنگ‌تر است.

این مسئول تصریح کرد: اینگونه همکاری‌ها و ایجاد شبکه میان هنرمندان کشورهای مختلف سبب می‌شود که بین هنرمندان این کشورها تبادل شود و این مسئله بر تجارت بین کشورها نیز تاثیر دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.