• شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99070503058
  • خبرنگار : 50031

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد

آموزش پزشکی تعطیل بردار نیست/ شیراز پیشتاز آموزش الکترونیک

آموزش پزشکی تعطیل بردار نیست/ شیراز پیشتاز آموزش الکترونیک

ایسنا/فارس معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تاثیر شیوع کروناویروس بر روند آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی، گفت: علی‌رغم تاثیر فراگیری که شیوع این بیماری بر ابعاد مختلف زندگی بشر گذاشت، به دلیل وجود زیرساخت‌های قوی و اقداماتی که از گذشته در حوزه آموزش مجازی در علوم پزشکی شیراز انجام شده بود، روند آموزش در این دانشگاه تعطیل نشده است.

بیش از هفت ماه پیش، در عصری که ادعای پیشرفت در حوزه‌های مختلف خصوصا علوم پزشکی، بیش از هر زمان دیگری مطرح بود، شیوع یک بیماری ویروسی ناشناخته بشر را غافلگیر کرد و تا امروز و با وجود به کار گرفتن تمام توان تخصصی، هنوز راهکار موثری جز تاکیدات پیشگیرانه، برای مقابله با این ریز تک‌یاخته بسیار خطرناک، یافت نشده؛ اگرچه در اقصی‌نقاط جهان ادعای یافتن دارو یا تولید واکسن مطرح شده اما هنوز تا پیروزی دانش بشری، فاصله زیادی باقیمانده است.

ویروسی که دانشمندان نام کووید۱۹ را برای آن انتخاب کردند، پیامدهای گسترده‌ای در ابعاد مختلف به دنبال داشت و سبک زندگی را در سراسر جهان دستخوش تغییراتی اساسی کرد؛ شاید اگر دانش متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و فراگیر شدن ابزارهای ارتباط جمعی اینترنتی نبود، این تک یاخته ناشناس، بشر را در شرایطی بسیار ناگوارتر از آنچه با آن روبرو هست؛ قرار می‌داد.

به گزارش ایسنا، آموزش، یکی از مهمترین نیازهای جوامع بشری نیز در رویارویی با ویروس جهانگیر کرونا، در سطوحی با تعطیلی و در بخش‌هایی با چالش‌های جدی مواجه شد؛ در این بین مراکزی که با نگاهی بلندمدت به برنامه‌ریزی پرداخته و ایجاد زیرساخت‌ها را مد نظر قرار داده بودند، چالش‌هایشان بسیار کمتر بود و آموزش‌ها با وقفه‌ای کوتاه که به دلیل تغییر رویکرد حادث شد، تداوم یافت.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز شنبه ۵ مهر در جمع خبرنگاران، تاکید کرد که با وجود آنکه شیوع کروناویروس، یک چالش جدی بر سر راه تداوم فعالیت‌های آموزشی ایجاد کرد اما به دلیل وجود بسترهای مناسب، این مهم در علوم پزشکی شیراز هیچ زمانی به شکل کامل متوقف نشد و امروز و با شروع سال جدید تحصیلی، با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌ها، در مسیری متعادل و مناسب دنبال می‌شود.

دکتر محسن مقدمی با بیان اینکه برخی از مراکز آموزشی به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا، در نیمه دوم سال تحصیلی گذشته، دچار وقفه‌ی آموزشی جدی شدند، گفت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی، به دلیل اهمیت تداوم آموزش‌ها برای مبارزه جدی‌تر با یک عامل تهدید کننده سلامت، کار هدفمند و خلاقانه و با استفاده از بسترهایی که سال‌ها قبل ایجاد شده و توسعه یافته بود، ادامه پیدا کرد.

مقدمی با این توضیح که دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هفت دهه سابقه درخشان در حوزه آموزش، اکنون بیش از ۱۰ هزار دانشجو در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی دارد، افزود: مجموعه دانشگاه به واسطه ساختارهای قوی موجود، توانست از پیشگامان آموزش مجازی در دوران کروناویروس در کشور باشد؛ بدون شک نگاه آینده نگرانه مجموعه دانشگاه به توسعه زیرساخت های قوی و روزآمد آموزشی از سال های گذشته تاکنون، در این شرایط بحرانی بسیار کارساز بود و توانستیم با برنامه ریزی برای استفاده بهینه از این توانمندی در کنار تقویت آن به عنوان دو محور مهم، شرایط را به گونه ای پیش ببریم که مجموعه بزرگ دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این ایام از امر مهم آموزش بازنمانده و این چرخه همچون گذشته به نحو فعالانه ای در حرکت باشد.

