• یکشنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99062317328
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ارتقاء سلامت جامعه با کنترل افسردگی، اضطراب و استرس سالمندان

ارتقاء سلامت جامعه با کنترل افسردگی، اضطراب و استرس سالمندان

ایسنا/اصفهان نتایج یک پژوهش نشان می دهد با داشتن برنامۀ آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در خصوص کنترل اضطراب، استرس و افسردگی، می توان به تدوین برنامه های آموزشی کارآمد در مراقبت از سالمندان پرداخت و گامی در جهت ارتقای سلامت روان سالمندان و در نتیجه سلامت جامعه برداشت.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، جمعیت سالمند به سرعت درحال رشد است. در حال حاضر ۶۰۰ میلیون نفر با سن بالای ۶۰ سال در سراسر جهان زندگی می کنند که این تعداد تا سال ۲۰۲۵ به ۱.۲ میلیارد نفر خواهد رسید. اگرچه سالمندی جمعیت یکی از بزرگترین موفقیت های جامعۀ بشری محسوب می شود، اما سالمندی با شیوع بالای مشکلات جسمی و روانی نظیر اختلالات حرکتی، پوکی استخوان، سرطان، دیابت، بیماری های قلبی، افسردگی، اضطراب، استرس و زوال عقل مرتبط است.

نتایج مطالعات مختلف نشان می دهد با بالا رفتن سن میزان افسردگی، اضطراب و استرس افزایش می یابد و با سکته و بیماری های قلبی عروقی در سالمندان در ارتباط است.

در مقاله ای که توسط آمنه سبحانی، حسین شهنازی و فیروزه مصطفوی، محققان گروه سالمندی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران و گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکدۀ بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد، «آموزش مبتنی بر تئوری بر مؤلفه های بهداشت روان در سالمندان» مورد ارزیابی قرار گرفت.

استرس، اضطراب و افسردگی از عوامل مهم بسیاری از آسیب های روانی و اجتماعی هستند. با توجه به آسیب پذیری سالمندان در برابر اثرات منفی این عوامل، برای کنترل این عوامل، مطالعۀ حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر مؤلفه های بهداشت روان در سالمندان انجام شد.

به گزارش ایسنا، در این مطالعۀ تجربی، ۱۰۰ سالمند دو گروه ۵۰ نفره با سن بالای ۶۰ سال شرکت کردند. سالمندان به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و مقایسه تقسیم شدند. اطلاعات براساس پرسش نامۀ استاندارد DASS، نسخۀ ۲۱ و پرسش نامۀ محقق ساخته که روایی و پایایی آن تأیید شده، جمع آوری شد. طی ۱۰ جلسۀ  ٧۰ دقیقه ای، متناسب با سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده، به گروه مداخله آموزش داده شد.

داده های دو گروه های قبل و ۸ هفته پس از مداخلۀ آموزشی جمع آوری شد. سپس داده ها به وسیله نرم افزار و آزمون های کای اسکوئر، مان ویتنی، t مستقل و t زوجی تجزیه و تحلیل شدند.

در پژوهش حاضر، پژوهشگران فرضیۀ تأثیر آموزش تئوری محور را بر اساس سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر مؤلفه های سلامت روان در سالمندان ارزیابی کردند.

با توجه به نتایج این پژوهش و تأثیر مثبت برنامۀ آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در خصوص کنترل اضطراب، استرس و افسردگی، انتظار می رود با گنجاندن برنامه های آموزشی کارآمد در مراقبت از سالمندان، گامی در جهت ارتقای سلامت روان سالمندان و در نتیجه سلامت جامعه برداشته شود.

با توجه به این نتایج و با در نظر گرفتن اهمیت بهداشت روان سالمندان، پیشنهاد می شود در این زمینه پژوهش های بیشتری صورت بگیرد تا در نهایت به تدوین برنامه و الگوی آموزشی استانداردی برای تعدیل مؤلفه های بهداشت روان در دوران سالمندی کشور منجر شود.

در هر دو گروه، زنان بیشترین تعداد افراد مورد مطالعه را تشکیل می دادند. در گروه مداخله ۵۶ درصد و در گروه کنترل ۵۴ درصد، اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه از این نظر مشاهده نشد، همچنین اختلاف معنی داری بین دو گروه مورد پژوهش از نظر سن، وضعیت سطح تحصیلات و وضعیت اقتصادی، BMI، ابتلا به بیماری مشاهده نشد.

نتایج این پژوهش در فصلنامۀ علمی پژوهشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت چاپ شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.