• سه‌شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 99071511080
  • خبرنگار : 50147

مدیرکل پست استان بوشهر:

در شرایط شیوع کرونا پای کار مردم ماندیم /تبدیل پست به سکوی تجارت الکترونیک

در شرایط شیوع کرونا پای کار مردم ماندیم /تبدیل پست به سکوی تجارت الکترونیک

ایسنا/بوشهر مدیرکل پست استان بوشهر عنوان کرد: در زمان شیوع کرونا بخشی از تلاش حوزه پستی در سطح کشور دیده نشد، علاوه بر اینکه مراجعه به پست خیلی زیاد شد و زیرساخت های پستی آمادگی این اتفاق را نداشت. حتی پیک های شهری نیز به جهت مراقبت از خود کنار کشیدند و در این شرایط پست پای کار مردم ماند.

علی پارسیده در نشست با خبرنگاران با تبریک ۹ اکتبر همزمان با روز جهانی پست اظهار کرد: این برای ما افتخار است که مردم بتوانند از ظرفیت های بیشتر پستی استفاده کنند و بتوانیم ارائه خدمت کنیم.

وی افزود: ایران جز اولین کشورهایی بوده که عضو اتحادیه پست جهانی می‌شود؛ همچنین کشور ما عضو کمیته راهبری پست جهانی است که این در دولت آقای روحانی اتفاق افتاد. پیش از آن ایران رتبه ۱۲۸ داشته و الان رتبه ۴۰ هستیم که این جهش یکباره اتفاق نیفتاده است.

این مسئول عنوان کرد: در آخرین ارزیابی مردادماه امسال به رتبه اول منطقه دست یافته ایم، و در ارزیابی اخیر اتحادیه پستی جهانی مجددا تاکید شد که سرویس های پست ایران بر اساس تنوع و فناوری های جدید بوده است.

به گزارش ایسنا، مدیرکل پست استان بوشهر تصریح کرد: در زمان شیوع کرونا نیز با توجه به اینکه سرویس های پستی دنیا با اختلال مواجه شده بودند ایران توانست با استفاده از تمام ظرفیت و توان خود موفق عمل کند. پست استان بوشهر از نظر تحقق و پیش بینی ترافیک و درآمد رتبه ۳ کشوری است و در رهبری و زُبدگی دیجیتال نیز رتبه سوم کشور را داریم.

کمترین ابتلا به کرونا در حوزه پست استان بوشهر

پارسیده خاطرنشان کرد: بخشی از خدمات پست مواجهه با عموم و بخش توزیع، مبادله و قبول مرسوله است و جز سازمان هایی هستیم که بیشترین مواجهه با مردم در سطح کشور را داریم؛ در نتیجه طبیعی است آسیب ‌های حوزه سلامت نیز برای نیروهای ما بیشتر باشد؛ بنابراین باید برنامه ریزی ما به گونه‌ای باشد تا کمترین آسیب متوجه ما باشد.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات ستاد کرونا سیاست هایی تدوین شده است تا مرسولاتی که از خارج کشور می‌رسند گندزدایی و ضدعفونی شده و سپس به گیرنده ارسال میشد. انبارهایی در ورودی کشور و تجدید مبادلات استان ها پیش بینی شده و این باعث شده سیر گردش مرسوله ها طولانی تر شود اما به سبب تامین سلامت هموطنان بایست این سلسله مراتب رعایت میشد. در این ایام و با شیوع ویروس کرونا انبارها به شکل روزانه گندزدایی و ضدعفونی میشد، مواردی نیز مربوط به نامه رسانان بود که ثبت دیجیتالی انجام میشد اما در زمان شیوع کرونا و با توجه به نگرانی مردم این کار در ستاد انجام شده و همچنین تمام مراحل گندزدایی مرسولات به بهترین وجه انجام می شود.  

این مسئول تاکید کرد: خوشبختانه در حوزه پست استان بوشهر کمترین تعداد مبتلا را داشتیم، و از بهمن سال گذشته تا شهریور ماه سال جاری جمعا ۱۴ نفر مبتلا شده اند که ۱۲ نفر و پس از تست سلامت سپری شدن دوره درمان به کار برگشته اند. نکته مهم اینکه ابتلاها در محل کار نبوده و بر اثر مراقبت هایی که انجام داده ایم توانسته ایم سطح ایمنی خوبی را ایجاد نماییم.

