• چهارشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۹:۱۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98092721068
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کرد؛

واقعی نبودن مسئله پژوهش، چالش اثربخش نبودن‌ پژوهش‌‎ها

واقعی نبودن مسئله پژوهش، چالش اثربخش نبودن‌ پژوهش‌‎ها

ایسنا/اصفهان دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یکی از اصلی‌ترین عواملی که مانع اثربخش شدن پژوهش‌ها می‌شود، واقعی نبودن مسئله پژوهش است.

مهدی نوید ادهم امروز (چهارشنبه) در مراسم برگزاری هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در اصفهان، بحث جدی در آموزش و پرورش را عملی کردن سند بنیادین دانست و اظهار کرد: باید چاره‌ای برای اثربخش‌تر کردن پژوهش‌ها و کارآمدی بیشتر این سیستم اندیشید.

وی یکی از مولفه‌های مهم در عملیاتی شدن سند دانشگاه فرهنگیان را جذب ورودی‌های خوب و بهینه سازی آموزش و پرورش اعلام کرد و افزود: اگر این کار به درستی انجام شود، شاهد تحول اساسی در این زمینه خواهیم بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید براینکه پژوهش در تمام کشور با مشکلات و چالش های بسیاری روبه رو است، خاطرنشان کرد: در نظام آموزشی کشور نیز این مسائل وجود دارد.  

نوید ادهم ادامه داد: از منظر سند تحول بنیادین دو رویکرد در آموزش و پرورش وجود دارد که شامل سیاست گذاری‌ها با نگاه به پژوهش محوری و تعلیم و تربیت نسل پژوهشگر است.

وی با طرح این پرسش که چه کنیم فرزندانمان پژوهش گر تربیت شوند؟ گفت: باید موانع و راه برون رفت از این کاستی‌ها در آموزش و پرورش را ارزیابی و نسلی با تفکر خلاق تربیت کنیم.

به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، آموختن صحیح تنها در کلاس درس میسر نخواهد شد، بلکه دانش آموزان باید با تفکر خلاق و نگاهی نقادانه تربیت شوند.

وی یکی از اصلی‌ترین عواملی که مانع اثربخش شدن پژوهش‌ها می شود را واقعی نبودن مسئله پژوهش اعلام کرد و افزود: در این حالت، پژوهشگر و استاد آن پژوهش را دغدغه اصلی خود در نظر نمی‌گیرند.

نوید ادهم تصریح کرد: در حال حاضر تاحدی پژوهش در صنعت ورود پیدا کرده که البته چندان فراگیر نیست، اما متاسفانه به بحث پژوهش در آموزش و پرورش بسیار کم پرداخته می شود.

وی با بیان اینکه برخی اساتید تصور درستی از کلاس درس ندارند، این مهم را مشکلی دیگر در سر راه تفهیم روحیه پرسشگری دانست و گفت: در این حالت، مسائل به عینه درک نخواهد شد.

نوید ادهم آینده پژوهی در آموزش و پرورش را نکته ای مهم ارزیابی کرد و افزود: متاسفانه به این موضوع توجه نمی‌شود. اگر آموزش و پرورش نمی‌خواهد مثل گذشته باشد باید به فکر پژوهش باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مسئله شناسی را نکته مهم تحقق و عملی شدن یک پژوهش خوب اعلام کرد و گفت: اینکه برای چه تحقیق انجام می شود مهم است. باید بدانیم پژوهش برای بهبود فرایند تعلیم و تربیت است.

وی گفت: به نظر می‌رسد در علوم انسانی از تحلیل سیاسی و اجتماعی به تحلیل فرهنگی رسیده ایم. فرهنگ را نمی‌توان نادیده گرفت و در این میان باید در حوزه فرهنگ آموزش و پرورش بومی شود.

همچنین مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان اصفهان در این مراسم به وحدت دانشگاه اشاره و یاد و خاطره شهید مفتح را گرامی داشت و گفت: دانشگاه نوپای فرهنگیان پژوهش را رسالت می‌داند.

شهرام عروف زاد افزود: به تحقیق و پژوهش نیاز داریم و این تحقیق باید برای پرورش دانشجو معلمانی قوی باشد.

وی توسعه پژوهش را در نتیجه اهتمام ملی دانست و ابراز امیدواری کرد که کل کشور در این راستا حرکت کند.

هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان با حضور مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در اصفهان برگزار شد. در این مراسم از پژوهشگران برتر شامل اساتید و دانشجو معلمان تجلیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.