• سه‌شنبه / ۸ مهر ۱۳۹۹ / ۲۰:۵۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 99070806435
  • خبرنگار : 71461

ابراهیمی‌ترکمان:

آیت ‌الله تسخیری نماد اخلاق و معنویت اسلامی بود

آیت ‌الله تسخیری نماد اخلاق و معنویت اسلامی بود

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در وبینار «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های حضرت آیت ‌الله تسخیری» گفت: آیت‌الله تسخیری نماد اخلاق و معنویت اسلامی بود.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در وبینار «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های حضرت آیت‌الله تسخیری» که (۸ مهرماه) در حوزه ریاست این سازمان برگزار شد، گفت: نشست امروز به پاس بزرگداشت نام و یاد عالم ربانی، زبان گویای جهان اسلام و تشیع حضرت آیت الله شیخ محمد علی تسخیری(ره) همزمان با آیین چهلمین روز ارتحال ایشان، با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام برگزار می‌شود.

وی با بیان ویژگی‌های برجسته آیت ‌الله تسخیری گفت: این شخصیت بزرگوار در طول زندگی خود، خدمات شایانی به ترویج فرهنگ اسلامی در جهان داشت.

ابراهیمی‌ترکمان اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که اختلاف قبل از علم، رحمت است و آن چه که پیامبر اکرم(ص) در روایتی فرمودند: «اختلاف امتی رحمه»، مربوط به اختلاف قبل از علم است چراکه بعد از علم اختلاف، خطرناک است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: آیت الله تسخیری پیش از علم به اختلافات احترام می‌گذاشت، اما بعد از علم، به علم عمل می‌کرد و هیچگاه در گفت‌وگوهایی که در اجلاس‌های بین‌المللی داشت به دنبال فقط فهماندن نبود، گاهی به دنبال فهمیدن هم بود.

وی در ادامه سخنانش، به علت نفوذ کلام آیت الله تسخیری در میان نخبگان جهان اسلام اشاره کرد و گفت: ایشان در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود و پیام به گونه‌ای عرضه می‌کرد تا مخاطب آن را بپذیرد و همواره در کنار نعمت، توجه به منعم داشت، یعنی خداوند را در همه حال ناظر بر اعمال خود می‌دید و همیشه ضمن پای‌بندی به اصول خود، حرف دیگران را گوش می‌داد و با تن رنجور خود، سالیان سال در اجلاس‌هایی که شرکت در آنها بسیار سخت بود، حضور می‌یافت و از آموزه‌های اسلامی دفاع می‌کرد.

آیت ‌الله تسخیری چهره برجسته وحدت‌آفرین بود

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: در این برهه‌ای که به شدت به تعادل احتیاج داریم، ایشان یک شیخ متعادل مسلمان بود. یعنی به دور از افراط گرایی و تفریط.

وی خاطرنشان کرد: در دنیایی که آموزش‌های اسلامی با بدفهمی مواجه شده، ایشان سعی می‌کرد با تکیه بر متون اسلامی و نصوص اسلامی، فهم درستی از اسلام را در دنیا ترویج کند. فهم کجی که موجب پیداش گروه‌هایی مانند داعش شد، هیچ گاه در قاموس اندیشه حضرت آیت الله تسخیری راه نداشت.

ابراهیمی‌ترکمان با اشاره به نقش بسزای آیت الله تسخیری در ایجاد تقریب در جهان اسلام گفت: ایشان همیشه سعی می‌کرد با استفاده از فقه و اصول فقه، فقه و اجتماع و فقه و سیاست و تمام علوم اسلامی، چهره رحمانی اسلام را به جهانیان معرفی کند. خداوند در این راه این توفیق را به او داد تا بتواند موفق شود. این توفیق نصیب هر کسی در دنیا نمی‌شود.

وی یادآور شد: ایشان هیچ گاه کسی را به خود دعوت و جذب نمی‌کرد، همیشه سعی بر این داشت تا همگان را به اسلام راستین و دین محمدی(ص) دعوت کند. در واقع، خود را حامل آموزش‌های اسلامی و فهم اسلامی و معنویت و اخلاق اسلامی می‌دانست و این مهم را در رفتار خود پیاده کرده بود و از او شخصیتی ساخته بود که در جهان اسلام، همه به گفت‌وگو با او علاقه‌مند بودند.

با اذعان اینکه آیت الله تسخیری نمادی از اخلاق و معنویت اسلامی بود، تأکید کرد: بزرگداشت چنین شخیت‌هایی می‌تواند الگوهایی برای جهان بی الگوی ما باشد، جهانی که از فقدان الگو رنج می‌برد و جهانی که الگوهای انحرافی را برای خودش انتخاب کرده است. ما با تکیه بر این شخصیت ایشان می‌توانیم مسیرهای تعالی را طی کنیم.

بنابر اعلام این خبر، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به پاس بزرگداشت نام و یاد عالم ربانی حضرت آیت الله شیخ محمد علی تسخیری(ره)، همزمان با آیین چهلمین روز ارتحال ایشان، نشست بین‌المللی بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت‌الله تسخیری را امروز (۸ مهرماه) با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام (به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس) برگزار کرد. این نشست در محورهای ولایت مداری و انقلابی‌گری، مجاهدت و خستگی ناپذیری، اخلاق و معنویت، وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی، ارتباطات اسلامی و دیپلماسی فرهنگی و علم و اندیشه برگزار خواهد شد.