مدیرکل پست بوشهر اظهار کرد: بخشی از تلاش حوزه پستی در سطح کشور دیده نشد، علاوه بر اینکه مراجعه به پست خیلی زیاد شد و زیرساخت های پستی آمادگی این اتفاق را نداشت. حتی پیک های شهری نیز به جهت مراقبت از خود کنار کشیدند و همه از ظرفیت پست استفاده می‌کردند و در این شرایط پست پای کار مردم ماند. سال های گذشته بیشترین ترافیک را در اسفندماه داشتیم و امروز در حالی که ماه مهر فرا رسیده هنوز این تراکم و ترافیک تمام نشده است. علت برخی تاخیرها و نارضایتی ها نیز آماده نبودن زیرساخت ها بوده و با وجود اینکه تحریم ها بر پست نیز عارض شده بر پست اثر چندانی نداشته است.

پارسیده توضیح داد: سرویس های جدید پستی شامل صاپست (رونمایی در ۱۷ مهرماه)، که کمک می کند هر نفر با ثبت نام در این سرویس یک شناسه پستی داشته باشد و با ثبت آدرس در این سامانه ارسال و دریافت هر مرسوله با این کد انجام می شود.

تسهیل ارتباط بین خریدار و فروشنده

وی عنوان کرد: با تغییر شکل و محتوای مرسولات از نامه به امانات -که به دلیل استفاده تجاری است- پست نیز مانند خیلی از سازمان های دیگر به این فکر افتاد تا چشم انداز و روش خود را تغییر داده و تبدیل به یک سکوی تجارت الکترونیک شود و ظرفیت های پستی، با ارائه زیرساخت های الکترونیک و نرم افزاری زمینه فرو ش را برای جامعه فراهم نماید که برای این کار با ایجاد بستر مناسب و راه اندازی ۹۰ سرویس بازار را فراهم نموده و با ایجاد پنل پستی، سیستم تحویل خدمات پس از فروش و یا دلیوری مالی، و به گونه ای ارتباط بین خریدار و فروشنده را تسهیل کرده است.

مدیرکل پست استان بوشهر توضیح داد: با وجود ۹۰ توزیع کننده و رساندن روزانه ۸۰۰۰ مرسوله درب منازل این یک فرصت تبلیغاتی است که امروز بسیاری از شرکت ها با استفاده از این ظرفیت تجاری تبلیغات خود را انجام می دهند. با استفاده از پست لجستیک که جز سرویس های جدید است فروشنده ها می توانند تعدادی از مرسولات خود را در انبارهای پستی گذاشته و با حذف فضای انبارداری از این ظرفیت استفاده نمایند.

علی پارسیده افزود: در تحول دیجیتال یا تحول پستی با استارت ۹۰ سرویس، چیزی که اتفاق می افتد شتابدهی است که با هدف کمک به کسب و کارها فعالیت کرده و بر اساس ظرفیت ها و میزان فعالیت و برای رونق کسب و کار به آنها تسهیلات تعلق می گیرد. خروجی تحول دیجیتال رشد ۹۰ درصدی امانات و استفاده کانال های فروش و بازار از ظرفیت های پست بوده است، با وجود محدودیت ها و شیوع کرونا پاسخگوی این رشد بوده ایم. دلیل این اتفاق اعتماد، امنیت، هزینه کمتر و سایر مزایای سرویس های پستی است.

وی با بیان اینکه در خرید و فروش اینترنتی پست استان بوشهر رتبه هشتم کشور را دارد، گفت: در استان بیش از ۶۰۰ رکورد کد پستی داریم که مربوط به اطلاعات مکانی است و این یک ظرفیت عظیم و کارآمد برای تحقق دولت الکترونیک است. در واگذاری خدمات به بخش خصوصی در بخش های مختلفبه گونه ای پیش رفته ایم که اگر ۲۲۰ واحد پستی داریم ۲۱۵ واحد آن خصوصی است. خدمات پست در دو بخش متعارف و خدمات قراردادی و همچنین ۶۰ خدمت نیابتی است که از ظرفیت بخش خصوصی برای ارائه خدمات بیشتر استفاده کرده ایم.

کمک ۶۰ درصدی به تجارت الکترونیکی

این مسئول یادآور شد: پست در کاهش اتلاف منابع و هزینه های کشور بسیار موثر بوده است. نامه رسانی که روزانه ۱۵۰ مرسوله را جابجا می کند توانسته کار ۱۵۰ نفر را انجام داده و با کاهش ترافیک شهری و هزینه های توزیع، نقش مهمی داشته باشد. پست در دوران کرونا موفق شد با وجود افزایش ۴۰ درصدی مرسولات وارده و خارجه و کمک ۶۰ درصدی به تجارت الکترونیکی همچنان ارائه خدمت نماید. طرف های تجاری ما روز به روز بیشتر شده و با انعقاد قرارداد با پارک علم و فناوری و معاونت بانوان استانداری توانسته ایم اقدامات خوبی را برنامه ریزی نماییم.

