• سه‌شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99052820804
  • خبرنگار : 50403

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی تاکید کرد:

عملکرد مناسب شورای شهر تبریز با وجود مشکلات اقتصادی و رکود

عملکرد مناسب شورای شهر تبریز با وجود مشکلات اقتصادی و رکود

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز عملکرد شورای پنجم را با وجود مشکلات مالی، اقتصادی و رکود قابل قبول دانست.

فریدون بابایی اقدم در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عملکرد شورای اسلامی شهر تبریز در سه سال اخیر گفت: نباید این اصل کلی را از یاد ببریم که شورای شهر یک نهاد نوپا بوده و به مرور زمان خواهد توانست به سطحی برسد که وظایفی را که قانون بر عهده اش قرار داده و نقش خود در تسریع امور شهری را ایفا کند.

وی ادامه داد: شاهد هستیم که شورای شهر از روز اول تاکنون هرچند با آزمون و خطا هم که شده با یک روند تکاملی حرکت می کند و من چون در دوره قبلی نیز حضور داشتم، اگر بخواهیم دوره چهارم و پنجم را مقایسه کنیم، می بینیم که این اتفاق رخ داده است و با یک کار و خرد جمعی، شورا توانسته سیاست گذار و ناظر بر عملکرد دستگاه های مرتبط مخصوصا شهرداری باشد.

انتخاب شهردار مهم ترین وظیفه قانونی شورا است

وی با بیان اینکه بعضی ها انتقاد می کنند که تمرکز شورا بیشتر از شهر بر روی شهرداری است، افزود: به هر حال یکی از مهمترین و اولین وظایف قانونی شورای شهر، انتخاب شهردار است و سپس سایر امور مانند تصویب بودجه شهرداری و نظارت بر تحقق بودجه و... مطرح است که همگی با محوریت شهرداری در قانون تدوین شده و البته می‌توانیم بگوییم شورای شهر بر سایر دستگاه‌ها نیز نظارت داشته باشد ولی بعضی از دستگاه‌ها هستند که قانون اجازه نمی‌دهد شورا بر آنها نظارت کند، بطوریکه در طول چهار سال حتی یک بار هم گذر بعضی از دستگاه‌های خدمات رسان به شورای شهر نمی افتد و شورای شهر نیز نمی‌داند که در آن مجموعه ها چه اتفاقاتی میافتد ولی در هر صورت اگر این دوره را با دوره های قبلی مقایسه کنیم، فکر می کنم عملکرد شورای شهر پنجم در سه سال اخیر قابل دفاع است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی کلانشهر تبریز یادآور شد: در بحث شفافیت قراردادها نیز از طرف شورای شهر حساسیت زیادی وجود داشت و بسیار مؤثر عمل شد و همچنین برنامه چشم اندازی که شورا و شهرداری با همکاری یکدیگر تصویب کردند که این موضوع برای اولین بار اتفاق افتاد و مرکز پژوهش های شورای شهر که در دوره سوم مدتی فعال بود اما در دوره چهارم تعطیل شده بود که در این دوره دوباره فعال شد و نقش بسیار موثری در بررسی لوایح و برنامه هایی که برای شهر در نظر گرفته می‌شود، ایفا می‌کند.

در ایام انتخاب شهردار و انتخابات هیأت رئیسه اخبار ناامیدکننده ای به گوش مردم رسید

وی با اشاره به اینکه در اوایل شورا و در بحث انتخاب شهردار جناح بندی هایی به وجود آمد و اختلاف نظر وجود داشت، تاکید کرد: به‌غیر از ایام انتخاب شهردار و همچنین انتخابات هیأت رئیسه که برخی اختلافات به وجود آمد و اخبار ناامید کننده ای به مردم رسید، بحث هایی که در شورا مطرح می شد، کمتر منجر به تقابل می‌شد و در کل من فکر می کنم شورای پنجم یکی از شوراهای موفق بوده است، هرچند که شرایط مالی و اقتصادی بسیار تأثیرگذار بوده و رکودی که در کشور به وجود آمد، بسیاری از مسائل را تحت الشعاع قرار داد ولی با این همه و با وجود ترکیبی که در ابتدای شورای پنجم وجود داشت، در کل عملکرد شورای پنجم خوب بود.