 آیت الله تسخیری حلقه وصل بین مسلمانان و پیروان ادیان بود

در بخش دیگری از این مراسم غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی در سخنانی اظهار کرد: مرحوم در این دنیا دو نوع زندگی می‌کند، این تفاوت بعد از درگذشتشان آشکار می‌شود. عده‌ای وقتی از دنیا می‌روند، جز دوستان، آشنایان و بستگان کسی دیگر متوجه فقدان او نمی‌شود و تأسف و تأثری به جای نمی‌ماند. اندک کسانی هستند که وقتی از دنیا رحلت می‌کنند، نه فقط بستگان و بازماندگان آنان فقدانشان را حس می‌کنند، بلکه جامعه نبود آنان را احساس می‌کند و دچار اندوه و تأسف می‌شوند. آیت الله تسخیری از دسته دوم بود. به قدری در زندگی اثرگذار بود که فقدانش نزد همگان محسوس بود.

وی به خاطره‌ای از ترجمه ‌کتاب آیت الله مطهری به زبان عربی توسط آیت الله تسخیری اشاره کرد و گفت: آیت الله تسخیری اثری از یک متفکر و نویسنده مسلمان ایرانی شیعه به زبان عربی ترجمه کردند. ایشان هم به زبان عربی تسلط داشت و دارای بصیرتی بود که ارزش کتب استاد مطهری را تشخیص می‌داد.

حدادعادل با بیان اینکه فقدان آیت‌الله تسخیری لطمه‌ای جبران‌ناپذیر بر پیکره اسلام است، افزود: رحلت آیت الله تسخیری برای همه ما تأسف انگیز بود از آن جهت که ایشان نقش بی بدیلی در انقلاب اسلامی ایفا می‌کرد.

وی ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان انقلاب همواره درصدد بودند این انقلاب را تحریف کنند و تصویر نادرستی از آن ترسیم کنند و چهره انقلاب را نزد مردم جهان و پیروان سایر ادیان و مسلمانان غیر ایرانی به خصوص عرب و اهل سنت، زشت جلوه دهند. همچنین، تمام رسانه‌های تحت تسلط استکبار جهانی و صهیونیسم به دنبال جلوگیری از معرفی صحیح انقلاب اسلامی، اندیشه و انگیزه انقلاب به سایر نقاط جهان به ویژه به عالم اسلام و کشورهای عربی هستند.

رییس بنیاد سعدی در ادامه سخنانش، تأکید کرد: جنگی که در این ۴۲ سال برقرار بوده، از آن به بعد هم خواهد بود. آن جنگ، جنگ تهاجم فرهنگی، فکری و جنگی که یک طرف آن به دنبال تحریف حقیقت است، برشمرده می‌شود.

وی آیت الله تسخیری را فرمانده لایق این میدان و جبهه جنگ دانست و گفت: مرحوم آیت الله تسخیری برای این مهم، چهار ابزار در اختیار داشت و این ابزارها به او تعالی و موفقیت می‌بخشید. نخستین ابزار، تسلط به زبان عربی بود. ایشان هم با ادبیات عرب آشنایی داشت و هم با زبان روز عربی و هم در حوزه‌های علمیه درس خوانده بود و هم در دانشگاه بغداد. بدین ترتیب در گفت‌وگو با متفکران و اندیشمندان کشورهای عربی مشکلی نداشت.

حدادعادل بیان کرد: علم اسلامی دومین ابزار ایشان بود. آیت الله تسخیری یک فقیه بود و نزد بزرگان اسلام چون شهید صدر درس خوانده بود و به عرفان و کلام اسلامی تسلط داشت و می‌توانست از معارف اسلامی سخن گوید و استدلال کند.

وی در ادامه، سومین ابزار آیت الله تسخیری را ایمان قلبی به خدا، اسلام و قرآن کریم و درستی انقلاب اسلامی و ایمان به رهبر معظم انقلاب و امامت این انقلاب دانست و گفت: چهارمین ابزار ایشان، مجهز به اخلاق گفت‌وگو بود. اخلاقی که آیت الله تسخیری داشت که برای گفت‌وگو مناسب بود. شخصیتی خوش اخلاق بود که در ابتدا، سخن مخالف را می‌شنید و احترام می‌گذاشت و توهین به کسی نمی‌کرد و فضای بحث را برادری و دوستانه می‌ساخت.

رییس بنیاد سعدی خاطرنشان کرد: مجموع این توانایی‌های آیت الله تسخیری سبب شده بود که در تمام مدت پیروزی انقلاب و تا روزهای حیات، ایشان به عنوان حلقه وصلی بین ایران، انقلاب اسلامی و مسلمانان و پیروان ادیان قرار گیرد.

وی افزود: ایشان علاوه بر کارهای علمی و دفاع از اسلام، مدیریت اجرایی هم بر عهده داشت. در سیمنارهای مختلف در جهان اسلام شرکت و مدیریت داشت. دوستی بسیار عزیز بود. با ایشان سفرهای گوناگون در داخل و خارج از کشور داشتم و فقدان ایشان، ثلمه‌ای در جهان اسلام است.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به پاس بزرگداشت نام و یاد عالم ربانی حضرت آیت الله شیخ محمد علی تسخیری(ره)، همزمان با آیین چهلمین روز ارتحال ایشان، نشست بین‌المللی بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت‌الله تسخیری را امروز (۸ مهرماه) با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام در محورهای ولایت مداری و انقلابی‌گری، مجاهدت و خستگی ناپذیری، اخلاق و معنویت، وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی، ارتباطات اسلامی و دیپلماسی فرهنگی و علم و اندیشه (به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس) برگزار کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.