• پنجشنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99050201294
  • خبرنگار : 50072

تاثیر رژیم روزه داری با محدودیت زمانی در کاهش وزن

تاثیر رژیم روزه داری با محدودیت زمانی در کاهش وزن

ایسنا/خراسان رضوی نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، دو نوع رژیم غذایی روزانه به شکل روزه که همچنین به‌عنوان رژیم‌های غذایی محدود به زمان شناخته می‌شوند، برای کاهش وزن موثر هستند. این مطالعه نتایج حاصل از یک کار آزمایی بالینی است که یک رژیم غذایی چهارساعته با محدودیت در زمان تغذیه و یک رژیم غذایی با محدودیت زمانی ۶ ساعته را با یک گروه کنترل مقایسه کرد.

به گزارش ساینس دیلی، بر اساس مطالعه جدیدی که محققان دانشگاه ایلینوی در شیکاگو ایالات متحده منتشر کرده‌اند، دو رژیم غذایی روزانه روزه مانند، که به‌عنوان رژیم‌های غذایی محدود به زمان نیز شناخته می‌شوند، برای کاهش وزن موثر هستند.

کریستا وارادی، استاد تغذیه در کالج علوم بهداشتی کاربردی دانشگاه ایلینوی در شیکاگو از محققان این تحقیق بیان کرد: این نخستین کار آزمایی بالینی انسانی است که اثرات دو شکل محبوب تغذیه با محدودیت زمانی بر وزن بدن و عوامل خطرناک قلبی را با یکدیگر مقایسه می‌کند.

از شرکت‌کنندگان در گروه رژیم غذایی محدود چهارساعته خواسته شد که فقط بین ساعت یک تا پنج بعدازظهر غذا بخورند و از شرکت‌کنندگان در گروه رژیم غذایی با محدودیت زمانی ۶ ساعته خواسته شد که فقط بین ساعت یک تا هفت بعدازظهر غذا بخورند. در طول این مطالعه شرکت‌کنندگان طی محدودیت زمانی چهار یا ۶ ساعته اجازه داشتند هرچه تمایل داشتند، بخورند. طی ساعات روزه‌داری، شرکت‌کنندگان فقط اجازه نوشیدن آب یا نوشیدنی‌های بدون کالری را داشتند. در گروه کنترل قرار شد شرکت‌کنندگان وزن خود را حفظ کنند و تغییری در رژیم غذایی یا میزان فعالیت بدنی خود ایجاد نکنند.

شرکت‌کنندگان به مدت ۱۰ هفته ازنظر وزن، مقاومت به انسولین، استرس اکسیداتیو، فشارخون، کلسترول LDL، کلسترول HDL، تری گلیسیرید و نشانگرهای التهابی بررسی شدند.

این مطالعه که در نشریه Cell Metabolism منتشرشده است، نشان داد که شرکت‌کنندگان درهر دو گروه رژیم روزه‌ مانند، روزانه حدود ۵۵۰ کالری صرفا با رعایت برنامه زمان‌بندی کم کردند و حدود ۳درصد از وزن بدن خود را از دست دادند. محققان همچنین دریافتند که مقاومت به انسولین و میزان استرس اکسیداتیو در بین شرکت‌کنندگان در گروه‌های مطالعه در مقایسه با گروه کنترل کاهش‌یافت اما هیچ تاثیری بر فشارخون، کلسترول LDL، کلسترول HDL یا تری گلیسیرید نداشت.

همچنین بین کاهش وزن یا عوامل خطرساز قلبی بین گروه‌های رژیم غذایی چهارساعته و ۶ ساعته تفاوت قابل‌توجهی مشاهده نشد.

وارادی اظهار کرد: یافته‌های این مطالعه امیدوارکننده و تایید کننده نتایج مطالعات قبلی است. رژیم‌های روزه‌ای شکل برای افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، گزینه مناسبی است، به‌خصوص برای افرادی که نمی‌خواهند کالری را حساب کنند یا رژیم‌های غذایی دیگر را خسته‌کننده می‌بینند.

وی افزود: همچنین ما مشاهده کردیم افرادی که ساعات طولانی‌تر از این زمان‌ها روزه‌داری کردند به کاهش وزن بیشتری منجر نشد.

تا نتایج تحقیقات بعدی که به‌طور مستقیم این دو رژیم را مقایسه کند و یا به دنبال زمان بهینه برای روزه گرفتن هستید این نتایج حاکی از آن است که روزه‌داری ۶ ساعته ممکن است برای بیشتر افرادی که می‌خواهند رژیم روزانه روزه مانند بگیرند، معقول است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.