توسعه بستر آموزش مجازی، دستاورد روزهای کرونایی

مقدمی با اشاره به برگزاری نشست های روزانه ستاد دانشگاهی مدیریت کروناویروس با حضور رئیس و مسئولان ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در طول هفت ماه گذشته به صورت مستمر ادامه داشته است، افزود: در کنار برنامه های این ستاد برای تامین سلامت مردم در دو حیطه مهم بهداشتی و درمانی، یکی از اولویت های مهم این ستاد نیز ایجاد ساز و کار مناسب برای پیشبرد اهداف آموزشی بوده که در طول بازه های مختلف این هفت ماه، در نشست های مختلف مطرح شده و پیرامون آن تبادل نظر شده است.

او ادامه داد: شاید تا پیش از این مجازی سازی آموزش ها یک برنامه درازمدت و توسعه نگرانه برای مجموعه دانشگاه بود که به ویژه با آغاز به کار دانشکده مجازی به عنوان قطب آموزش پیشرفته الکترونیک دانشگاه از سال ۱۳۸۷ و راه اندازی رسمی آن در سال ۱۳۹۵ قوت گرفت، اما با بحرانی که با آن مواجه شدیم، تحقق این هدف شتاب روزافزونی گرفت و توانستیم به نحو فعالانه این هدف را پیگیری کنیم که مورد اسقبال مجموعه اساتید و دانشجویان نیز قرار گرفت؛ تا جایی که بر اساس گزارش های موجود، میزان مشارکت اساتید این دانشگاه در سامانه «نوید» بیش از ۹۶ درصد ارزیابی شده است و با فاصله جزیی، جزو سه دانشگاه نخست کشور در این زمینه بوده ایم، مشارکت دانشجویان نیز بیش از ۷۰ درصد اعلام شده که در این حوزه نیز در بین دانشگاه های مادر کشور، از جایگاه خوبی برخوردار هستیم.

به گفته‌ی مقدمی، بخشی از نیمسال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۳۹۸ که در بازه بحران کرونا گذشت نیز فرصتی فراهم آورد که با توجه به ادامه دار شدن بحران کرونا، نیمسال جدید تحصیلی نیز در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به کمک تجارب به دست آمده و بازبینی و کارشناسی این تجارب، با قوت آغاز شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: از سال ۱۳۹۷ دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور سامانه کشوری LMS یا نرم افزار ویژه یادگیری دانشگاه «نوید» را طراحی و راه اندازی کرد که در این سامانه تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور این امکان را پیدا کردند از این سامانه برای ارایه دروس استفاده کنند؛ با شیوع اپیدمی کروناویروس، با توجه به ضرورت ارایه تمامی آموزش ها به شیوه مجازی، این سامانه به عنوان سامانه اصلی ارایه آموزش انتخاب و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز آموزش تمامی دروس خود را به کمک این سامانه مدیریت کرده است.

او با اشاره به نخستین گزارش های دریافت شده از سامانه «نوید» در زمینه عملکرد آموزش مجازی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، میزان استفاده از این سامانه در ابتدای اردیبهشت را حدود ۵۰درصد در شاخص مشارکت اساتید و ۲۰ درصد در مشارکت دانشجویان اعلام کرد.

مقدمی تاکید کرد: با توجه به مسوولیتی که مجموعه دانشگاه نسبت به دانشجویان به عنوان یکی از اقشار مهم زیرمجموعه دانشگاه دارد، تامین سلامت اساتید و دانشجویان یکی از ارکان مهم تصمیم گیری ها بوده که با همکاری مشترک دو معاونت آموزشی و فرهنگی دانشجویی دانشگاه کوشیدیم این هدف مهم با بالاترین ضریب اطمینان تحقق یابد و سلامت، به عنوان یک اصل مهم، محور برنامه ریزی ها باشد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: از سویی دیگر با توجه به موقعیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کلان منطقه پنج کشوری و مسوولیت های تعریف شده در این کلان منطقه، مجموعه دانشگاه کوشیده است تا دیگر دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کلان منطقه پنج را نیز در مسیر توسعه بستر آموزش مجازی در بحران کروناویروس یاری رساند و تجارب به دست آمده در این زمینه، در سطح کلان منطقه در حال پیاده سازی است.

