• پنجشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۲:۲۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 99060504682
  • خبرنگار : 71424

بررسی آخرین وضعیت مدرسه‌سازی در هفته دولت

از ساخت‌وسازهای جدید تا تامین سیستم‌های گرمایشی مدارس

از ساخت‌وسازهای جدید تا تامین سیستم‌های گرمایشی مدارس

مدارس پیشانی و چهره نظام آموزشی کشور هستند و تامین فضای آموزشی درخور شان و مناسب دانش آموزان از جمله حقوق و مطالبات به حق مردمی است. با وجود رشد سنواتی بودجه این امر، مشکلات اعتباری برای تامین و ساخت مدارس همواره وجود داشته است به گونه ای که گفته می شود همچنان یک سوم مدارس کشور ناایمن اند و برخی مناطق از جمله تهران در فقر فضای آموزشی به سر می برند.

 به گزارش ایسنا، در این گزارش مروری  بر برخی اقدامات شاخص انجام شده در این حوزه از جمله جمع آوری مدارس خشت و گلی، کمک به تکمیل پروژه های نیمه تمام آموزشی، مشارکت خیرین در امر مدرسه سازی خواهیم داشت.

روند تخصیص اعتبارات مدرسه سازی

در سال ۱۳۹۶، مجموع اعتبارات مصوب پیوست یک قانون بودجه سازمان نوسازی مارس ۸۴۴۴ میلیارد ریال بوده است. در سال ۱۳۹۷، اعتبارات قانون (پیوست یک) با افزایش ۹۰ درصدی به بیش از ۱۶ هزار و ۱۱۶ میلیارد ریال رسید.

در سال ۱۳۹۸، نیز اعتبارات این سازمان به بیش از ۲۹ هزار و ۲۲  میلیارد ریال افزایش یافت که افزایش ۸۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷ را نشان می‌دهد.

اعتبارات سال ۱۳۹۹ نیز با وجود شرایط دشوار کشور با گزارشات توجیهی تهیه شده با افزایش ۶۸ درصدی به ۴۸ هزار و ۶۱۹ میلیارد ریال افزایش یافت.

در مجموع اعتبارات مصوب این سازمان در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۶، رشد ۴۷۶ درصدی داشته است.

تصویر زیر، افزایش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ را نشان‌ می‌دهد.

          *در سال ۱۳۹۷، سه میلیون و ۱۴۲ هزار و ۷۱  میلیون ریال از محل حساب ذخیره ارزی به اعتبار تخصیص یافته اضافه شد.
        **در سال ۱۳۹۸ نیز ۵۶۵ هزار و ۸۷۶  میلیون ریال از محل حساب ذخیره ارزی به اعتبار تخصیص یافته اضافه شد.

وضعیت تخصیص سالیانه اعتبارات این سازمان به همراه رشد آن طی سال‌های ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۹ نیز به قرار زیر است:

اما در ادامه مروری بر چند اقدام مهم خواهیم داشت:

آخرین وضعیت ساخت مدارس در مناطق سیل و زلزله زده

زلزله استان کرمانشاه

زلزله ۲۱ آبانماه ۱۳۹۶ در سرپل ذهاب ۷۸ مدرسه (۲۵ مدرسه شهری و ۵۳ مدرسه روستایی) با ۴۱۵ کلاس در شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، ثلاث باباجانی، دالاهو، گیلانغرب، قصرشیرین را دچار آسیب‌های جزیی و کلی کرد.

مجموع خسارت وارده به فضاهای آموزش و پرورش در حدود ۱۴۵۰ میلیارد ریال برآورد شد. تا پایان سال ۱۳۹۸، تعداد ۱۶۷ مدرسه با ۶۴۰ کلاس درس در مناطق زلزله‌زده بازسازی و به بهره‌برداری رسیدند.

لازم به ذکر است ۸۰۰ میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز برای بازسازی مدارس از اعتبارات ملی، ۱۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات استانی و ۱۱۰۰ میلیارد ریال از اعتباراتی که خیرین مدرسه‌ساز متعهد شدند، تامین شد و سرانه آموزشی استان کرمانشاه که قبل از وقوع زلزله ۶.۵۸ مترمربع بود با افتتاح پروژه‌های بهره‌برداری شده به ۷.۲۱ مترمربع افزایش یافت.

سیل فروردین سال ۱۳۹۸(استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان)

در سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ در سه استان خوزستان، لرستان و گلستان در مجموع ۱۲۲ مدرسه با ۵۳۸ کلاس درس تخریب و به ۴۱۱۸ کلاس درس نیز آسیب جزیی و اساسی وارد آمد؛ تجهیزات ۳۷۰ مدرسه نیز آسیب جدی دیدند.

