• دوشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۳ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8302-02169

/گزارش/ راه‌اندازي “تله‌كابين” معظل جديد محوطه‌هاي باستاني كشور

/گزارش/
راه‌اندازي “تله‌كابين” معظل جديد محوطه‌هاي باستاني كشور
گذر خط تله كابين از حريم برخي آثار باستاني در كشور، موضوعي است كه به ساخت بنا در حريم و عرصه آثار تاريخي يا تخريب اين آثار توسط يك نهاد دولتي يا غير دولتي اضافه شده است؛ تا مردم علاقه‌مند و مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي كشور، به يكي ديگر از مشكلات در اين حوزه و دغدغه‌هاي آنان افزوده شود. به گزاش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يكي از اين مناطق، تاق بستان در استان كرمانشاه است كه گويا با عبور خط تله كابين از پارك غربي در ارتفاعات تاق بستان، اين خط در حريم منظري اين اثر تاريخي قرار مي‌گيرد. مقدمات اين كار از سال 78 آغاز شده؛ اما طي يكي دو ماه اخير بحث جدي براي اين كار صورت گرفته است. به گفته اسدالله هرم‌وند ـ مدير اداره ميراث فرهنگي استان كرمانشاه ـ عامل اين كار شهرداري است. اين موضوع در پي تقاضاي وام به مسؤولان احداث خط تله كابين و مشروط كردن پرداخت به موافق بودن نظر اداره ميراث فرهنگي مطرح شده است و هيچ معلوم نيست اگر چنين شرطي براي پرداخت وام منظور نمي‌شد، از كجا و چه نهادي و چه موقع از اجراي چنين طرحي جلوگيري مي‌شد؟ هم اكنون نيز اين اداره قصد دارد كميته‌اي فني را جهت بررسي موضوع تشكيل دهد؛ تا پس از مطالعه و تحقيق نظر قطعي خود را درباره عبور خط از تاق بستان اعلام كند. مسؤولان احداث تله‌كابين نيز طرح و نقشه خود را به اداره تحويل داده‌اند و در صورت مخالفت، هيچ اقدامي انجام نخواهد شد. البته گويا هنوز هيچ اقدامي در اين رابطه صورت نگرفته است. همدان و محوطه تاريخي گنجنامه نيز با همين مشكل روبه‌رو بود كه گويا هم‌اكنون قضيه تقريبا منتفي است. به گفته فرهاد فرزانه ـ مدير اداره ميراث فرهنگي استان همدان ـ اين قضيه نيز از حدود دو سال پيش مطرح بوده و البته در آن شرايط كتيبه‌هاي گنجنامه داراي اسناد قانوني نبود و عاملان احداث خط تله‌كابين كار خود را قبل از تهيه طرح و مطالعه و داشتن نقشه صحيح كار در مقدمات انجام داده‌ بودند. فرزانه به خبرنگار ايسنا گفت: به هر حال از آنجا كه طرح داخل عرصه هگمتانه بود، اين كار متوقف شد. اما از همان ابتدا اداره ميراث فرهنگي به آنها استعلام كرده بود كه طرح و نقشه را تحويل دهند و آنها نيز اين كار را انجام ندادند. كار شروع شد و هم‌اكنون حدود يك‌سال است كه جلوي اين كار گرفته شده است. يك شركت خصوصي با همكاري شهرداري اقدام به اين كار كرده بود و نهادهايي مانند هيات كوهنوردي استان‌، استانداري، اداره ميراث فرهنگي،‌ مشاور بافت تاريخي شهر و محيط زيست، در جلوگيري از احداث خط همكاري داشتند. اين كار در مرحله انتقال پايه‌ها به محل باقي مانده نصب نشد و دستگاه‌هاي مربوط به آن به هيچ وجه وارد محل نشد. اين در حالي است كه مسؤولان احداث خط همچنان در حال پيگري ماجرا و تلاش براي كسب مجوز هستند كه به گفته فرزانه، به نظر مي‌آيد منصرف شده‌ و تلاش‌هاي آنان نتيجه‌اي نخواهد داد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.