• سه‌شنبه / ۱ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1400040100466
  • خبرنگار : 71244

دلیل حذف آزمون‌های پیشرفت تحصیلی

دلیل حذف آزمون‌های پیشرفت تحصیلی

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش، بر ضرورت «توجه ویژه به اقتضائات دوران کودکی و جایگزین کردن تکالیف مهارتی با تکالیف  سنتی» تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده در حاشیه بازدید از برخی اقدامات و رونمایی از چند طرح معاونت ابتدایی استان یزد، در جلسه مشترک شورای معاونان اداره کل آموزش‌وپرورش و روسای آموزش‌وپرورش نواحی، مناطق و شهرستان‌های ۱۴گانه استان یزد، اظهار کرد: توجه ویژه به اقتضائات دوران کودکی و جایگزین کردن تکالیف مهارتی با تکالیف  سنتی از فعالیت‌های ضروری است، اگر می‌خواهیم در دوره ابتدایی توفیق به دست آوریم و تربیت و تحول اتفاق بیافتد، باید بر اساس سند تحول بنیادین نگاه تخصصی به کودک داشته باشیم و اقتضائات دوران کودکی را به رسمیت بشناسیم و بدانیم که مسئول تربیت و هدایت همه دانش آموزان هستیم و باید در کلام و رفتار خود عدالت تربیتی داشته باشیم و به بچه‌ها اجازه اشتباه کردن بدهیم تا یاد بگیرند و اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس پیدا کنند.

وی افزود: به‌هیچ‌وجه تکلیف را حذف نکردیم بلکه بر اساس اصول تربیتی تکالیف مهارتی را جایگزین مشق شب سنتی کردیم و می‌خواهیم به‌جای رونویسی صرف، مهارت نوشتن افکار، مشاهدات، احساسات و نظرات را در دانش‌آموز تقویت کنیم و اگر بخواهیم بچه‌ها در مدرسه و منزل همه‌چیز را کاربردی یاد بگیرند، باید تکالیف مهارتی را جایگزین تکالیف سنتی کنیم.

حکیم زاده ادامه داد: مهارت‌های خواندن، نوشتن، گوش کردن و سخن گفتن که در بسته تحولی خوانا مدنظر است، در درجه اول برای یک زیست سالم انسانی موردتوجه خداوند در قرآن نیز قرارگرفته و درآیات متعددی به آن‌ها اشاره‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که نتایج را در رفتار دانش آموزان مشاهده کنیم و افرادی داشته باشیم که زبان فارسی را به شکل درستی بخوانند و بنویسند و اگر به این مهم دست‌یابیم، یکی از مأموریت‌های اساسی دوره ابتدایی در سند تحول بنیادین حتماً محقق خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: هدف سند تحول بنیادین محور قرار دادن تربیت بود اما عملاً تربیت را تبدیل کردیم به آموزش و آموزش را به تست زدن تبدیل کردیم.

وی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا هیچ گونه جداسازی و گروه‌بندی برای دانش آموزان وجود ندارد و گروه‌بندی دانش آموزان به ضعیف، متوسط و قوی کاری اشتباه است؛ زیرا که باور و توانمندی دانش‌آموز را از بین می‌برد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، حکیم زاده، دلیل حذف آزمون‌های پیشرفت تحصیلی، کتاب‌های کمک‌آموزشی، مصاحبه‌ها و آزمون ورودی را لطمه زدن و خدشه‌دار کردن کرامت بچه‌ها دانست و تصریح کرد: این برنامه‌ها، محیط مشارکتی و رفاقتی را که مدنظر مبانی دینی است را از بین می‌برد و دستاورد دیگری نخواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.