تا مهرماه ۱۳۹۸ تعمیرات اساسی و جزیی تمامی مدارس (۱۰۰ درصد کلاس‌های نیازمند تعمیرات) به پایان رسیده و با آغاز سال‌تحصیلی، این مدارس به بهره‌برداری رسیدند. تا پایان سال ۱۳۹۸، ۶۷ مدرسه با ۲۵۵ کلاس درس (بیش از ۵۰ درصد مدارس تخریبی) در مناطق سیل‌زده بازسازی و به بهره‌برداری رسیدند و پیش‌بینی می‌شود سایر پروژه‌ها نیز تا مهرماه سال ۱۳۹۹ به بهره‌‎برداری برسند.

برای بازسازی این مدارس از ۷۰۳ میلیارد ریال اعتبارات ملی، ۲/۴۷ میلیارد ریال اعتبارات استانی،۱۰۲۰ میلیارد ریال (۶۰۰ میلیارد ریال استان لرستان و ۴۲۰ میلیارد ریال استان گلستان) از محل ماده (۱۰) مدیریت بحران، ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبارات وزارت نفت و ۲۱۰۰ میلیارد ریال اعتبارات تعهد شده خیرین مدرسه‌ساز استفاده شده است.

جمع آوری مدارس خشتی و گلی

بناهای خشت و گلی عموماً از لحاظ سازه‌ای ضعیف بوده و احتمال فرو ریختن آنها در زلزله‌های متوسط و بزرگ بسیار زیاد خواهد بود. با وجود تاکیدات مستمر وزرای آموزش و پرورش در سال‌های گذشته بر جمع‌آوری این نوع از مدارس، برچیدن این گونه مدارس میسر نشد.

طبق آمارها در ابتدای سال ۱۳۹۷، تعداد ۱۰۰۶ کلاس درس با مصالح خشت و گلی در کشور وجود داشت که بیشترین تعداد کلاس‌های درس خشتی و گلی در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، گیلان و یزد قرار داشتند.

در نهایت با عزم جدی و تلاش مجدانه ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در پایان بهمن‌ماه ۱۳۹۸ تمامی کلاس های خشتی و گلی کشور با اعتباری بالغ بر ۲۸۷ میلیارد ریال جمع‌آوری شد.

آخرین وضعیت استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس

آتش‌سوزی در مدارس همواره درد و آلامی جانکاه در جامعه بوده است. دانش‌آموزان، آینده‌سازان این مرزو بوم که با هزاران امید در جستجوی آرزوهای کودکانه خود راهی مدارس می‌شوند تا شاید نقش‌های اجتماعی آینده کشور را، بر عهده گیرند ناگاه، ناخواسته در محاصره آتش آسیب‌های جسمی و روحی جانکاهی می‌بینند که تا پایان عمر همراه آنان خواهد بود.

در ابتدای سال ۱۳۹۶ در حدود ۱۳۶ هزار کلاس درس با بخاری‌های نفتی و گازی در کشور وجود داشت و حذف آن‌ها از سال ۱۳۹۷ با برنامه‌ریزی جامع صورت گرفته در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.

این در حالی بود که تعدادی از مدارس از نعمت گاز بهره‌مند بودند و با این وجود از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کردند، بخاری‌هایی که با توجه به نیاز به ذخیره نفت، ضریب خطرپذیری بالایی برای دانش‌آموزان داشته و همیشه یکی از علل اصلی آتش‌سوزی مدارس است.

در گام اول برچیدن ۲۴ هزار بخاری‌های نفتی دارای علمک گاز در دستور کار قرار گرفت و همزمان با این اقدام نیز در مناطقی که برچیدن بخاری‌های نفتی علمک‌دار در حال انجام بود، استانداردسازی انواع بخاری‌های نفتی و گازی دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت که در مجموع طی سال ۱۳۹۸ تعداد ۵۰ هزار کلاس درس از نظر سیستم گرمایش استاندارد شد.

مشارکت خیرین در احداث و تکمیل فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی

طرح «تکمیل فضاهای آموزشی نیمه‌تمام که ۵۰ درصد آن توسط خیرین تامین شده باشد» در سال ۱۳۷۹ به منظور حمایت از مشارکت خیرین مدرسه‌ساز ایجاد شد، مطابق قانون به میزان مشارکت خیرین در توسعه فضاهای آموزشی، دولت اعتبار مورد نیاز آن را تامین خواهد کرد.

در این طرح، اگر خیرین ۵۰ درصد پروژه‌های آموزشی را برعهده گرفته و به سرانجام رسانند، ۵۰ درصد باقی مانده از طریق اعتبار ملی انجام خواهد پذیرفت.

