• شنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 99032414920
  • خبرنگار : 71583

ابراهیم ایرج‌زاد:‌

کرونا بر سینما رفتن در آینده تأثیر منفی نخواهد داشت

کرونا بر سینما رفتن در آینده تأثیر منفی نخواهد داشت

ابراهیم ایرج‌زاد با بیان این‌که کرونا باعث توجه کمتر مردم به عادت سینما رفتن در آینده نخواهد شد، گفت: یک‌ بار این اتفاق با حضور تلویزیون در خانه‌ها به چالش کشیده شد و دیدیم که سینما بسیار گسترده‌تر از قبل حضور خود را در همه جوامع تثبیت کرد. پس بدانیم که هیچ‌وقت نه تلویزیون، نه اکران آنلاین و نه هیچ وسیله دیگری نمی‌تواند جای تجربه تماشای دسته‌جمعی یک فیلم را بگیرد.

به گزارش ایسنا، در این روزهایی که شرایط تمام جهان به دلیل شیوع کرونا دستخوش تغییراتی شده باید به هر ترتیب خود را با آن انطباق داد. یکی از این تغییرات، تعطیلی تمام مراکزی بوده که در آن‌ها تجمع‌های انسانی به هر نحو شکل می‌گرفت و سینماها و سالن‌های نمایش فیلم هم از این مقوله مستثنا نبودند.

بر این اساس، برخی کشورها اقدام به ارائه راه‌حل‌هایی برای رفع این محدودیت‌ها کردند. یکی از آن‌ها اکران آنلاین و اینترنتی فیلم‌های سینمایی بود که در ایران هم چند فیلم تا امروز این شرایط را برای نمایش آثارشان انتخاب کرده‌اند.

ابراهیم ایرج‌زاد که فیلم «عنکبوت» را برای اکران آماده دارد در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این شیوه نمایش فیلم‌های سینمایی بیان کرد: ما در این‌جا با بحث نمایش فیلم سینمایی مواجه هستیم، یعنی فیلمی که اصولا برای نمایش و دیده شدن در سینما ساخته می‌شود؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد ایده‌آل هیچ فیلمسازی غیر از این باشد. اما اگر به عنوان یک آلترناتیو در شرایط موجود - که خب در حال سپری کردن آن هستیم و کرونا اجازه اجتماع به مردم نمی‌دهد - به آن نگاه کنیم، بله حتما تنها گزینه مناسب برای دیده شدن فیلم‌های سینمایی تولیدشده اکران آنلاین است.

او در ادامه صحبت‌های خود به محاسن و معایب این تصمیم اشاره کرد و گفت: هدف نهایی از ساخته شدن فیلم، دیده شدن است و بس. در شرایط کنونی اگر سینما رفتن ممکن نیست هر گزینه‌ای به شرط فراهم بودن زیرساخت‌ها و داشتن امنیت برای عرضه محصول می‌تواند مطرح شود. بزرگترین خاصیت اکران آنلاین در شرایط کرونا راحتی و امنیت مخاطب است، اما همین مساله در مورد صاحب اثر تقریبا صفر خواهد بود، یعنی شما از همان لحظه که دسترسی را به لینک فیلم در فضای مجازی ممکن می‌کنید سایت‌های غیرقانونی و شبکه‌های ماهواره‌ای دست به کار دزدیدن فیلم شما می‌شوند و لینک‌های دزدیده‌شده و نمایش‌های رایگان کانال‌های ماهواره‌ای سرمایه صرف‌شده برای تولید اثر را برگشت ناپذیر می‌کند.

این فیلمساز با تاکید بر این‌که این مشکل ریشه‌ای و قدیمی مربوط به نپذیرفتن پروتکل‌های جهانی حقوق مالک اثر به صورت رسمی است، اضافه کرد: متاسفانه چه مادی، چه معنوی، هیچ رعایت حقی در فضای بازار نمایش آنلاین در ایران از حقوق صاحب اثر نمی‌شود و این به یک رویه منفی تبدیل شده است. دزدیدن فیلم و استفاده از فیلم دزدی و پخش آن (عبارت غیرقانونی به هیچ وجه حق مطلب را ادا نمی‌کند) انگار توسط دستگاه‌های مسئول حراست، دزدی حساب نمی‌شود و شامل پیگیری نیست.

