• چهارشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۲۰:۰۷
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 99051511840
  • منبع : جهاد دانشگاهی

/ چهل سال با جهاد دانشگاهی/

بقا و بالندگی جهاد دانشگاهی در گرو تقویت وجه فرهنگی و حضور در فضای دانشگاه است

بقا و بالندگی جهاد دانشگاهی در گرو تقویت وجه فرهنگی و حضور در فضای دانشگاه است

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: موفقیت جهاددانشگاهی ناشی از فعالیت ها و حضور موثر در صف است و به خاطر گسترش همین فعالیت ها بوده که ستاد را ایجاد کرده ایم؛ لذا باید مراقب باشیم که جهاد دانشگاهی صرفا در سطح فعالیت ستادی تقلیل پیدا نکند و نوآوری و خلاقیتی را که رمز موفقیت جهاددانشگاهی بوده همچنان ادامه دهیم.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین میرزائی که در نشست مجازی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با موضوع «مسوولیت اجتماعی جهاد دانشگاهی» سخن می گفت با اشاره به سابقه عضویت و حدود سه دهه همکاری و ارتباط مستمر خود با این نهاد و تبریک چهلمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی به تبیین علل موفقیت جهاد دانشگاهی و عوامل موثر در تداوم حضور موفق این نهاد در عرصه های مختلف فرهنگی، پژوهشی و آموزشی کشور پرداخت.

وی باتوجه به وجه فرهنگی فعالیت های جهاد دانشگاهی و جلوگیری از کم رنگ شدن آن افزود: جهاد دانشگاهی زمانی وارد عرصه فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه ها شد که چالشهای زیادی وجود داشت و جهاد دانشگاهی خصوصا در دهه های اول و دوم فعالیت خود  پیشگام حرکتهای فرهنگی و هنری در دانشگاه ها بود وبسیاری از جشنواره های هنری و فرهنگی نظیر جشنواره تئاتر دانشگاهی ریشه در جهاد دانشگاهی داشت و هزینه های زیادی بابت آن پرداخت کرد و نباید فراموش کنیم که حلقه اتصال دانشجویان با جهاد دانشگاهی همین فعالیتهای فرهنگی و هنری بود که دانشجویان را رفته رفته به حوزه های دیگر فعالیت جهاد خصوصا فعالیتهای پژوهشی-علمی و تا حدودی آموزشی سوق می داد و جهاد را به نهادی فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبدیل کرد.

دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تهران با اشاره به برخی اقدامات نوآورانه شاخص جهاد دانشگاهی در زمان خود از جمله تاسیس پژوهشگاه رویان، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) و خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) وسایر رویشهای پر افتخار جهاد دانشگاهی اظهار داشت: شان و جایگاه امروز جهاد دانشگاهی بیش از همه ناشی از رویش های خلاقانه و بی نظیری است که در حوزه های فرهنگی داشته وباعث شده بود جهاد فرزند زمانه خود و بلکه پیشگام زمانه خود باشد و به نظر می رسد باید با ارزیابی و آسیب شناسی فعالیتهای جهاد دانشگاهی در آستانه چهل سالگی اش حوزه های مزیت دار را تقویت کرده و در حوزه هایی که آسیب دیده ایم بازنگری صورت گیرد.

وی با انتقاد از کم رنگ شدن حضور جهاد دانشگاهی در محیط های دانشگاهی اظهار داشت: معتقدم بیرون رفتن جهاد دانشگاهی از نهاد دانشگاه هم به ضرر جهاد و هم به ضرر دانشگاه است. فضای دانشگاه فراتر از ساختمان و مکان فیزیکی آن، ظرفیت ویژه ای دارد که رشد جهاد دانشگاهی مرهون استفاده از همین ظرفیت بوده است واثر بخشی و فایده مندی جهادبرای دانشگاه نیز دراین حضور ممکن میگردد.