مدیرکل پست بوشهر خاطرنشان کرد: در طی شش ماه گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار مرسوله را ارسال کرده ایم و ترافیک امانات پستی در شش ماهه سال ۹۹ به میزان ۴۳۰ هزار عدد رسیده که این رقم در شش ماهه سال گذشته ۲۳۰ هزار عدد وارده و صادره بوده است، و همچنین در امانات و بسته های پستی ۹۰ درصد رشد داشته ایم.

پارسیده با بیان اینکه در بحث اقتصاد دیجیتال با به‌کارگیری ظرفیت‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای داشته ایم، ادامه داد: تمرکز پست استان بوشهر بر سرویس‌های مبتنی بر دیجیتال است. بسیاری از انبوه فروشان استان تبدیل به خرده‌فروش شده‌اند که فایده‌ی آن سود بیشتر برای مصرف‌کننده و فروشنده است. در سال گذشته ۱۰۰۰ مرسوله ما خرما بوده که امروز به ۲۰۰ هزار مرسوله رسیده و به تولیدکنندگان و کشاورزان کمک کرده‌ایم تا محصولات خود را به استان‌های دیگر ارسال کنندو این کمک به اقتصاد خانوار از طریق معرفی و ارسال محصولات استان به دیگر استان‌ها و حتی خارج از کشور است.

وی اضافه کرد: سابقاً نقاط مبادله ما قبلا به ابن صورت بود که تهران مرکز مبادله بود ولی امروز چهار نقطه مبادله برای کاهش آسیب دیدگی مرسوله و اعتماد مشتریفراهم شده است.

این مسئول با بیان اینکه پیگیر کمک به استارتاپ های کوچک هستیم، اظهار کرد: با توجه به تغییرات اخیر طبیعی است که تراکم مرسولات و افزایش تقاضا باعث تاخیر در دریافت مرسوله ها شود. پیش بینی ما این است که در شش ماهه دوم سال این بار به ۸۰ درصد برسد. ایجاد ظرفیت دو برابر ظرفیت فعلی کمک می‌کند میزان بیشتری قبول و ارسال داشته و با افزایش سرعت سیر مرسوله بتوانیم رضایت حداکثری را جلب نماییم و خدمات خود را در سریع ترین زمان ممکن ارائه کنیم.

مشکلات پست در شهرستان جم و جزیره خارگ

مدیرکل پست استان بوشهر تاکید کرد: پست از بودجه عمومی استفاده نمی کند و از درآمدهای خود هزینه می کند. از صبوری هم استانی های عزیز در سیر دریافت مرسوله ها تشکر می کنم، زیرساخت های ما مناسب شرایط جدید نیست و به دنبال این هستیم که با همین میزان درآمد به سطح قابل قبولی در ارائه خدمت دست پیدا کنیم.

علی پارسیده توضیح داد: در استان بوشهر در دو نقطه شهرستان جم و جزیره خارگ در تحویل مرسوله ها مشکل داشتیم، خارگ به این جهت که تنها وسیله ارتباطی ما کشتی بوده در قبول و توزیع مرسولات پستی مشکلاتی وجود داشته چرا که کشتی ها محدود است و در شرایط خرابی هوا و یا کشتیمحدودیت های زیادی داریم که مانع از ارائه خدمات سریع و به موقع می شود. در حال حاضر شرایط مطلوب و رضایتمندی نسبی در جزیره خارگ ایجاد شده اما انجام خدمات پستی در جایی مثل خارگ بدون کمک شرکت ها و واحدهای مستقر با کیفیت مورد انتظار مردم امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: در پست شهرستان جم کمبود نیروی توزیع کننده یکی از مشکلات ما بود چرا که شرکت های زیادی زمینه کاری برای مردم منطقه ایجاد کرده اند و در شش ماهه گذشته ۴۰ نفر نیرو جذب کرده‌ایم که متاسفانه ماندگاری نداشته اند. لذا توزیع پست جم با ظرفیت بخش خصوصی انجام می شود و با سرعت بخشیدن به ارسال و دریافت و افزایش کیفیت و رضایت منجر شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه میزان پاسخگویی به مشتری ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: به دنبال راهکارهایی برای کمک به تجارت الکترونیک از طریق زیرساخت های پستی و افزایش ظرفیت ها هستیم. پیش از این بازار ما متهم به انبوه فروشی بود، موضوع خوبی که اتفاق افتاد اینکه با شیوع کرونا بازار به ظرفیت خرده فروشی قابل توجهی رسیده که با پست کنترل می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.