• یکشنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۹ / ۰۲:۴۸
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 99070907130
  • خبرنگار : 71595

بی‌سلیقگی فوتبال ایران در معارفه ها/ از نصب بنر تا عکس با کانال کولر

بی‌سلیقگی فوتبال ایران در معارفه ها/ از نصب بنر تا عکس با کانال کولر

باشگاه‌های ایرانی در بسیاری از بخش‌ها ضعف دارند و غیرحرفه‌ای هستند. یکی از این بخش‌ها جایی است که بازیکنان و سرمربیان جدید به رسانه‌ها و هواداران معرفی می‌شوند، البته به بدترین شکل ممکن.

به گزارش ایسنا، از هر زاویه‌ای که به فوتبال ایران نگاه کنیم حرفه‌ای نیست. از کل تا جزء فوتبال و باشگاه‌های ایران دچار نقص‌هایی است که چهره بسیار زشتی به جهانیان مخابره می‌کند. یکی از مواردی که باشگاه‌های حرفه‌ای در دنیا به آن اهمیت می‌دهند بخش مولتی‌مدیای باشگاه است. بخشی که وظیفه ساخت و انتشار کلیپ‌های جذاب از بازیکنان، تمرینات، سفرها و مواردی از این دست را دارد. همچنین عکاسی و ساخت پوسترهایی از بازیکنان و عوامل تیم برعهده این بخش است. افرادی که در این بخش کار می‌کنند باید در شاخه‌هایی مثل گرافیک، عکاسی، تدوین و فیلم‌برداری آموزش دیده باشند و تبحر داشته باشند. علاوه بر مباحث فنی داشتن ذوق و دید هنری برای کار کردن در این بخش لازم است. 

در روزهایی که تیم‌های فوتبال چه در ایران چه در خارج از کشور مشغول جذب بازیکنان جدید یا تمدید قرارداد هستند، بخش ضعیف دیگری از فوتبال ایران خودش را نشان داده است. باشگاه‌های اروپایی وقتی با یک بازیکن جدید قرارداد می‌بندند به زیباترین شکل ممکن او را به هواداران و مردم دنیا معرفی می‌کنند. باشگاه‌های اروپایی با ساخت تصاویر زیبا از لحظه امضای قرارداد بازیکنان جدیدشان این موضوع را تبدیل به یک اتفاق  مهم می‌کنند.

مراسم معارفه هم که دیگر جای خود دارد. هرچند این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا معارفه با حضور هواداران انجام نمی‌شود اما در گذشته تصاویر معارفه بازیکنان اروپایی را می‌دیدیم و لذت می‌بردیم. در شرایط فعلی هم باشگاه‌ها برای خوش‌آمدگویی به بازیکنان جدیدشان سنگ تمام می‌گذارند. مثلا برای باشگاه بارسلونا فرقی ندارد که با ستاره بزرگی مثل آنتوان گریزمان قرارداد بسته یا یک بازیکن ۱۷ ساله. همین چند وقت پیش بود که بارسلونا برای معارفه "پدری" از اسطوره باشگاه یعنی آندرس اینیستا خواست تا در روز معارفه با او تماس ویدئویی بگیرد و برایش آرزوی موفقیت کند چون اینیستا الگوی دوران کودکی و نوجوانی پدری بوده است. همین حرکت زیبا در رسانه‌ها بازخوردهای بسیار مثبتی داشت و پدری را در همان ابتدا از یک بازیکن ناشناخته به بازیکنی مورد توجه رسانه‌ها تبدیل کرد. همین توجه رسانه‌ها اگر با کیفیت بالای بازیکن همراه شود می‌تواند برای باشگاه در نهایت صرفه اقتصادی داشته باشد. همین موارد جزئی است که در نهایت شاکله یک باشگاه را می‌سازد و تفاوت‌ها را ایجاد می‌کند.

ضعف باشگاه‌های ایرانی در پوشش خبری نقل و انتقالات

اگر در این چند روز اخبار مربوط به نقل و انتقالات ایران را دنبال کرده باشید قطعا متوجه این ضعف در بین باشگاه‌های ایران شده‌اید. البته بعضی از باشگاه‌ها مثل سپاهان سعی می‌کنند تصاویر بهتری از بازیکنان جدیدشان مخابره کنند اما در تصاویر این باشگاه‌ها هم نقاط ضعف بسیاری وجود دارد. 

کار را با باشگاه پرسپولیس شروع می‌کنیم که مسئولانش همیشه ادعا می‌کنند پرهوادارترین تیم آسیا هستند. آیا لازم نیست چنین باشگاهی بازیکنانش را به شکل بهتری معرفی کند؟ با هم نگاهی می‌اندازیم به تصاویر اولیه باشگاه پرسپولیس از خریدهای فصل جدید.

در این عکس‌ها کاملا مشخص است که عکاس نه شناختی از منبع نور دارد و نه نورسنجی. کیفیت بد نورپردازی در این تصاویر کاملا مشهود است. همچنین باشگاه پرسپولیس برای زمینه این عکس‌ها از یک بنر بی‌کیفیت استفاده کرده که حتی زحمت نداده‌اند آن را درست نصب کنند تا چین نخورد.

از این‌ها که بگذریم می‌رسیم به نحوه ایستادن سرپرست و بازیکن جدید باشگاه. این دو نفر طوری ایستاده‌اند که لوگوی باشگاه و اسپانسر را پوشانده‌اند. اگر قرار بود این لوگوها دیده نشوند چرا اصلا روی بنر چاپ شدند؟ اگر قرار بود دیده شوند چرا عکاس به این مساله توجهی نکرده است؟ 

در تصویر سوم، عکاس از یک کادربندی صحیح و اصولی و مقدماتی عاجز است. این تصویری است که روی خروجی باشگاه پرسپولیس قرار گرفت. در این تصویر مشخص نیست سقف، صندلی، میکروفون و بخشی از میز چرا دیده می‌شوند؟ یعنی عکاس نمی‌داند هر جزئی از عکس می‌تواند پیغامی داشته باشد. در این تصویر هم ضعف نورپردازی دیده می‌شود و باز هم نحوه قرار گرفتن رسول‌پناه و حامد لک طوری است که لوگوهای روی بنر را پوشانده است.

