• یکشنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99071309661
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

نکات مهم در برخورد با مزاحمت‌های سایبری

نکات مهم در برخورد با مزاحمت‌های سایبری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری گفت: لازم است مردم هنگام برخورد با مزاحمان اینترنتی سعی کنند با بی‌توجهی به وی یا مسدود کردن شماره، ارتباط خود را با او قطع کرده و به‌هیچ عنوان به ایمیل‌ها و تماس‌های ناشناس توجهی نشود.

سرهنگ مرتضی عسگری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا استفاده از اینترنت را افزایش داده است، اظهار کرد: برخی از افراد با رفتارهایی از جمله تهدید، افترا، نشر اطلاعات نادرست درباره دیگران و پخش اطلاعات خصوصی، گردآوری اطلاعات و انتشار شماره افراد در اینترنت برای کاربران مزاحمت ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی از مزاحمان بر این باورند که با هویت‌های جعلی می‌توانند حاشیه امنی برای اقدامات مجرمانه خود ایجاد کنند، افزود: اینکه مجرمان تصور کنند که با نام‌های جعلی به فعالیت‌های مجرمانه خود بپردازند، خیال باطل بوده و برای این فعالیت‌ها مجازات پیش‌بینی شده است و با پشتیبانی مراجع قضایی و امکانات فنی در اختیار، این افراد شناسایی و به محاکم قضایی معرفی می‌شوند.

 عسگری ادامه داد: به کاربران توصیه می‌شود هنگام برخورد با مزاحمان اینترنتی سعی کنند با بی‌توجهی به وی یا مسدود کردن شماره، ارتباط خود را با او قطع کرده و شخصا سعی نکنند با فرد مزاحم وارد گفت‌وگو یا ملاقات شوند، با ذخیره‌سازی مستندات مجرمانه به دادسرای محل سکونت یا پلیس فتا مراجعه کنند.

وی درخصوص ایمیل‌های ناشناس، گفت: به ایمیل ناشناس نباید توجهی شود و اگر پیوستی داشته به‌هیچ عنوان باز نشود چرا که ممکن است این پیوست حاوی بدافزار بوده که ممکن است به سیستم لپ‌تاپ یا گوشی آسیب زده یا اطلاعات گوشی کاملا خارج شود، ارسال‌کننده ایمیل ممکن است شخص یا شرکتی خارجی باشد، باید از خود پرسید که ارتباط شخص من با این شرکت چیست، پس چگونه باید به این ایمیل‌ها اعتماد کرد؟

رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه به تماس‌های خارج از کشور نباید پاسخ داده شود، تصریح کرد: مواردی مشاهده شده است که شخصی تصویر یا عکسی از داخل فضای بیمارستان و معرفی خود به‌عنوان بیمار موجبات دلسوزی افراد را فراهم کرده باشد.

عسگری گفت: کانال‌هایی که تحت عنوان « اد کن، پول بگیر» هستند، جعلی بوده و در جهت افزایش عضو قدم بر داشته و برای امور تبلیغاتی اقدام به جذب فالوور می‌کنند و گروه را به فروش می‌رسانند، جالب اینجا است که پولی هم واریز نمی‌کنند و کلیه فیش‌های ارسالی جعلی است.

رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری در خصوص درگاه‌های پرداخت جعلی توضیح داد: ظاهر این درگاه‌ها فرقی با سایت‌های اصلی نداشته، اما بسیاری از کاربران به پسوندهای اضافه آن‌ها توجهی ندارند، به‌عنوان مثال چون شاپرک دات آی آر در ابتدای درگاه آورده شده، کاربر گمان می‌کند این سایت اصلی است، مردم باید توجه داشته باشند که برای کارت با مبالغ بالا رمز دوم ایجاد نکنند و حین خرید از کارت‌های با موجودی کم استفاده کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه مزاحمت‌های اینترنتی بیشتر برای بانوان رخ می‌دهد، گفت: این افراد با برقراری رابطه عاطفی، ایجاد مزاحمت و دریافت عکس خانم یا از وی اخاذی کرده و یا او را وارد رابطه نامتعارف می‌کنند، از آن‌جا که دختران و زنان ما نگرانی این را دارند که خانواده مطلع شوند، تلاش می‌کنند تا خود موضوع را پیگیری کرده و به نیروهای نظامی کشیده نشود.

عسگری با تاکید بر اینکه باید افراد بدانند که بدون هیچ ترسی به پلیس مراجعه کنند، بیان کرد: اگر فرد دارای سن قانونی باشد لزومی ندارد به خانواده ایشان اطلاع داده شود، هیچ کجای قانون نوشته نشده که خانواده فرد بزه‌دیده باید کاملا در جریان امر وی قرار بگیرند مگر در مواردی که فرد مشکلات روحی و روانی شدیدی داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.