• شنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99061510474
  • خبرنگار : 50247

موسس کافه کتاب "آنجا":

حوزه فرهنگی از اولین قربانیان افزایش قیمت‌هاست

حوزه فرهنگی از اولین قربانیان افزایش قیمت‌هاست

ایسنا/خراسان رضوی موسس کافه کتاب "آنجا" گفت: حوزه فرهنگی از اولین قربانیان افزایش قیمت‌هاست و چنین وضع اقتصادی‌ای اولین آسیب را به امر فرهنگی وارد می‌کند؛ مردم کتاب، تئاتر، آلبوم موسیقی، سینما و سایر خدمات و کالاهای فرهنگی را از سبد خود حذف می‌کنند؛ چراکه باید به نیازهای اولیه‌شان بپردازند.

آرش رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ترکیب فضای کتاب‌فروشی و کافی‌شاپ، اظهار کرد: کافه‌کتاب‌ها ترکیب خیلی مطلوبی هستند؛ چراکه هر دو، نیاز به فراغت و آرامش ذهن دارند. بسیاری از ما علاقه داریم زمانی‌که در حال تورق کتابی هستیم، نوشیدنی‌ای هم صرف کنیم یا درباره کتابی که در حال مطالعه هستیم با دوستی صحبت کنیم؛ از این منظر مکانی مثل کافه کتاب ترکیب مقبولی است.

وی ادامه داد: چند سالی بود که در نظر داشتیم کتاب فروشی‌ای ایجاد کنیم، اما به دلیل مشغله‌های مختلف فرصتش پیش نیامده بود. شکر خدا در چندماه اخیر که این فرصت فراهم شد، ایده کتاب‌فروشی یا کافه کتاب را پیگیری کردیم و توانستیم در ۲۷ مردادماه چراغ کافه کتاب «آنجا» را روشن کنیم و محفل کوچکی در زمینه کتاب‌های ادبیات، روان‌شناسی، اقتصادی، جامعه‌شناسی و کودک و نوجوان البته به جز کتاب‌های درسی، برای همشهریان باشیم.

رمضانی با بیان این مطلب که مراحل دریافت مجوز خوب و روی نظم بود، عنوان کرد: البته تعداد کافه‌کتاب‌های مشهد خیلی کم است و انتظار می‌رود تا قوانین حمایتی‌ از کافه‌کتاب‌ها هم تصویب شود و نهاد قانون به حمایت از این صنف بپردازد. اگر از پیاده‌راه‌های مبتنی بر کتاب و بازارچه‌های کتاب حمایت می‌شد، وضعیت کتاب در مشهد می‌توانست خیلی بهتر باشد.

این نویسنده و فعال حوزه فرهنگی ابراز عقیده کرد: اگر به جای این همه روگذرسازی و پروژه‌های نمایشی که تسکین‌های موقتی برای مشکلات شهری هستند به امر فرهنگ شهر با دغدغه و دقت بیشتری توجه می‌شد و به عنوان مثال بازارچه کتاب به جای تعطیلی، تقویت می‌شد یا بازارچه‌هایی مشابه آن در نقاط دیگر مشهد به وجود می‌آمد، وضعیت فرهنگی و حتی ترافیکی شهر ما می‌توانست گام‌های بلندتری به پیش بردارد؛ چرا که امر فرهنگی بر سایر امور مقدم است.

رمضانی عنوان کرد: همه آگاه‌اند که سود بازار کتاب نسبت به عموم فعالیت‌های موجود در بازار کمتر است؛ یعنی اگر فردی سرمایه‌اش را به جای حوزه کتاب به دلار، طلا یا هر حوزه دیگری اختصاص دهد قطعا سود بیشتری کسب می‌کند. بنابراین کسانی که در حوزه بازار کتاب فعال هستند علاقه‌مند به کار در این حوزه‌اند.

وی درباره خلاءهای موجود در فضای کافه‌کتاب‌ها گفت: تاکنون محیط‌های خیلی خوبی در مشهد در حوزه اندیشه، رسانه و ... جلساتی را برگزار کرده‌اند، اگر برگزاری این‌گونه جلسات تسهیل شود، سخت‌گیری برای برگزاری صورت نپذیرد و نهادهای مربوطه روی اندیشه، فکر و دلسوزی کتاب‌فروش‌ها حساب بیشتری باز کنند، کافه‌کتاب‌ها فعالیت‌های بهتری می‌توانند انجام دهند.

کتاب‌های تقلبی باعث نفرت مردم از کتاب‌خوانی می‌شود

رمضانی در پاسخ به سوالی درباره قیمت‌های مختلف یک کتاب و چگونگی شناخت کتاب‌های خوب، بیان کرد: برخی از کتاب‌های بازار تقلبی هستند؛ افرادی هستند که چندین ترجمه را با یکدیگر تلفیق می‌کنند و به عنوان ترجمه جدیدی به نام خود ارائه می‌دهند و یا کتاب‌های نوشته و منتشر شده توسط سایر انتشاراتی‌ها را به صورت غیرقانونی به نام خود چاپ می‌کنند. این کتاب‌ها عموما کیفیت چاپ ندارند و اکثرا هم به صورت غیرقانونی چاپ می‌شوند.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که مثلا می‌بینیم یک کتاب از یک نشر خوب و شناخته شده با قیمت ۷۰ هزار تومان عرضه شده، اما همان کتاب از سوی یک ناشر و مترجم غیرمعتبر ۴۰ هزار تومان است یا با تخفیف ۵۰ درصدی هم ارائه می‌شود.

رمضانی تاکید کرد: این شیوه بازاری و تقلبی باعث شده که خیلی از مردم از کتاب فاصله بگیرند چون کسی که هزینه و علاقه‌ای را صرف می‌کند و کتابی را می‌خرد، با هزار ذوق کتاب را باز می‌کند، اما با صفحه‌بندی، فونت و ترجمه ضعیف مواجه می‌شود و این مساله باعث ایجاد نفرت از کتاب‌خوانی می‌شود. مردم هنگام تهیه کتاب‌ها می‌توانند به ناشران خوب، نویسنده‌های مطرح، مترجم‌های معتبر و کتاب‌فروش‌های خوش‌نام اعتماد کنند و مشورت بگیرند.

این فعال حوزه فرهنگی ضمن بیان این مطلب که افسار گسیختگی و افزایش قیمت‌ها روی خرید کتاب اثر منفی زیادی دارد، خاطرنشان کرد: مشهود است که امروز کتاب جزء نیازهای اولیه، اساسی و مبنایی زندگی روزمره نیست. مردم افزایش قیمت اجاره خانه، آب بهاء، نان و ... را می‌پذیرند چون جزو نیازهای اساسی است، اما کتاب نیاز ثانویه تلقی می‌شود و بنابراین احتمال زیادی دارد که مردم آن را از سبد خرید خود حذف کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.