• سه‌شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 99062519299
  • منبع : سازمان بیمه سلامت

شرایط همکاری بیمه سلامت در گسترش خدمات پزشکی از راه دور

شرایط همکاری بیمه سلامت در گسترش خدمات پزشکی از راه دور

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، شرایط همکاری این سازمان برای گسترش خدمات پزشکی از راه دور را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر کوروش فرزین، گفت: سازمان بیمه سلامت به شرط فراهم شدن زیر ساخت های قانونی ویژه خویش، آمادگی همکاری در تحقق پوشش  و گسترش بیمه‌ای خدمات تله مدیسین یا پزشکی از راه دور را دارد؛ بویژه آنکه بهره مندی از این پتانسیل می‌تواند در راستای کنترل فاصله گذاری اجتماعی و پیشگیری از انتقال بیماری کووید 19 موثر و مفید باشد.

وی افزود: در کتاب ارزش‌های نسبی که تمامی خدمات و مراقبت‌های سلامت قابل ارائه در کشور در آن گردآوری شده است، کدهای خدمات غیر حضوری پزشکی شامل تلفنی و ارزیابی آنلاین ارائه گردیده که هر دو فاقد پوشش بیمه است و باید در پوشش بیمه‌های تکمیلی قرار گیرد.

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: مهم‌ترین نکته در گسترش خدمات تله مدیسین و پزشکی از راه دور این است که به لحاظ قانونی مراجع ذی‌صلاح مانند تولیت نظام سلامت و سازمان نظام پزشکی آن را در تعاریف خود بپذیرند.

وی با بیان اینکه خدمات تله مدیسین به صورت تلفنی و موبایلی انجام می‌شود و دغدغه اصلی شیوه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک است تصریح کرد: فرد پس از دریافت خدمت به شکل تله مدیسین، نسخه الکترونیکی خود را در قالب کد HID دریافت کرده که با ارائه این کد به داروخانه می‌تواند داروهای خود را دریافت کند. زیر ساخت فنی انجام این فرایند تا ۸۰ درصد فراهم است، در صورتی که تصمیم قاطع بر گسترش خدمات تله مدیسین باشد امکان اینکه  در اندک زمانی بتوان این ظرفیت را به ۱۰۰ درصد رساند وجود دارد.

وی گفت: با توجه به این نکته که اصولا خدمات تله مدیسین تا چه میزان در کشور پذیرفته شده است، می‌توان گفت از منظر فنی بیمه سلامت زیر ساخت نسخه نویسی الکترونیک را در ۲۳۳ شهرستان فراهم آورده؛ ضمن اینکه زیرساخت مذکور در سایر شهرستان‌ها هم موجود است، البته فقط در سال ۹۸ چیزی حدود ۲ میلیون نسخه الکترونیک در همین ۲۳۳ شهرستان تولید شده است. می‌بایست تدابیری برای زیر ساخت‌های تایید کد ملی شخص وجود داشته باشد، تا در این مسیر از بروز تخلف یا اشتباه پیشگیری شود؛ البته لازم به ذکر است که انجام فرایند خدمات تله‌مدیسین صرفا وابسته به داشتن پرونده الکترونیک سلامت نیست.

وی تاکید کرد: از سال گذشته که سازمان بیمه سلامت پروژه‌های نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک را در سطح کشور شروع کرد، به نوعی زیرساخت لازم جهت ارائه خدمات تجویزی توسط پزشکان بدون حضور فیزیکی بیمار نیز فراهم شد که از آن زمان بحث تله مدیسین و پزشکی از راه دور تا حدودی مورد نظر سازمان قرار گرفت.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، فرزین ادامه داد: از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ در سطح کشور، نیاز به استفاده از ظرفیت تله مدیسین جهت کنترل فاصله گذاری اجتماعی و متوقف کردن چرخه انتقال بیماری اهمیت بیشتری پیدا کرد و سازمان بیمه سلامت هم پیشنهاد تعمیم پوشش بیمه‌ای این خدمات را به وزیر بهداشت ارائه داد. با توجه به اینکه برای پوشش هر خدمت جدید، ابلاغ اولیه استانداردهای ارائه خدمت، سطح بندی، ضوابط خرید راهبردی خدمت و تعرفه‌های در تعهد الزامی است، اگر این پیش نیازها هرچه سریع‌تر در دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت با حضور ذینفعان بررسی و تهیه شده و به تصویب برسد، این امکان برای سازمان فراهم می‌شود که با تمام ظرفیت نسبت به پوشش بیمه‌ای این خدمات در سطح کشور اقدام کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.