• پنجشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۳:۱۰
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 99062620534
  • خبرنگار : 71469

تاثیر آنتی اکسیدان ها بر مقاومت بدن ورزشکاران

تاثیر آنتی اکسیدان ها بر مقاومت بدن ورزشکاران

آنتی اکسیدن ها از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند و می توانند در پیشگیری از بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها ایفای نقش کنند.

به گزارش ایسنا، زمانی که در مورد آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی صحبت به میان می آید، نمی توان به یک ماده غذایی خاص بسنده کرد و باید مطمئن شد که در برنامه غذایی عموم مردم و به ویژه ورزشکاران به میزان کافی میوه، سبزیجات، آجیل ها و غلات سبوس دار وجود دارد.

در این مطلب که از سوی کیمیا معینی افشاری، عضو کمیته سلامت فدراسیون پزشکی ورزشی تهیه و در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است، افراد مبتلا به ویروس کرونا در معرض خطر بیشتری برای شرایط التهابی مرتبط با بیماری های تنفسی هستند.

طبق مطالعات علمی که به بررسی ارتباط میان استرس اکسیداتیوو ویروس کرونا پرداخته اند؛ التهاب ریوی، تب و فیبروز از علائم ویروس کرونا هستند که به واسطه سیتوکین های پیش التهابی ایجاد می شوند. همچنین استرس اکسیداتیو بر مکانیسم های ترمیمی و سیستم ایمنی تاثیر می گذارد که یکی از اتفاقات اصلی در پاسخ های التهابی است و می تواند باعث تشدید علائم ویروس کرونا شود، اما استفاده از آنتی اکسیدان ها می تواند در مقابله با ویروس کرونا مفید باشد و به عنوان یک راهکار درمانی در نظر گرفته شود.

آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند و می توانند در پیشگیری از بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها نقش ایفا کنند، همچنین ویتامین های C و E، کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها، فنول ها و تانین از انواع آنتی اکسیدان ها هستند.

غذاهای با منشاء گیاهی، بهترین منابع حاوی آنتی اکسیدان هستند که شامل میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، آجیل، گیاهان دارویی و ادویه ها هستند و حتی کاکائو هم منبعی از آنتی اکسیدان است.

میوه ها و سبزیجات علاوه بر آنتی اکسیدان حاوی فیبر زیاد، چربی اشباع و کلسترول کم و منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی بوده و توت های رنگی و توت فرنگی در صدر آنتی اکسیدان ها هستند.

هویج، فلفل دلمه ای سبز و قرمز، کلم، اسفناج و کلم بروکلی حاوی آنتی اکسیدان کاروتن هستند و توصیه می شود هر روز از سبزیجات با رنگ قرمز، نارنجی، زرد، سبز تیره و برگ سبز استفاده شود، همچنین آجیل ها مانند گردو نیز حاوی آنتی اکسیدان هستند اما در صورتی که به مصرف آن تمایل ندارید، می توانید از تخمه آفتابگردان استفاده کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.