• پنجشنبه / ۳ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400040302010
  • خبرنگار : 50378

تولیت آستان قدس رضوی:

زیارت از حیث رفاهی و معرفتی باید برای زائران حرم رضوی ارتقا یابد

زیارت از حیث رفاهی و معرفتی باید برای زائران حرم رضوی ارتقا یابد

ایسنا/خراسان رضوی تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه زیارت از حیث رفاهی و معرفتی باید ارتقا یابد، گفت: خود را موظف به تأمین همه وسایل رفاه زائر و تسهیل زیارت می‌دانیم، اما در کنار توجه به مسائل رفاهی زائران، تحقق زیارت متعالی برای زائران که همان زیارت با معرفت بوده، نیز از اولویت‌های آستان قدس رضوی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم اهداء احکام خدام حرم مطهر رضوی که در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن ایام ولادت امام علی بن موسی الرضا(ع) و ایام دهه کرامت، با بیان اینکه جایگاه ائمه اطهار(ع) آنقدر بالاست که برای بشریت قابل درک نیست، اظهار کرد: شناخت حقیقت جایگاه ائمه اطهار(ع) و مقام رفیع این حضرات برای هیچ اندیشمند و متفکری امکان پذیر نبوده و حتی قابل تصور نیز نیست.

وی ائمه اطهار(ع) را انسان‌های کامل و جلوه صفات الهی در زمین دانست و ابراز کرد: ائمه اطهار(ع) مظهر کرامت، رأفت و مصداق عینی صفات پروردگار هستند و اگر کسی از این حضرات درخواستی داشته باشد ناامید باز نخواهد گشت.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه خداوند متعال ائمه اطهار(ع) را برای سعادت بشر فرستاده است، بیان کرد: نعمت ولایت، بزرگترین نعمت است که باید به واسطه آن همواره شکرگزار پروردگار متعال باشیم.

وی در ادامه تکریم زائران حضرت رضا(ع) را لازمه خادمی حضرت رضا(ع) دانست و اظهار کرد: خادمان باید انتقادات و گلایه‌های زائران را با سعه صدر، حوصله و خوش‌رویی پاسخ دهند و جز برخورد همراه با مهربانی و روی خوش با زائران شایسته خادم حضرت رضا(ع) برخورد دیگری نداشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی گفت: عناوین مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و... برای افراد، اگرچه در جای خود محترم است؛ اما در این آستان مقدس تمام این عناوین رنگ می‌بازند و اینجا همه یک عنوان داریم و آن خادمی حضرت رضا(ع) است؛ سایر عناوین مربوط به خارج از حرم مطهر است و در این بارگاه نورانی ما موظفیم خدمتگزار زائران حضرت رضا(ع) باشیم.

وی با تأکید بر اینکه زیارت از حیث رفاهی و معرفتی باید ارتقا یابد، گفت: خود را موظف به تأمین تمام وسایل رفاه زائر و تسهیل زیارت می‌دانیم، اما در کنار توجه به مسائل رفاهی زائران، تحقق زیارت متعالی برای زائران که همان زیارت با معرفت بوده، نیز از اولویت‌های آستان قدس رضوی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تقدیر از تلاش خادمان و مسئولان حرم مطهر برای خدمت‌رسانی شایسته به زائران، اظهار کرد: خادمان به دلیل ارتباط مستقیم با زائران بهترین شناخت را از مشکلات احتمالی در خدمت رسانی‌ها دارند، از این رو باید نقدها و پیشنهادهای خود را برای بهبود هرچه بیشتر شرایط خدمت رسانی، به مسئولان حرم مطهر منتقل کنند.

وی با تأکید بر اینکه تمام خدام باید نسبت به مشکلات احساس مسئولیت کنند و خود را در رفع آن‌ها سهیم بدانند، اظهار کرد: این وظیفه شرعی خادمان حضرت رضا(ع) است که پیشنهادات، انتقادات، نقطه نظرات و گلایه‌های زائران را برای رفع  به مدیران و مسئولان منتقل کنند و اگر خادمی از پیشنهاد یا انتقاد زائری به سادگی گذشت و به ما منتقل نکرد وظیفه خدامی خود را به خوبی انجام نداده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی گفت: بنده به عنوان تولیت، انتقال مشکلات و نقطه نظرات زائران به مسئولان را به عنوان یک وظیفه برعهده تمامی خادمان و خادمیاران حرم مطهر می‌گذارم.

