• چهارشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۵۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99051511772
  • خبرنگار : 50182

با گذشت 9 سال از شروع پروژه

قطار شهری کرمانشاه بالاخره کی راه می افتد؟

قطار شهری کرمانشاه بالاخره کی راه می افتد؟

ایسنا/کرمانشاه حالا 9 سال از شروع پروژه قطار شهری کرمانشاه می‌گذرد، پروژه‌ای که ابتدا بصورت منوریل طراحی شد و بعدها با تغییراتی به صورت قطار شهری درآمد. بعد از گذشت این سالها، حالا فاز اول این پروژه به پیشرفت 33 درصدی رسیده و مدیران پروژه معتقدند در صورت تخصیص اعتبار تا پایان سال آینده می توانند این فاز پروژه را تحویل دهند.

مهدی غلامرضایی معاون اجرایی سازمان حمل و نقل ریلی کرمانشاه در جمع خبرنگاران با اشاره به مسیر 13 کیلومتری پروژه قطار شهری کرمانشاه، گفت: این پروژه در دو فاز پیگیری می شود که فاز اول آن در محدوده میدان معلم (مسکن) تا میدان آزادی به طول 8.6 کیلومتر و فاز دوم آن از میدان آزادی تا میدان فردوسی به طول 4.3 کیلومتر است.

غلامرضایی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 33 درصدی فاز اول این پروژه، گفت: از مسیر 8.6 کیلومتری در فاز اول، هفت کیلومتر آن بصورت روگذر بوده و مابقی بصورت زیرزمینی است.

وی افزود: در هفت کیلومتر روگذر مسیر، عمده کار تقریبا انجام شده و پیشرفت کار حدود 95 درصد است، تونل فاز یک نیز بطول 1.6 کیلومتر پیشرفت 96 درصدی داشته و تقریبا کار در این بخش هم تمام است.

غلامرضایی تصریح کرد: با اتمام سازه در قسمت روگذر، باید سراغ کارهای زیرسازی و روسازی برویم که به دنبال آن کار ریل گذاری پروژه انجام شود.

وی افزود: در صورت تخصیص اعتبار مناسب فاز اول پروژه تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد.

غلامرضایی با اشاره به شروع کار ساخت ایستگاه های مسیر گفت: در این مسیر 13 ایستگاه تعریف شده که از این تعداد شش ایستگاه بصورت زیرزمینی و هفت ایستگاه بصورت روزمینی است.

وی با بیان اینکه کار ساخت ایستگاه ها هم همپای مسیر پروژه پیش می‌رود، گفت: در حال حاضر ایستگاه M8 (ایستگاه میدان آزادی) که بزرگترین ایستگاه مسیر است در حال ساخت بوده و 28 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

غلامرضایی تصریح کرد: ایستگاه M7 (ایستگاه چهارراه بسیج) نیز ظرف ماه آینده به مناقصه می رود و سایر ایستگاه‌ها نیز به تدریج کار برگزاری مناقصه آنها انجام می شود.

وی افزود: تلاش داریم همپای تکمیل مسیر، کار ساخت ایستگاه ها هم به پایان برسد که به نظر می رسد ظرف 1.5 یا نهایتا دو سال آینده این بخش از کار پروژه هم انجام شود و ایستگاه ها به بهره برداری برسند.

غلامرضایی خاطرنشان کرد: اولویت ما تکمیل دو ایستگاه در ابتدا و انتهای مسیر است و حداقل با وجود این دو ایستگاه می توان پروژه را راه اندازی و مابقی ایستگاه ها را تکمیل کرد.

وی یادآور شد: در جریان تکمیل فاز یک پروژه از فاز دوم آن نیز غافل نشده‌ایم و تونل این بخش از مسیر که تماما بصورت زیرگذر است هم اکنون 41 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا محل مسجد جامع شهر پیش رفته است.

مشکل اعتباری برای پروژه نداریم/ امسال 420 میلیارد اوراق مشارکت، اعتبار و تسهیلات گرفتیم

احسان مهرابی معاون فنی سازمان حمل و نقل ریلی کرمانشاه نیز در ادامه این نشست خبری در تشریح اعتبارات این پروژه، به مصوبه سفر ریاست جمهوری اشاره کرد وافزود: طبق این مصوبه فاز اول پروژه قطار شهری کرمانشاه باید تا پایان سال 1400 به بهره برداری برسد.

وی تکمیل این فاز از مسیر را نیازمند تامین اعتبار 750 میلیارد تومانی دانست و افزود: امسال برای اولین بار بیشترین اعتبار در میان کلانشهرها به پروژه قطار شهری کرمانشاه داده شد و توانستیم 70 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه بگیریم که هم اکنون 50 درصد آن تخصیص شده است.

مهرابی تصریح کرد: همچنین امسال 150 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این پروژه گرفتیم و علاوه بر آن مصوبه ای از معاون سازمان برنامه و بودجه برای دریافت تسهیلات 220 میلیارد تومانی از دو بانک سپه و رفاه داریم.

وی افزود: در کنار اینها شهرداری هم زمین هایی را برای پرداخت سهم خود در این پروژه در نظر گرفته و سال آینده نیز پروژه اعتبارات دیگری دریافت می کند و به نظر می رسد با مجموع  این اعتبارات و تسهیلات بتوان به تکمیل فاز اول پروژه تا پایان سال آینده امیدوار بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.