پرسپولیس تنها باشگاهی نیست که در این بخش ضعف دارد. حالا نگاهی می‌اندازیم به تصاویری که باشگاه فولاد در صفحه اینستاگرامش برای توافق با بازیکنان جدید و قدیمی منتشر کرده است.

باشگاه فولاد سعی کرده با انتخاب یک بخش مشخص از اتاق و عکس گرفتن در آن بخش ذهن مخاطب را درگیر کند تا بیننده با دیدن تصویر حتی نیازی به خواندن نوشته‌های روی عکس نداشته باشد و متوجه شود که این عکس مربوط به باشگاه فولاد است اما آیا نمی‌توانستند بخش دیگری را انتخاب کنند؟ بخشی که در آن نقشه جغرافیا وجود نداشته باشد؟ چه لزومی دارد در تصویری که یک باشگاه از توافق با بازیکنانش منتشر می‌کند نقشه جغرافیا هم دیده شود؟ اگر بخواهیم خیلی جزئی نگاه کنیم حتی داکت‌های روی دیوار و پریزهای برق هم از جذابیت تصویر کم می‌کند. همچنین اشتباه باشگاه پرسپولیس را باشگاه فولاد هم تکرار کرده و با پوشاندن پرچم‌های ایران، باشگاه و شرکت فولاد حضور این پرچم‌ها را در تصویر بی‌معنی کرده است.

باشگاه سپاهان که یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های ورزشی ایران است و به گواه بسیاری از اهالی ورزش ساختار منظم و منسجمی دارد هم در این بخش عملکرد بسیار خوبی ندارد و نمره متوسط می‌گیرد.

سپاهانی‌ها هم یک جای تقریبا مشخص برای معرفی اعضای جدید باشگاه دارند اما نحوه نورپردازی و کادربندی سپاهانی‌ها هم غیر اصولی است و کیفیت خوبی ندارد. با این حال در بعضی از تصاویر منتشر شده توسط این باشگاه برخی از موارد رعایت شده‌اند اما این یک رویکرد مشخص نیست چرا که در همه تصاویر دیده نمی‌شود. مثلا این دو تصویر را نگاه کنید.

در تصویر اول که مناسب‌تر از تصویر دوم است، سرمربی جدید باشگاه یعنی نویدکیا با شال گردن این باشگاه کنار محمدرضا ساکت ایستاده و پرچم باشگاه و ایران پوشانده نشده‌اند اما نگاه نویدکیا و ساکت به این دوربین نیست و مشخص است که دوربین دیگری را نگاه می‌کنند اما چرا باشگاه سپاهان از این عکس استفاده کرده است؟ کادربندی این عکس هم نمره خوبی نمی‌گیرد و قاب عکسی که در بالای تصویر شماره یک است، تصویر را نامنظم کرده است. وجود پریزهای برق روی دیوار هم به سادگی و در عرض چند دقیقه با استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ قابل پاک شدن هستند.

در تصویر دوم همه اعضای هیات مدیره در کنار این دو نفر قرار گرفتند که همین موضوع باعث پوشیده شدن پرچم‌ها شده است. واقعا چه لزومی دارد برای معرفی سرمربی جدید تصویری از سوی باشگاه منتشر شود که همه اعضای هیات مدیره در آن حضور دارند؟ در این تصویر هم اجزای اضافه مثل میز و پریز برق دیده می‌شوند.

باشگاه گل‌گهر که سرمایه‌گذاری خوبی در فوتبال کرده فصل جدید را با یک مربی مطرح یعنی امیر قلعه‌نویی شروع می‌کند. چند روز پیش از اعلام رسمی خبر پیوستن قلعه‌نویی به گل‌گهر در محافل ورزشی صحبت‌هایی در این خصوص شنیده می‌شد اما همه منتظر اعلام رسمی آن بودند. اعلام رسمی انتخاب یک مربی در سطح قلعه‌نویی باید به چه صورت باشد؟ عکسی که می‌بینید اولین عکس منتشر شده از حضور و توافق قلعه‌نویی با مسئولان باشگاه گل‌گهر است. دریچه و کانال کولر را کجای دلمان بگذاریم؟

 ملوان، پیشتاز در بین باشگاه‌های ایرانی

یکی از باشگاه‌هایی که سعی دارد در این بخش عملکرد خوبی داشته باشد ملوان بندر انزلی است. مشخص است که تیم عکاسی ملوان سعی دارند عکس‌ها و کلیپ‌های اصولی و جذابی را برای معرفی نفرات جدید باشگاه تولید کنند که در این زمینه تا حدود زیادی موفق بوده‌اند.

باشگاه‌های خارجی، تفاوت از زمین تا آسمان

حالا با هم نگاهی می‌اندازیم به عکس‌های باشگاه‌های خارجی برای معرفی و انتشار خبر عقد قرارداد با نفرات جدید. خودتان می‌توانید با مقایسه این عکس‌ها به غیرحرفه‌ای بودن باشگاه‌های ایرانی در این بخش هم پی ببرید.

امضای قرارداد خامس رودریگس با اورتون
امضای قرارداد تیاگو آلکانتارا با لیورپول
عکس باشگاه رم در معرفی بازیکن جدیدش، ماراش کومبولا
عکس باشگاه تاتنهام برای معرفی گرت بیل

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.