وی در رابطه با عملکرد هیأت رئیسه سال سوم شورای شهر تبریز نیز اظهار کرد: به نظر من هیئت ‌رئیسه سال سوم عملکرد خوبی داشت مخصوصا آقای دبیری که جلسات را خوب مدیریت می‌کرد و هماهنگی‌ها و دعوت‌های خوبی از دستگاه‌های خدمت رسان انجام می‌داد و همچنین دبیر هیأت رئیسه آقای نیکوخصلت نیز با دقت بسیار زیادی به خرج می داد تا با مدیریت زمان نطق ها و صحبت های اعضای شورا جلسات در زمان مقرر و طبق دستورجلسات تعیین شده برگزار شود و بقیه همکاران حاضر در هیأت رئیسه نیز هرکدام بخوبی کار کردند و هیأت رئیسه سوم در کل عملکرد خوبی داشت.

برای اولین بار میزان بودجه عمرانی کاهش یافت

بابایی اقدم در خصوص پروژه های عمرانی شهرداری نیز خاطرنشان کرد: شورای شهر تبریز، در طول چهار سال وارث مشکلات متنوع شهری بوده و نباید انتظار داشته باشیم شورای شهری تشکیل شود که همه مشکلات شهر را در چهار سال حل کند. به طور مثال میزان درصد بودجه عمرانی به بودجه جاری طبق روال سنتی 60 به 40 بود. یعنی 60 درصد عمرانی و 40 درصد جاری که ما برای اولین بار شاهد بودیم که در این دو، سه سال اخیر بودجه عمرانی کمتر از 60 درصد شد و زیاد بودن نیروی انسانی و پایین بودن بهره وری و از طرفی هم ضعف منابع مالی منجر به این شد که سهم اعتبارات عمرانی کم شود.

وی با تاکید بر اینکه پروژه های بزرگی که از گذشته نیمه تمام مانده بود، باید در این دوره تکمیل می‌شد، اضافه کرد: تمام همّ‌ وغم شورای پنجم و شهرداری تکمیل این پروژه‌ها بود، به طوریکه مثلاً برای پروژه مترو در این دوره رقم‌های کلانی تزریق شد و البته درست است که میزان رضایت یا نارضایتی افکار عمومی از موضوعاتی مانند آسفالت بیشتر از سایر موضوعات است اما در مقایسه مابین بودجه مختص آسفالت که 100 میلیارد تومان و بودجه کل شهرداری که تقریباً سه هزار میلیارد تومان است، بودجه آسفالت رقم ناچیزی است که البته با گران شدن قیر این مقدار کمی بالا رفته است.

وی ادامه داد: سهم آسفالت در هزینه کرد پروژه‌های عمرانی شهرداری زیاد نیست ولی با توجه به این‌که آسفالت در معرض دید مردم قرار دارد، این موضوع بیشتر به چشم می‌آید اما در همین بحث آسفالت ریزی و در جریان بازدیدهای انجام شده، مشاهده می‌کنیم که هنگام آسفالت تراشی از لایه‌های زیرین آسفالت، سنگ های بزرگی بیرون میآید، یعنی آسفالت هایی که در طول 10 الی 30 سال گذشته انجام شده و باید زیرسازی انجام می‌گرفت، در حالی‌که این کار انجام‌نشده است و با مصالح دم‌دستی یک آسفالت معمولی ریخته و در نهایت یک غلتک از روی آن‌ رد کرده اند، لذا کیفیت آسفالت در چند دهه گذشته اصلاً استاندارد و مناسب نبوده و اکنون با توجه به مشکلاتی که در زیرسازی و آسفالت وجود دارد، ترک های طولی و عرضی  و بعضاً نشست‌هایی اتفاق می‌افتد که همه از چشم شهرداری و شورا می بینند درحالی‌که این آسفالت ها 20 سال قبل ریخته شده است.