در سال ۱۳۹۶ تعهدات خیرین مدرسه‌ساز ۸۰۳۹ میلیارد ریال بوده است که بیش از ۵۶ درصد آن معادل ۴۵۱۶ میلیارد ریال تحقق یافت. در سال ۱۳۹۷ تعهدات با ۵۵ درصد رشد به ۱۲۴۲۵ میلیارد ریال افزایش یافت و تحقق آن به ۶۳۱۹ میلیارد ریال رسید. در سال ۱۳۹۸ با افزایش ۲۲ درصدی، خیرین ۱۵۱۱۸ میلیارد ریال را متعهد شدند.

در مجموع ۸۶ درصد از خیرین مدرسه‌ساز کشور را اشخاص حقیقی (۶۹ درصد آقایان و ۱۷ درصد را خانم‌ها) و ۱۴ درصد را اشخاص حقوقی نظیر بانک‌ها، شرکت‌های تولید صنایع خودرو و ... تشکیل داده‌اند. 

در سال ۱۳۹۶ در مجموع ۴۸۵۹ کلاس درس با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز به بهره‌برداری رسید، این میزان در سال ۱۳۹۷ به ۵۹۹۰ کلاس درس افزایش یافت.

در سال ۱۳۹۸ نیز ۶۷۹۹ کلاس درس با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز آماده و تحویل آموزش و پرورش شد.

کلاس‌های بهره‌برداری شده طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸

افتتاح بیش از ۱۳ هزار کلاس درس در سال ۹۹

در سال ۱۳۹۶، تعداد ۱۸۳۰ پروژه در قالب ۷۲۹۶ کلاس درس به بهره‌برداری رسید. در سال ۱۳۹۷ این میزان به۲۰۴۰ پروژه در قالب  ۹۵۳۴ کلاس درس افزایش یافت، در سال ۱۳۹۸ نیز ۲۹۹۷ پروژه به بهره‌برداری رسید که ۱۳۷۷۷ کلاس درس را شامل می‌شد.

پیش بینی می‌شود در سال ۱۳۹۹ نیز در صورت تخصیص کامل اعتبارات در حدود 13 هزار و 473  کلاس درس به بهره‌برداری برسد.

مجتمع‌های آموزشی حیات طیبه

اتمام تمام پروژه ها تا پایان سال ۹۹

طرح ایجاد مجتمع‌های آموزشی و پرورشی روستایی و عشایری مبتنی بر تجمیع واحدهای آموزشی دوره های مختلف تحصیلی ذیل مدیریت واحد، تجربه جدیدی است که در اواخر سال ۱۳۸۸ شکل گرفت. این طرح به این نکته بنیادی تأکید دارد که با تمرکز امکانات و تجهیزات و مدیریت واحد و با افزایش اختیارات و مسؤولیت‌های آن‌ها می‌توان دسترسی به اهداف مورد نظر را تسهیل کرد.

مجتمع‌های آموزشی با توجه به مساحت گسترده، زیربنای بالا و حجم عملیات عمرانی بسیار، نیازمند اعتبارات بسیاری هستند؛ به همین سبب تعداد زیادی از این پروژه تا سال ۱۳۹۶ به صورت نیمه‌تمام باقی ماندند.

در سال ۱۳۹۷ برنامه‌ریزی جامعی به منظور فعال سازی و بهره‌برداری از این پروژه‌ها در دستور کار قرار گرفت و تا پایان سال ۱۳۹۸ از مجموع ۴۳ مجتمع‌آموزشی در دست احداث ۱۲ مجتمع آموزشی به بهره‌برداری رسید.

مابقی پروژه‌ها نیز فعال و در دست اجرا قرار گرفتند. پیش‌بینی می‌شود در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز، تمامی مجتمع‌های آموزشی کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسند.

جمع‌بندی اقدامات و اعتبارات

با توجه به موارد فوق‌الذکر؛ از لحاظ اعتبارات مصوب قانون بودجه با وجود روند کاهشی اعتبارات در آغاز سال ۱۳۹۶، در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ میانگین رشد اعتبارات ملی در هر سال در حدود ۸۰ درصد بوده است.

اعتبارات سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶، ۹۱ درصد، ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷، ۸۰ درصد و ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸، ۶۸ درصد رشد داشته است. بر همین اساس میانگین رشد سالانه اعتبارات طرح خیرین در هر سال(طی سال‌های ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۹) در حدود ۱۲۲ درصد بوده است.

وضعیت اقدامات و اعتبارات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ در این جدول ذکر شده است:

وضعیت تعداد مدارس و کلاس‌های بهره‌برداری شده نیز نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۸ در هر ماه به طور میانگین ۴۲۹ کلاس درس به بهره‌برداری رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.