او یادآور شد: از سویی به کمک توسعه آموزش مجازی این امکان در حال پیگیری است که بتوانیم مسیر توسعه جایگاه بین المللی دانشگاه را با تقویت ارتباط با مراکز آموزشی مهم دنیا در بستر مجازی، با جدیت بیشتری دنبال کرده و بتوانیم تعامل سازنده ای را در حوزه علمی با این مراکز فراهم آوریم که این هدف نیز طی ماه های اپیدمی کروناویروس به ویژه با پیگیری معاونت بین الملل دانشگاه، دنبال شده است.

تجربه روزهای بحرانی کرونا برای آغاز موفق سال تحصیلی جدید

رئیس دانشکده مجازی و قطب آموزش الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به زیرساخت هایی که در طول سال های اخیر و به ویژه در راستای دستیابی به یکی از اهداف دانشگاه های نسل سوم، در این مرکز آموزش‌عالی ایجاد شده است، راه اندازی دانشکده مجازی را به عنوان مرکز مهم تحقق و توسعه این هدف برشمرد.

دکتر مجیدرضا فرخی گفت: تا پیش از راه اندازی این دانشکده، فعالیت هایی به صورت آموزش مداوم غیرحضوری و با تولید محتواهای آموزشی برای پزشکان عمومی و متخصصان به همت اداره آموزش مداوم دانشگاه آغاز شده بود که پس از گسترش و استقبال بالای مخاطبان، در کنار تقویت بسترهای فناوری اطلاعات، این ایده با دقت نظر ویژه ای پیگیری شد.

او اضافه کرد: این فعالیت ها به تدریج گسترش یافته و در شاخه های درون دانشگاهی و بیرون دانشگاهی در سطح کشور گسترده شد. این امر با تدوین برنامه های استراتژیک در این حوزه همراه بود و در کنار آموزش مداوم غیرحضوری برای پزشکان عمومی و متخصصان در کشور، این دانشکده فعالیت در عرصه های آموزش دانشجویان و بیماران را به عنوان دو گروه مهم از مخاطبان مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز آغاز کرد که این امر با راه اندازی رشته های ترکیبی حضوری و غیرحضوری، پیگیری شد.

فرخی، یکی از برنامه های قطب آموزش الکترونیک پیشرفته دانشگاه را توسعه آموزش مجازی در دروس دانشجویان رشته های مختلف اعلام و اضافه کرد: بحران کرونا اگرچه در سراسر دنیا یک اختلال جدی در عرصه آموزش بود، اما در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز کوشیدیم تا این تهدید را به فرصت و موتور محرکه ای برای شتاب چرخه تحول آموزشی تبدیل کرده و بتوانیم با سرعت بیشتری هدف توسعه آموزش مجازی در تمامی رشته های دانشگاه را دنبال کنیم که به مدد این تلاش ها، نتایج روند ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی شیراز طی نیمسال تحصیلی گذشته نشان می دهد این روند در مقایسه با ابتدای دوره، مسیر رو به رشدی را از نظر کمی و کیفی داشته است.

رئیس دانشکده مجازی و قطب آموزش الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزایش تجربه، تمرکز بر موضوع توانمندسازی و اطلاع رسانی در این زمینه را منجر به هموارتر شدن مسیر آموزش مجازی دانست و با اشاره به آغاز نیمسال تحصیلی جدید با توانی افزونتر، گفت: اکنون در بستر آموزش مجازی با تدابیر پیش بینی شده، اساتید و اعضای هیئت علمی به کمک ماژول فعالیت‌های یادگیری، تالار گفت و گو، فضاهیا برقراری تعامل و برگزاری آزمون ها، این امکان را دارند که روند تحصیلی دانشجویان را مانند گذشته دنبال کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.