• یکشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۹ / ۰۰:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99042920969
  • خبرنگار : 50303

مسئول نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه‌ پیام نور خراسان رضوی:

برای پویایی دانشگاه باید کار را در برابر مزد قرار دهیم

برای پویایی دانشگاه باید کار را در برابر مزد قرار دهیم

ایسنا/خراسان رضوی مسئول نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه‌ پیام نور خراسان رضوی: اگر کار را در برابر مزد قرار دهیم دانشگاه پویایی خود را پیدا می‌کند، در غیر این صورت این وضعیت ادامه خواهد یافت.

دکتر محمد صادق واحدی فرد با حضور در میزگرد ایسنا با عنوان «بررسی وضعیت آموزش عالی در بخش خصوصی»، اظهار کرد: در گذشته افراد مجذوب کسب علم و دانش بودند و بیشتر به سبب ارزش ذاتی دانش به سمت آموزش عالی و تحصیلات می‌آمدند و بخش دیگری از آن هم جاذبه شغلی بوده است که در حال حاضر این بخش در حال از دست رفتن است و جامعه به سبب نیازمندی‌هایی که دارد در حال تأمین خود است.

وی افزود: هیأت علمی نقش چندانی در کاهش تعداد دانشجویان ندارد و بیشتر عوامل بیرونی، اقتصادی و تحولات فرهنگی در این موضوع مؤثر هستند.  در دانشگاه پیام نور خراسان رضوی ۲۰۸ عضو هیئت علمی که استادیار به بالا هستند برای کمتر از ۳۰ مرکز و در مجموع ۲۰ هزار دانشجو فعالیت می‌کنند.

هیأت علمی نقش اندکی در کاهش جمعیت دانشجویی دارد

وی خاطر نشان کرد: هرم هیأت علمی ما به نسبت ده سال قبل، از نظر کیفیت و کمیت بهبود پیدا کرده، از آنجایی که با وجود بهبود هرم هیأت علمی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی، جذب دانشجوی این دانشگاه کاهش پیدا کرده است، این موضوع نشان می‌دهد که هیأت علمی اگر هم نقش داشته باشد در کاهش جمعیت دانشجویی نقشی بسیار اندک داشته و بیشتر تحت تاثیر عوامل بیرونی است. عوامل بیرونی مانند وضعیت اقتصادی و اشتغال بسیار تاثیر گذار هستند. دانشجویان پس از گذراندن دوره لیسانس در دانشگاه انتظار کسب شغل دارند اما پس از فارغ‌التحصیلی متوجه می‌شوند، رابطه افزایش مدارک تحصیلی با اشتغال در جامعه کاهش پیدا کرده است، خود این مطلب نشان می‌دهد که کسب مدرک موضوعیت زیادی برای کسب شغل ندارد. از طرفی دیگر ما بیش از نیاز جامعه نیرو تربیت کرده‌ایم.

با دسترسی راحت به دانش، مردم خود را ملزم به رفتن به دانشگاه نمی‌کنند

مسئول نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه پیام نور خراسان رضوی ضمن اشاره به نقش رسانه‌های جمعی در دسترسی راحت به دانش، افزود: این مسئله عامل فرهنگی شد تا افراد در جامعه برای کسب دانش خود را ملزم به دانشگاه رفتن نکنند. زمانی که دانش عمومیت پیدا کرد ارزش کمیابی خود را که در گذشته داشت از دست داد. لذا به صورت فرهنگی هم در ذهن مردم چنین نقش گرفت که برای کسب دانش تلاش نکنند زیرا دانش در دسترس است. گسترش آموزش عالی هم در این مورد تاثیر گذار بود، زمانی مؤسسات غیرانتفاعی به میدان آمدند و ظرفیت‌سازی‌هایی کردند که برخی متناسب با وضعیت کشور نبود و بار را تقسیم کرد و این نسبت کاهش پیدا کرد.

هدف اصلی آموزش در پیام نور آموزش از راه دور است

وی افزود: مأموریت اولیه دانشگاه پیام نور داشتن دانشجویان عمدتاً کارمند دولت، ادارات و آموزش و پرورش بود تا ادامه تحصیل دهند. اما به مرور زمان تعداد مراکز و دانشجویان مراجعه کننده به دانشگاه پیام نور افزایش یافت. هدف اصلی آموزش در پیام نور آموزش از راه دور است و ما از سال‌های قبل زیرساخت‌های خوبی برای آموزش مجازی فراهم کردیم که به همین دلیل در شرایط ناگهانی کرونا توانستیم به خوبی ورود پیدا کنیم و از امکانات خود استفاده کنیم. از مهر ماه پیش رو و همچنین ترم تابستان تمامی کلاس‌های ما به صورت برخط برگزار خواهد شد و در ارائه خدمات آموزشی انسجام بیشتری را خواهیم داشت.

پیام نور بر حسب نیازمندی‌های جامعه باقی خواهد ماند و تغیر شکل خواهد داد

واحدی فرد خاطر نشان کرد: ممکن است دانشگاه پیام نور در ده سال آینده از چیزی که درحال حاضر است، کوچک‌تر شود. اما جامعه به نوع آموزش در پیام نور که مناطق محروم و شهرهای دور دست را هم زیر پوشش قرار می‌دهد نیاز دارد، اگر نیاز این مناطق در آینده تأمین شود و دسترسی راحت به دانشگاه داشته باشند، شاید دانشگاه پیام نور در ده سال آینده وجود نداشته باشد. اما اگر این نیاز باقی بماند همانطور که درحال حاضر وجود دارد، به قوت خود باقی خواهد ماند.

تقسیم کار آموزش عالی، راه حل رفع مشکلات

مسئول نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه پیام نور خراسان رضوی بیان کرد: ما بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های خود را تأمین می‌کنیم و کمتر از ۵۰ درصد نیازمند بودجه دولت هستیم. دولت تعهدات خود را نسبت به ما به صورت تمام و کمال انجام نمی‌دهد و اگر ما به درآمد خود تکیه نکنیم از بین خواهیم رفت. دانشگاه اگر بخواهد مشکلات جامعه را حل و فصل کند و بهره‌وری و کیفیت خود را افزایش دهد، حتما باید درآمدزا باشد. تا حدی که بتواند هزینه‌های خود را تأمین کند و به همین دلیل دانشگاه باید به دنبال کسب درآمد باشد.

وی افزود: مادامی که دولت یک حقوق مقرر به اعضای هیأت علمی بدهد آب از آب تکان نمی‌خورد. باید آموزش عالی یک تقسیم کار کند، برای مثال مقطع کارشناسی را برعهده دانشگاه‌های درجه دو بگذارد و دانشگاه‌های مادر و درجه یک در مقطع ارشد و دکتری و پروژه فعالیت کنند. مشکلات کشور را نباید تنها در بخش صنعت دید، مشکلات اجتماعی و جمعیتی همه اهمیت دارند. اگر ما کار را در برابر مزد قرار دهیم در این صورت دانشگاه پویایی خود را پیدا می‌کند در غیر این صورت  این وضعیت ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.