• یکشنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99060906300
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

یک کارشناس مذهبی:

کربلا تبلور و تجسم مبارزه نفس اماره و لوامه است

کربلا تبلور و تجسم مبارزه نفس اماره و لوامه است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه علت قیام اباعبدالله (ع) مبارزه با هوای نفس است، گفت: کربلا تبلور و تجسم مبارزه نفس اماره و لوامه است،

حجت‌الاسلام حمید نادری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه درون آدمی دو نفس اماره و لوامه وجود دارد، اظهار کرد: این دو نفس همواره در حال جنگ بوده، نفس لوامه قداست زیادی داشته و در ابتدای سوره قیامت از آن یاد می‌کند، اهل بیت همواره سفارش بر حساب کشیدن از اعمال در انتهای شب می‌کنند که علت آن رشد روحی است، نفس لوامه احتیاج به تقویت کردن دارد و همین بررسی و در نهایت استغفار از گناهان سبب بیداری آن است.

این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: پس باید مواظب بود که نفس لوامه ضعیف نشود که مصداق کوچک آن محاسبه روزانه است و اگر از خواندن نماز صبح تا برخورد با اعضای خانواده و دیگر افراد جامعه بررسی صورت گیرد، به مرور این حسابرسی ملکه ذهن خواهد شد.

وی با بیان اینکه علت قیام اباعبدالله (ع) مبارزه با هوای نفس است، تصریح کرد: کربلا تبلور و تجسم مبارزه نفس اماره و لوامه است، می‌توان برای این مورد از حر یاد کرد که وقتی این دو نفس درون او و در روز عاشورا شروع به جنگ می‌کنند، شدت درگیری آن‌چنان زیاد است که او دچار لرزش شده و خود را بین بهشت و جهنم می‌بیند، البته این متحول شدن به یک‌باره رخ نداده و قطعا زمینه قبلی وجود داشته و به‌عبارتی نفس لوامه وی از قبل بیدار بوده است.

حجت‌الاسلام نادری با تاکید بر اینکه انسان مومن فایل‌های منفی ذهن خود را باید همواره پاک کند، افزود: این انقلاب درونی گاهی بر اثر یک جمله کوتاه از یک گوینده و استاد وارسته خودساخته، از مرشد الهی تهذیب شده، وقوع یک حادثه غیر عادی، شرکت در مجالس موعظه و دعا، شنیدن یک آیه و روایت و یا تفکر و اندیشه کوتاه برای انسان حاصل می‌شود، گاهی یک حادثه کوچک همانند جرقه قلب را دگرگون و روشن می‌سازد و افراد زیادی که بدین وسیله دست از گناه کشیده‌اند در تهذیب نفس توفیق یافته و در طریق سالکان قرار گرفته‌اند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: اگر در شب عاشورا یاران اباعبدالله (ع) مسرور هستند، در آن سو عمر سعد و یارانش شب پر استرسی را می‌گذرانند این نشان از آن دارد که از کار خود تردید دارند، زیرا پیش از آن شب، سیدالشهدا با وی صحبت کرده و او را دچار شک می‌کند، اما در نهایت نفس اماره عمر سعد غلبه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نفس آدمی مانند خمیر است و مطابق با رفتار ما به خود شکل می‌گیرد، ادامه داد: یادآوری کوچک شمردن خود و کم کردن غرور در ذهن، بعدی روانشناسی داشته و به مرور سبب کنترل رفتار و نگاه می‌شود، اگر آدمی اشکالات خود را مرتفع کند در بلندمدت حس تنفر از گناه در وی پدید می‌آید، چه بسا افرادی هستند که آنقدر گناهی را تکرار کرده‌اند، روح آنان مکدر شده و همین سبب شده تا ناخودآگاه فکر ‌کنند که کارشان صحیح است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه حساب کشیدن از نفس سخت و فراهم کردن زیرساخت‌ها بسیار مهم است، گفت: اگر همت و توان ترک دفعی گناهان را نداریم، می‌توان تصمیم بگیریم این عمل را تدریجی انجام دهیم، نخست به عنوان آزمون از ترک یک یا چند گناه آغاز کنیم و آن قدر ادامه داده تا بر نفس اماره پیروز شویم و ریشه آن گناه را قطع کنیم و همین عمل را درباره گناهان دیگر تا پیروزی نهایی ادامه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با ترک هر گناهی نفس اماره تضعیف و قدرت و توان ما نسبت به ترک گناه و تهذیب نفس بیشتر می‌شود، زیرا هر شیطانی که بیرون رود فرشته‌ای جایگزین شده و هر نقطه سیاه گناهی که از صفحه دل زایل گردد، به همان مقدار بر سفیدی و نورانیتش اضافه خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.