افزایش کمی و کیفی خدمت به زائران، محور فعالیت‌ها در آستان قدس رضوی است

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم، با اشاره به ضرورت ارتقاء سطح خدمت رسانی به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) اظهار کرد: آنچه به عنوان محور فعالیت‌ها در آستان قدس رضوی مورد توجه است و تولیت معزز آستان نیز بر آن تاکید دارند، افزایش کمی و کیفی خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران است.

دکتر مالک رحمتی تصریح کرد: همه می‌دانیم که هرچه در کشورمان داریم از برکت وجود امام رضا(ع) است و به همین دلیل خدمت به زائران و مجاوران ایشان در اولویت همه برنامه‌ها و اقدامات قرار داد.

رحمتی تصریح کرد: بر اساس همین باور و اعتقاد، آستان قدس رضوی همه توان خود را برای ارائه خدمت بی‌منت به زائر و مجاور به کار می‌گیرد، اما لازم است همه ظرفیت‌های شهر، استان و در مواردی نیز ظرفیت‌های ملی برای این خدمت‌رسانی بسیج شود.

پیش‌بینی افزایش زائران در ماه‌های آینده

قائم مقام آستان قدس رضوی ادامه داد: قابل پیش‌بینی است که پس از پشت سرگذاشتن دوره کرونا، زائرانی که بیش از یک سال امکان سفر به مشهد مقدس و زیارت از نزدیک حرم مطهر رضوی را نداشته‌اند راهی این شهر مقدس شوند و خیلی دور نیست زمانی که تعداد زائران سالانه ما از ۳۰ میلیون فعلی به بیش از ۴۰ میلیون افزایش یابد، به همین دلیل باید خودمان را برای افزیش کمی و کیفی سطح خدمات، از جمله خدمات درمانی و فوریت‌های پزشکی آماده کنیم.

رحمتی گفت: آستان قدس رضوی در حد توان خود پایگاه‌های اورژانس و فوریت‌های پزشکی را در صحن‌های حرم مطهر رضوی ایجاد کرده است، اما ضرورت افزایش این پایگاه‌ها در داخل حرم و همچنین بافت پیرامونی احساس می‌شود.

قائم مقام آستان قدس تصریح کرد: ما در آستان قدس رضوی  خدمت به زائر و مجاور را وظیفه خود می‌دانیم و افتخار می‌کنیم که بتوانیم گره‌ای از مشکلات آن‌ها باز کنیم. اما این خدمت نبایست باعث شود که سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها که مسئولیت قانونی در ارائه این خدمات دارند، به وظیفه خود عمل نکنند.

رحمتی به همکاری و تعامل مثبت موجود بین آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه این تعامل ثمرات فراوانی داشته و نمونه آن، مدیریت دوره کرونا در حرم مطهر رضوی با بالاترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی ادامه داد: اکنون و با امضاء تفاهم‌نامه همکاری برای افزایش خدمات درمانی در داخل حرم مطهر و بافت پیرامونی آن نیز بستر تقویت این همکاری‌ها فراهم شده است که امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی شود.

توجه ویژه به بافت پیرامونی

بر اساس اعلام روابط عمومی آستان قدس رضوی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به بخشی از نتایج این تفاهم‌نامه تصریح کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر نسبت به بافت پیرامونی حرم مطهر غفلت‌هایی صورت گرفته است. اما در آستان قدس رضوی، خدمت‌رسانی در این بافت را از خدمت در داخل حرم جدا نمی‌دانیم؛ چراکه معتقدیم بخش عمده‌ای از زائران طی مدت حضور در شهر مشهد، در همین بافت پیرامونی حضور دارند. بنابراین، لازم است سطح خدمات‌رسانی به آن‌ها و همچنین به مجاوران ساکن این منطقه توسعه یابد.

رحمتی تصریح کرد: افزایش پایگاه‌های اورژانس و توسعه خدمات پزشکی در بافت پیرامونی حرم مطهر، یکی از موضوعات مهم و مورد تاکید تولیت معزز آستان قدس بوده که این امر با امضاء تفاهم‌نامه مشترک بین آستان و دانشگاه علوم پزشکی محقق خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.