• جمعه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99052417490
  • خبرنگار : 50404

بهادر باقری:

در داستان‌های قدیمی ضد قهرمان وجود ندارد

در داستان‌های قدیمی ضد قهرمان وجود ندارد

ایسنا/خراسان رضوی بهادر باقری گفت: در داستان‌های قدیمی ضد قهرمان وجود نداشته، اما در ادبیات مدرن امروز چنین شخصیتی به وجود آمده است.

یکی از نویسندگان کتاب «افسانه‌های پهلوانی ایران» در جلسه نقد و بررسی این کتاب که به همت قطب علمی فردوسی و شاهنامه دانشگاه فردوسی مشهد و به صورت گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی برگزار شده بود، اظهار کرد: آنتی هیرو اصطلاحی است که این روزها در ادبیات مدرن و پست مدرن مُد شده و آن شخصیتی است که جزو شخصیت‌های اصلی داستان است، اما ویژگی‌های او آن چیزی نیست که ما از یک پهلوان می‌شناسیم.

وی افزود: همانقدر که پهلوان قدرتمند، زیبا، با ایمان است و به هدف خود می‌رسد، در ادبیات‌های پست مدرن شخصیت‌های آنتی هیرو، ضد قهرمان و خدازده هستند که جنبه مثبت ندارند، منزوی شده‌اند و از جامعه طرد شده‌اند و به نوعی ضد حماسه دوران ما هستند که دیگر در آن‌ها انسان نیرومند فاتح دارای عزم و اراده برای تغییر سرنوشت خود نمی‌بینیم، اما به این شکل در داستان‌های قدیم این چنین شخصیت‌هایی وجود ندارد و اگر بخواهیم نگاه کلی‌تری داشته باشیم می‌توانیم به کوش‌نامه اشاره کنیم که ویژگی‌های مثبت در آن دیده نمی‌شود.

این نویسنده در رابطه با کتاب «افسانه‌های پهلوانی ایران» بیان کرد: این کتاب ۴ جلدی که حدود ۲۳۰۰ صفحه است، زمینه را برای پژوهش‌های بیشتر و بهتری فراهم می‌کند که بر اساس اطلاعاتی که در این کتاب عنوان شده افراد علاقه‌مند می‌توانند از آن‌ها در رساله‌ها و مقاله ها استفاده کنند و با جزئیات بیشتری به این مسائل بپردازند.

باقری ادامه داد: خوشحال هستیم که ژانر افسانه‌ها و داستان‌های پهلوانی برای اولین بار با این دقت و ظرافت دیده شده و جنبه‌های زبانی، ادبی و اجتماعی این آثار نشان داده شده و زمینه کارهای دیگر را نیز فراهم کرده است. قبل از این که ما این کتاب را چاپ کنیم تقریبا ۱۰ مقاله علمی پژوهشی با عناوین «جنبه‌های مردم‌شناختی در این داستان‌ها»،« جایگاه پیامبران در این قصه‌ها»، «زنان فعال و منفعل در این داستان‌ها»، «نحوه ساخت بازی‌های رایانه‌ای بر اساس این داستان‌ها»، «ویژگی افسانه‌های پهلوانی»، «نام شناسی قصه‌ها»، «سبک نثر»، «تحلیل جامعه‌شناختی ضرب‌المثل‌ها در این داستان‌ها» و... از آن به چاپ رسید، مقاله‌ای نیز با عنوان «تاثیر مفاهیم اسطوره‌ای و حماسی در افسانه‌ها» به زودی چاپ خواهد شد.

وی در رابطه با داستان رستم‌نامه که در کتاب آمده است، بیان کرد: این داستان، داستان رستم است اما روایت عامیانه‌ای از داستان رستم است و به نوعی شاید در زمانه‌ای که این داستان‌ها طرد و ضداسلام تلقی می‌شدند و خیلی وقت‌ها قشر مذهبی و سنتی جامعه می‌خواستند داستان‌های دینی را پررنگ تر جلوه دهند و به نوعی این داستان‌ها را به حاشیه برانند، می‌توان گفت رستم‌نامه پیوند و آشتی‌ای است بین داستان‌ها و افسانه‌های حماسی و دینی.

نویسنده کتاب «افسانه‌های پهلوانی ایران» تصریح کرد: تنوع و رنگارنگی شخصیت‌ها در این داستان‌ها زیاد است و جنبه‌های مردم شناختی زیادی نیز در این داستان‌ها وجود دارد که ناشناس مانده و بیان نشده است، در فرهنگ کنایات و تلمیحات نیز بسیاری از موارد در این کتاب آمده که قبلا دیده نشده است.

باقری تصریح کرد: خیلی از بخش‌های تعریف افسانه و حکایت سیال هستند و نمی‌توان برای آن‌ها جنبه‌های دقیقی در نظر گرفت که آیا این داستان‌ها، افسانه محسوب می‌شود یا خیر، اما اگر جنبه تخیلی، پایان خوش و همراه بودن با شخصیت‌ها و بن‌مایه‌های اسطوره‌ای و پهلوانی را در داستان‌ها در نظر بگیریم، می‌توان آن‌ها را افسانه نامید و ما تلاش کرده‌ایم که افسانه‌هایی که بعد پهلوانی پررنگی دارند را معرفی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در داستان‌های رسمی خودمان، کلان گفتمان‌ها و گفتمان‌های مورد تایید حکومت‌ها و اربابان قدرت دیده می‌شود، اما وقتی وارد داستان‌های مردمی‌تری، مانند افسانه‌های پهلوانی می‌شویم، خرده گفتمان‌های دیگری که مغلوب بودند و جایی برای ظهور و بروز پیدا نمی‌کردند را مشاهده خواهیم کرد و حرف‌ها، درد دل‌ها و حتی ناسزاهای مردم را خواهیم دید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.