• سه‌شنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: علم و فناوری ایران
  • کد خبر: 99051410273
  • خبرنگار : 30057

تدوین ۳ نقشه راه در دستور کار ستاد حمل ونقل معاونت علمی ریاست‌جمهوری

تدوین ۳ نقشه راه در دستور کار ستاد حمل ونقل معاونت علمی ریاست‌جمهوری

معاون حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تدوین ۳ نقشه راه در حوزه جاده‌ای و ریلی در این ستاد خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهندس شهاب خدامرادی امروز در وبینار تخصصی حمل بار و کالای هوشمند با بیان اینکه ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل هوشمند با تجمیع چند ستاد فناوری از ۲ سال گذشته فعالیت‌های خود را آغاز کرد، افزود: مهمترین رویکرد این ستاد هوشمندسازی حمل و نقل است؛ چرا که بر اساس آمارها بخش اعظمی از حمل و نقل کشور شامل حمل و نقل هوشمند بار و کالا می‌شود.

وی با اشاره به رشد روزافزون وسایل نقلیه در فضاهای شهری و بین شهری و تقاضا برای جابه جایی کالا و مسافر، اظهار کرد: از این رو فرصت‌ها و تهدیدهای متعددی پیش روی این صنعت قرار گرفته است؛ بنابراین امروزه بهره گیری از فناوری‌های نوین مانند فناوری اطلاعات در صنعت حمل و نقل برای افزایش بهره وری و کارایی را حمل و نقل هوشمند می‌گویند.

وی "افزایش بهره وری"، "کاهش تلفات" و "افزایش ایمنی" را از اهداف کلان ستاد حمل و نقل هوشمند نام برد و ادامه داد: به منظور ایجاد زیر ساخت‌ها و ایجاد ظرفیت‌های بیشتر علاوه بر امضای ۶ تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف دولتی اقدام به راه اندازی ۱۱ شتابدهنده تخصصی در حوزه حمل و نقل هوشمند کردیم، ضمن آنکه ۳ نقشه راه در حوزه جاده‌ای و ریلی در دستور کار داریم.

خدامرادی با بیان اینکه در این حوزه ۸۰ مساله و چالش شناسایی شده است، یادآور شد: با بررسی‌های انجام شده چالش‌های این حوزه در ۵ دسته "بین المللی"، "زیست بوم"، "پروژه‌های اجرایی"، "زیر ساختی" و "راهبردی" تقسیم شدند که از جمله چالش‌ها می‌توان به مواردی چون تسهیل صادرات، افزایش رقابت پذیری، ظرفیت‌های ترانزیتی، شناسایی زیست بوم، توجه به بخش‌های دولتی و خصوصی، حمل و نقل بار، کاهش قاچاق، تدوین مقررات و استاندارد سازی و یکپارچه سازی اشاره کرد.

در این وبینار همچنین  مهندس سیار، کارشناس تیم تدوین نقشه راه ستاد توسعه فناوری حمل و نقل، "کاهش تلفات"، "افزایش ایمنی"، "کاهش ازدحام و ترافیک"، "کاهش مصرف سوخت" و "کاهش سفرهای غیرضروری" را از مزایای حمل و نقل هوشمند نام برد و خاطر نشان کرد: محور اصلی سامانه‌های حمل و نقل هوشمند شامل بهره برداری و مدیریت ناوگان، ایمنی حمل و نقل تجاری، صدور مجوزها و فرآیندهای اداری ناوگان و مدیریت بار و بهینه سازی فرآیندهای آن می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.