• پنجشنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400032720144
  • خبرنگار : 30054

مراحل تولید کاتالیست خودرو، از ابتدا تا انتها زیر ذره بین

مراحل تولید کاتالیست خودرو، از ابتدا تا انتها زیر ذره بین

امروزه نقش کلیدی مبدل های کاتالیستی در کاهش میزان آلاینده های خروجی از اگزوز خودروها بر کمتر کسی پوشیده است. چنین نقش پررنگی تولید کنندگان مبدلهای کاتالیستی را طبق استاندارد و الزامات مشتری، ملزم به ارزیابی و پایش تمامی مراحل تولید محصول اعم از مواد اولیه ورودی، فرآیند تولید و محصول نهایی جهت بررسی جنبه های ابعادی و عملکردی محصولات می نماید.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام شرکت ایران دلکو، بررسی آزمون­های مربوط به مواد اولیه ورودی و فرآیند تولید از حوصله این نوشتار خارج است و یک راست به سراغ ماحصل تمامی مراحل تولید؛ که در حال حاضر زیر خودروی شما نصب شده است؛ می­رویم.

کاتالیست خودرو در گذر از هفت خان رستم

برای اطمینان از کیفیت محصول نهایی و قبل از عرضه به بازار، با استفاده از آزمون­های مختلف مشخصات فیزیکی، شیمیایی و عملکردی مبدل­های کاتالیستی قبل و بعد از مونتاژ ارزیابی می­شود که قصد داریم در ادامه شما را تنها با برخی از این آزمون­ها آشنا کنیم. قطعه­ای که تحت عنوان کاتالیست با آن آشنایی دارید شامل یک هسته سرامیکی پوشش داده شده با مواد گرانبها بوده که داخل مجموعه اگزوز مناسب با خودروی شما قرار گرفته است.

مونولیت کوت شده (سرامیکی پوشش داده شده) حاوی چندین نوع فلز گرانبها از جمله پالادیوم، پلاتین و رودیوم بوده که وظیفه اصلی در تبدیل گازهای آلاینده حاصل از احتراق در موتور خودرو به گازهای  بی اثر را به دوش می­ کشند، لذا مقدار این عناصر از اهمیت ویژه ­ای برخوردار است. کنترل نسبت و میزان دانسیته فلزات گرانبها از طریق آنالیز اسپکترومتری نشری پلاسمای جفت شده القایی در ازمایشگاه انجام می­گیرد. علاوه بر فلزات گرانبها برخی اکسیدهای فلزی به منظور تنظیم و تسریع در فرایندهای شیمیایی و کاتالیزوری با هدف حذف همزمان آلاینده­ها استفاده می­شود. بررسی عملکرد اینگونه اکسیدهای فلزی در کاتالیست توسط آزمون OSC (ظرفیت ذخیره سازی اکسیژن) بررسی می ­شود.

وجود مانع در مسیر خروجی دود حاصل از احتراق منجر به افت فشار و بازگشت دود به داخل موتور خودرو شده که تحت عنوان فشار برگشتی (Back Pressure) شناخته می ­شود. این موضوع می ­تواند مشکلاتی از جمله افزایش مصرف سوخت و کاهش راندمان موتور خودرو را به همراه داشته باشد لذا باید همواره درصدد کاهش فشار برگشتی برآییم. وجود کاتالیست نیز باعث افزایش مقاومت در خروج دود می­ گردد و می­ بایست میزان تاثیر کاتالیست بر فشار برگشتی مورد ارزیابی قرار گیرد تا از حد مجاز بالاتر نرود. بررسی مشخصات ظاهری قطعه، یکنواختی و ضخامت پوشش روی بستر خام هسته سرامیکی و انجام تست­های ابعادی، چسبندگی، دوام و نشتی نیز از دیگر مواردی است که در مراحل ارزیابی یک کاتالیست انجام می­ گیرد. این آزمون­ها تنها بخشی از تست­های بررسی یک کاتالیست خودرو می باشند.

آزمون آلایندگی؛ غول مرحله آخر

کاتالیست در دماهایی بالاتر از دمای خاصی تحت عنوان دمای عملکرد قادر به تبدیل بهینه آلاینده­ ها خواهد بود. با روشن شدن خودرو زمانی صرف انتقال گرمای احتراق توسط گاز اگزوز به کاتالیست و رسیدن آن به دمای کارکرد می­ شود. بررسی نحوه عملکرد کاتالیست با افزایش دما توسط تست Light Off انجام می­ گیرد. در این آزمون کاتالیست تحت گازهای مشابه با گاز احتراق قرار گرفته و همزمان با افزایش دما میزان تبدیل آلاینده­ ها توسط کاتالیست از طریق آنالایزرهای تعبیه شده بعد از کاتالیست ثبت می­ گردد. به طور معمول دمای تبدیل 50 درصد از آلاینده ­ها ملاک بررسی و مقایسه عملکرد کاتالیست در این شرایط می­ باشد. تبدیل آلاینده ­ها در دمای پایین حاکی از عملکرد بهتر کاتالیست است.

در کنار تست Light Off، آزمون آلایندگی نیز به بررسی تاثیر کاتالیست در کاهش آلاینده ­ها پس از رسیدن آن به عملکرد بهینه، می ­پردازد. در این آزمون میزان آلاینده ­ها می­بایست متناسب با استاندارد خودرو در محدوده مجاز قرار گیرد.

آزمایشگاه ایران دلکو، آزمایشگاه مرجع

آزمایشگاه شرکت ایران دلکو؛ به عنوان یکی از اولین و بزرگترین تولیدکننده های کاتالیست خودرو در ایران و خاورمیانه؛ با در اختیار داشتن جدیدترین تجهیزات و دستگاه­های آزمایشگاهی و با بکارگیری آخرین روش­های انجام آزمون از سال 1387در کنار خط تولید کاتالیست­های خودرو، فعالیت می­ نماید. آزمایشگاه ایران دلکو در سال  1392 با کسب گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه (ISIRI-ISO/IEC 17025) از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه همکار از سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان آزمایشگاه مرجع همکار سازمان استاندارد در زمینه کاتالیست خودرو شناخته گردید.

در این آزمایشگاه کلیه آزمون­های تعیین مشخصات فیزیکی، شیمیایی و بررسی فعالیت کاتالیستی در شرایط مختلف به منظور کنترل کیفیت مواد اولیه و محصولات انجام می­ گیرد. مهندسین و متخصصین شرکت ایران دلکو با طراحی راکتور و شبیه­سازی گازهای خروجی از موتور احتراق و استفاده از سیستم­ های کنترل و آنالایزر گازی دقیق، موفق به بررسی عملکرد کاتالیست نیز شده­ اند. بررسی طول عمر کاتالیست از طریق انجام تست پیرسازی و بررسی مجدد عملکرد آن از دیگر موفقیت­های آزمایشگاه شرکت ایران دلکو می ­باشد. آزمایشگاه ایران دلکو با ارتقا تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات خود، گستره تحقیقات و فعالیت­های کاتالیستی خود را افزایش داده و با ارائه خدمات معتبر به دانشگاه­ها و سایر مراکز تحقیقاتی در رشد و ارتقای حوزه­ دانش کاتالیست کشور نیز نقشی موثر داشته است. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات در خصوص انجام آنالیز نمونه­ های خود از طریق راه های ارتباطی ذیل با ما در تماس باشید.

ایران دلکو در اندیشه آسمانی آبی...

تلفن : 02156230656 - 02156230657

سایت:  /http://fa.irandelco.com     اینستاگرام:   /https://www.instagram.com/irandelco

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.