میرزایی خاطرنشان کرد: موفقیت جهاد دانشگاهی ناشی از فعالیت ها و حضور موثر در صف است و به خاطر گسترش همین فعالیت ها بوده که ستاد را ایجاد کرده ایم لذا باید مراقب باشیم که جهاد دانشگاهی صرفا در سطح فعالیت ستادی تقلیل پیدا نکند و نوآوری و خلاقیتی را که رمز موفقیت جهاد دانشگاهی بوده همچنان ادامه دهیم. کم رنگ شدن این حضور و  وجه از فعالیت های جهاد در شرایطی که اهمیت نوآوری در دنیای امروز روز به روز بیشتر می شود از چالش های جدی است که می تواند آینده جهاد را تهدید وتعیین کند.

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با اشاره به نقش ویژه جهاد دانشگاهی در تربیت نیروهای انسانی زبده که در حال حاضر علاوه بر جهاد دانشگاهی به عنوان عضو هیات علمی، پژوهشگر یا مدیر در دستگاه های مختلف خدمت می کنند اظهار داشت: جهاد دانشگاهی خصوصا تا نیمه دهه 1380 فرصت های بسیار خوبی را برای تجربه اندوزی در اختیار دانشجویان قرار می داد تا جایی که امروز می توانیم افتخار کنیم که بسیاری از مدیران و مسوولان کشور تربیت شدگان جهاد دانشگاهی هستند اما به عنوان فردی که  27 سال است که با این نهاد ارتباط جدی دارم نگرانم که در پنجاه سالگی جهاد نتوانیم چنین ادعایی را مطرح کنیم.

میرزائی با تاکید بر این که اعضای جهاد دانشگاهی خصوصا مدیران این نهاد باید بپذیرند که مشکلاتی در روند حرکت جهاد ایجاد شده که باید برای رفع آنها چاره اندیشی کرد اظهار داشت: شرط بقای جهاد توجه به ویژگی هایی است که حضور جهاد را در فضای فرهنگی و دانشگاهی کشور معنا بخشیده است. پیوند با فضای دانشگاه، اولویت دادن به فعالیتهای فرهنگی، ساختار غیررسمی و منعطف و روحیه شاگردی و کار جهادی که با چالشهایی مواجه شده است  لازم است در داخل جهاد نسبت به آسیب شناسی و رفع آنها اقدام شود و در این صورت مشکلاتی هم که بعضا با سایر دستگاه ها وجود دارد  با گفت و گو یا استفاده از ظرفیت های قانونی قابل رفع است.

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با اشاره به روحیه خودباوری و تلاشی که در جهادگرانی مثل مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی – موسس پژوهشگاه رویان – وجود داشته بر ضرورت الگو قرار دادن آنها و مستندسازی و توجه به تجربیات موفق گذشته در جهاد دانشگاهی تاکید کرد: مرحوم دکتر کاظمی و همکاران ایشان  کار خود را از اتاقی کوچک آغاز کردند و با اعتقاد عمیق و نیازشناسی دقیقی که کرده بودند پژوهشگاه رویان را تاسیس کردند. وی می گفت: « وقتی قد کشیدیم اینجا را ترک نمی کنیم  بلکه سقف خانه را بالا می بریم». البته نمیشود انتظار داشت همه مثل ایشان باشند ولی تجربه زیسته دکتر کاظمی آشتیانی می تواند درس های زیادی برای جهاد دانشگاهی و دانشجویان فعال در این نهاد  و علاقه مندان به فعالیت علمی داشته باشد و کاش شرح مختصری از تجربه موفق و عوامل موثر در موفقیت او از خلال مصاحبه ها و خاطرات همکاران وی در قالب مجموعه ای چند صفحه ای تهیه و منتشر می شد تا چراغ راهی در مسیر آینده باشد.

میرزائی در پایان با بیان این که جهاد دانشگاهی در طول چهل سال فعالیت خود به عنوان مجموعه ای خوداتکا، خلاق، خوشنام و پرافتخار از سرمایه اجتماعی و جایگاه ویژه ای در بین مردم و مسوولان برخوردار است و با رویکرد عالمانه ، تلاشگرانه و مومنانه و متعادل خود به این نقطه رسیده است ابراز امیدواری کرد با ارزیابی دقیق از عوامل موفقیت جهاد دانشگاهی و آسیب شناسی و رفع مشکلات موجود ، زمینه دوام و بالندگی هر چه بیشتر این نهاد دانشگاهی در کشور فراهم شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.