• دوشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99063123593
  • خبرنگار : 50408

یک روانشناس مطرح کرد

چگونگی مواجهه والدین با چالش روند یادگیری دانش‌آموزان در منزل

چگونگی مواجهه والدین با چالش روند یادگیری دانش‌آموزان در منزل

ایسنا/همدان یک روانشناس مطرح کرد: با حضور دانش آموزان در کلاس های درس مجازی، دغدغه والدین برای شیوع کرونا در یکی از پرخطرترین مراکز آموزشی کاهش یافت اما از طرف دیگر این نگرانی را ایجاد کرد که شاید ادامه تحصیل و روند یادگیری دانش آموزان در منزل با چالش هایی مواجه شود.

سیدنصرت‌الله میرمعینی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: افزایش ارتباط والدین و فرزندان و شریک شدن خانواده در بحث آموزش از دیگر نکات مثبت این روزهای سخت کرونایی است چراکه والدین حتی به ناچار باید زمان بیشتری را با فرزندان بگذرانند.

وی با بیان اینکه شرایط کرونایی موجب تغییر در همه رفتارهای اجتماعی ما شده است، اظهار کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که در شرایط کاملاً متفاوتی قرار داریم و باید رفتارهای متفاوت از خود نشان دهیم.

میرمعینی با اشاره به تأثیر زیاد کرونا بر روند یادگیری دانش آموزان گفت: امروز دانش آموزان قرار است در شرایط کاملاً متفاوتی یاد بگیرند و درس بخوانند بنابراین پذیرش این موضوع و برخورداری از رفتارهای مناسب توسط دانش آموزان، والدین و اولیای مدرسه یک امر بسیار مهم است.

وی ادامه داد: تا سال گذشته به دانش آموزان گفته می شد مهمترین معیار موفقیت تحصیلی خودشان هستند و تلاش های فردی آنها موجب می شود در یادگیری عملکرد بهتری داشته باشند اما امروز این تلاش های فردی باید مضاعف شود و صد برابر کار یادگیری بر عهده دانش آموران است بنابراین اعضای خانواده باید کمک کنند تا دانش آموز در یک فضای آرام و بدون تنش و به دور از استرس درس بخواند و یادگیری داشته باشد.

این روانشناس با بیان اینکه کرونا موجب شد خانواده ها بیشتر گرد هم بنشینند و گفت وگو کنند، متذکر شد: خانواده ها وظیفه دارند بیشتر با هم باشند و فضای مدرسه را از حیث تعاملی، ارتباطی و یادگیری مهارت ها در منزل برای دانش آموزان مهیا کنند.

وی دورهم نشینی های خانوادگی را یکی از روش های یادگیری به ویژه برای فرزندان دانست و اضافه کرد: اعضای خانواده وقتی در کنار هم هستند، سعی کنند توجه به گوشی و تلویزیون نداشته باشند و بیشتر به حرف های یکدیگر گوش کنند و برای بازی کردن با کودکان وقت بگذارند.

میرمعینی با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی به یکی از بخش های مهم یاددهی و یادگیری تبدیل شده است، ادامه داد: در گذشته والدین نسبت به استفاده دانش آموزان از فضای مجازی حساسیت های بیشتری داشتند اما اکنون باید سیال رفتار کنند و متناسب با موقعیت برای فضای مجازی برنامه ریزی داشته باشند.

وی با اشاره به کاهش زمان بودن دانش آموزان در مدرسه، خاطرنشان کرد: تعامل کلیدی ترین واژه در فرآیند یاددهی و یادگیری است به طوریکه در گذشته فضای تعاملی بین دانش آموزان و معلمان و محتوای آموزشی بیشتر بود و یاددهی و یادگیری را آسان تر می کرد اما اکنون والدین باید این فضای تعاملی را بر عهده بگیرند.

این مشاور خانواده با بیان اینکه والدین و معلمان باید دانش آموزان را درگیر یادگیری کنند، گفت: امروز باید تکالیف هدفمندتر به دانش آموزان داده شود و آنها را وادار به چالش و اکتشاف کرد که برای کسب این مهارت ها باید بیشتر از کتاب «چگونگی برقراری ارتباط صحیح» استفاده کنیم تا بتوانیم ارتباط بهتری با کودکان خود برقرار سازیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.