حفاری های فاضلاب موجب ایجاد نشست بعد از آسفالت ریزی می شود

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با انتقاد از حفاری های مربوط به فاضلاب شهری، یادآور شد: بطور مثال در خیابان 40 متری بعد از چندین سال خط اصلی تازه شروع شده است و طبیعی است که وقتی شهرداری در این محل آسفالت می ریزد، بعد از چند روز نشست انجام می‌شود که علت اصلی حفاری های چهار الی پنج متری است.

وی ادامه داد: این مشکل در محلات حاشیه‌نشین نیز وجود دارد به طوری که  دو الی سه سال از زمان ایجاد فاضلاب سپری شده است اما افراد توان مالی ندارند که انشعاب را خریداری کنند و گاها بعد از اینکه شهرداری در محل مورد نظر آسفالت می‌ریزد، دوباره حفاری می شود تا این بار انشعاب وصل شود لذا مجموعه همه این عوامل باعث می‌شود تا مردم نسبت به آسفالت رضایتمندی نداشته باشند.

وی افزایش قیمت قیر و مصالح را از دیگر عواملی که موجب کاهش کیفیت آسفالت شده است، برشمرد و عنوان کرد: اصولا باید مصالح مورد نیاز کارخانه آسفالت شهرداری که زیر نظر سازمان عمران است، حداقل برای مدت یک سال در کارخانه دپو شود اما گرانی مصالح باعث شده است گاهاً مصالح نه تنها دپو نشود بلکه به‌ روز آورده شود به طوری که گاهاً در همان محلی که آسفالت ریزی انجام می‌شود سنگ‌ها شکسته و ریخته می شود و در واقع در همان‌جا خیلی سریع پخت‌وپز انجام میشود و لذا طبیعی است که این آسفالت کیفیت لازم  و مطلوب را نداشته باشد. اما روی‌هم‌رفته تاکید و تمرکز شهرداری در بحث آسفالت به‌مراتب بیشتر از سایر حوزه‌ها بوده است و در این دو، سه سال اخیر بیشترین تاکید بر این موضوع صورت گرفته است.

عملکرد شورای شهر و شهرداری در بحث مسیرگشایی ها قابل دفاع نیست

بابایی اقدم با اذعان به اینکه عملکرد شورای شهر پنجم و شهرداری در بحث مسیرگشایی ها قابل دفاع نیست، گفت:  در این دوره به غیر از چند مسیرگشایی در منطقه چهار عملاً هیچ مسیرگشایی دیگری انجام ندادیم در حالیکه مسیرگشایی ها در بحث نوسازی و افزایش نفوذپذیری مناطق مختلف شهر تاثیر بسیاری دارد اما طبق روال سال‌های قبل، بسیاری از مسیرگشاییها در بودجه تعریف شد اما تحقق نیافت. البته یکی دیگر از ضعف ها عدم تحقق بعضی از پروژه‌های عمرانی است که شورا باید در این مورد تجدید نظر کند مخصوصاً در زمان تصویب بودجه سال 1400 که باید با رویکرد تحقق‌پذیری نوشته شود.

وی در پایان عدم تحقق بودجه متمرکز شهرداری را از دیگر ضعف ها برشمرد و عنوان کرد: متاسفانه شورا نتوانست شهرداری را مجاب کند تا بحث بودجه متمرکز تحقق یابد و اگر بودجه متمرکز اجرا می‌شد تاثیر مثبتی در جبران کمبود بودجه عمرانی مناطق کم برخوردار می گذاشت.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.