ایرج‌زاد افزود: نمی‌دانم چرا نمی‌خواهیم این قانون مهم حق انتشار (کپی‌رایت) را امضا کنیم و به جامعه جهانی بپیوندیم تا با رعایت پروتکل‌های بین‌المللی یاد بگیریم برای استفاده از محصولات دیگران باید حقوق آن را پرداخت کنیم، تا زمانی‌که حقوق‌مان رعایت نشد بتوانیم با حمایت قانون از انتشار غیرقانونی و استفاده غیرقانونی از اثرمان  چه در داخل چه در بیرون مرزها جلوگیری کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است فیلم خودش را به این شیوه نمایش دهد، گفت: حق تصمیم درباره اکران آنلاین با من نیست. اما از نظر من، اکران آنلاین نه تنها برای «عنکبوت» که برای هیچ فیلمی با انتظار جذب حداکثری مخاطب، تصمیم درستی نیست. برای من بین اکران آنلاین و اکران در سینما حتی با نیمی از ظرفیت، تا وقتی که فردای نمایش آنلاین لینک‌های دانلود دزدیده می شود، حتما اکران «عنکبوت» در سینما ترجیح دارد. امیدوارم بعد از بازگشایی در کمتر از یک ماه شرایط به سابق برگردد، چون همان‌طور که در مترو، هواپیما و اتوبوس که مکان‌های به مراتب سخت‌تری برای رعایت کردن فاصله است و مردم در آن‌ها حضور دارند، در سینما به راحتی با رعایت موارد بهداشتی به عادت خوب فیلم دیدن در سینما حیات دوباره می‌بخشند.

ایرج‌زاد درباره موفقیت اکران‌های فیلم‌ها در بستر شبکه‌هایی مانند نتفلیکس و اچ‌بی‌او تصریح کرد: دلیل اول حمایت بسیار شدید قانون از امنیت این محیط است. دوم این‌که اثری که به عنوان فیلم سینمایی ساخته شده باشد کمتر پیش می‌آید اولین انتخابش برای  نمایش اکران آنلاین باشد حتی مارتین اسکورسیزی هم که تهیه‌کننده فیلم آخرش نتفلیکس بود ابتدا با نمایش عمومی در سینما شروع کرد، زیرا فیلم دیدن در سینما به عنوان یک سرگرمی دسته جمعی تعریف شده و ذات متفاوتی با نمایش آنلاین دارد و در بیرون از خانه اتفاق می‌افتد. 

این کارگردان در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: به هر حال در ایران و جهان با یک بحث موقت مواجه هستیم تا به راه‌حلی برسیم و این دوره اپیدمی کرونا را با کمترین خسارت به صنعت سینمایم‌ان سپری کنیم. اما برخلاف نظر دوستانی که فکر می‌کنند کرونا باعث توجه کمتر مردم به عادت سینما رفتن در آینده می‌شود می‌گویم یک بار این اتفاق با حضور تلویزیون در خانه‌ها به چالش کشیده شد و دیدیم که سینما بسیار گسترده‌تر از قبل حضور خود را در همه جوامع تثبیت کرد. پس بدانیم که هیچ‌وقت نه تلویزیون، نه اکران آنلاین، نه هیچ وسیله دیگری نمی‌تواند جای این تجربه تماشای دسته‌جمعی یک فیلم را بگیرد.

به گزارش ایسنا، «عنکبوت»  با داستان جنایی و رگه‌های پررنگ اجتماعی‌اش  از فیلم‌های پرلوکیشن  و پربازیگر امسال است که داستان مردی را روایت می‌کند که می‌خواست ریشه فساد را بخشکاند.

این اثر یک اکران در سینمای رسانه‌های جشنواره سی و هشتم فیلم فجر هم داشت و برای اکران نوروزی کاندیدا شده بود.

محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان‌بخش ، ماهور الوند ، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینی‌نیا، حمیدرضا هدایتی راد، جواد یحیوی، آتیه جاوید ، مهدخت مولایی، سحر عبدالهی، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، حمید حاجی‌محمدزاده، میثم دامن‌زه، داود ذاکری با حضور فرید سجادی حسینی گروه بازیگران «عنکبوت» را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.