• چهارشنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۳:۵۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400032619834
  • خبرنگار : 71132

قاضی‌زاده هاشمی:

رئیس جمهوری که پشتوانه رای مردمی بالا داشته باشد می‌تواند مشکلات را حل و فصل کند

رئیس جمهوری که پشتوانه رای مردمی بالا داشته باشد می‌تواند مشکلات را حل و فصل کند

یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که رئیس جمهوری که پشتوانه رای مردمی بالا داشته باشد و با قدرتی که به پشتوانه رای مردم کسب می‌کند، می تواند مشکلات موجود را که خیلی عمیق هستند حل و فصل کند

به گزارش ایسنا، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی امشب در آخرین برنامه تبلیغات انتخاباتی خود در گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی درباره تورم اظهار کرد: سیاست هایی که ما در مورد آن صحبت می کنیم ابتدا با رای مردم جاری می شود. طبیعتا انتخابات رقابتی پرشور با یک رئیس جمهوری که پشتوانه رای مردمی بالا داشته باشد و با قدرتی که به پشتوانه رای مردم کسب می‌کند، می تواند مشکلات موجود را که خیلی عمیق هستند حل و فصل کند و هم بتواند در عرصه بین المللی بعضی از گره هایی که وجود دارد را باز کند.

وی افزود: در معیشت موضوع اشتغال را هدفگذاری می کنیم، می خواهیم نرخ بیکاری که ۱۲، ۱۳ درصد حالا کمتر یا بیشتر اعلام می کنند این را کاهش بدهیم یا قدرت خرید را افزایش بدهیم یا یک سطح بالاتر تورم که یک مقداری خودش ساختارهای فقرزا را دارد و قدرت خرید را کم می کند، هزینه ها را افزایش می دهد و فاصله طبقاتی و فقر و نابرابری را بیشتر می کند کنترل کنیم.

قاضی زاده هاشمی تأکید کرد: برای همه اینها برنامه داریم. من از یک سطح بالاتری به مسئله نگاه کنم و آن اینکه چرا این امر اینقدر مزمن شده است. ما چه زمانی که تحریم نبودیم و فروش نفتی خوبی داشتیم قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، درآمدهای نفتی هنگفتی داشتیم دچار بیماری هلندی می شدیم باز تورم را درست می کردیم چون زمانی که منابع نفتی مان کاهش پیدا کرده بود چه زمانی که دارایی داشتیم برای فروختن چه زمانی نداریم برای فروختن چه زمانی که اوراق می توانستیم بفروشیم کسری بودجه را مثلا تامین بکنیم چه زمانی که حتی توان فروش اوراق هم نداشتیم در تمام این مدت ما تورم را داشتیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: معلوم می‌شود که یک مسئله‌ای داریم که این مسئله مرتب دارد خلق تورم می‌کند. این یک مسئله نهادی و ساختاری است. یک وقتی باز این ساختار و نهاد را در خود حوزه اقتصاد دنبال می‌کنیم. می‌گوییم نظام پولی، بانکی، مالی، وضعیت تولید! وضعیت بهره‌وری ما در نظام تولید یک بحث بالاتر این هست که ما هزینه‌های اجتماعی‌مان چقدر هست.

وی ادامه داد: باید ببینیم هزینه اداره کشور چقدر است؟ اندازه دولت که ما مجبوریم تامین منابع کنیم چقدر است؟ سهم خدمات اجتماعی که داریم به مردم می‌دهیم و منابع مالی نیاز داریم برای تامین آن چقدر است؟ بعد شکاف طبقاتی چقدر است؟ چون قدرت خرید و قیمت‌گذاری را طبقات بالای جامعه تعیین می‌کنند. کسی که پول بیشتری دارد قیمت بازار را تعیین می‌کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت‌های مختلف زحمات زیادی کشیدند و تلاش کردند، گفت: دولت‌ها تلاش کردند بعضی از این نقاطی که عرض کردم را به عنوان پروژه حل و فصل کنند اما این پروژه‌ها به اتمام نرسیده و مساله تمام نشده است.

وی با ذکر مثالی درباره مسکن مهر اظهار کرد: پروژه مسکن مهر خیلی پروژه خوبی بود برای اینکه یکی از معضلات معیشتی مردم را که هزینه تامین مسکن است حل و فصل کند. اما ممکن است خود این پروژه وقتی که می‌خواهد واگذار شود در اختیار یک گروه‌های خاص برای ساخت و ساز واگذار شود و بعد چون باز ما توان خرید مردم را نتوانستیم تنظیم کنیم آن کسی که به او مسکن مهر تعلق می‌گرفته مجبور است مسکن مهرش را بفروشد و بعد دوباره برود اجاره‌نشین بشود به خاطر اینکه هزینه‌های بالایی دارد و ما سایر هزینه‌هایش را نتوانستیم کنترل کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: یک نظام جامعی طراحی کردیم که همه شهروندان ایرانی از بلوچستان و بندر لنگه و بستک تا آذربایجان نزد دولت دارای یک شناسنامه شوند و معلوم شود که هزینه‌های واقعی‌شان چقدر است. باید مشخص شود توان کسب درآمدشان چقدر است. آن هزینه واقعی که اینها دارند به یک ترتیبی باید جبران بشود. اگر درآمدهایشان بیشتر از هزینه‌هایشان بود اینها به صورت فزاینده مالیات پرداخت می‌کنند؛ اگر کمتر بود اینها یارانه دریافت می‌کنند. بستگی دارد به اینکه در چه وضعیتی باشند.

وی یادآور شد: در همین داستان کرونا که بالاخره یک مسئله جدی ما هم هست، خیلی مشاغل صدمه خوردند. بسیاری از مشاغل روزمرد صدمه خوردند. خیلی از این رستوران‌ها که یک زمانی ممکن است درآمدهای خوبی داشتند یا تالارهای عروسی و ... صدمه جدی خوردند. خیلی از مشاغلی که کنار دریا بودند حتی دستفروشان و امثال اینها صدمه جدی خوردند. آنهایی که مالیات می‌گرفتند یک زمانی می‌توانستند مالیات بدهند. ممکن است الان یارانه بگیرند به خاطر اینکه دچار مسئله شده‌اند یا بر اساس اینکه یک فرزندی به فرزندان اضافه بشود فردی نیاز به نگهداری داشته باشد یا خارج بشود از آن دامنه، بنابراین این باید هوشمند عمل کرد.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین گفت: سامانه جامع مالیاتی مسئله‌اش اخذ مالیات است و به چیز دیگری کار ندارد. یک سامانه دیگر با عنوان رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم که قرار بود مجموع بانک‌های اطلاعی را یکی کند. خیلی از بانک‌ها و داده‌ها هنوز تشکیل نشده است. مثلا کاداستر که موضوع مالکیت است یعنی موضوع دارا بودن اموال است الان یک بحثی بر سر سند رسمی و سند عادی داریم که بحث مفصلی است ولی این کامل انجام نشده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بعضی از هزینه‌ها را باید دولت بدهد. الان مثلا در همین داستان کرونا موضوع واکسیناسیون را ما داریم که یک وظیفه عمومی حوزه بهداشت درمان است. اصلا دولت وظیفه دارد هر ۵ نوع واکسن را تهیه کند و در اختیار مردم قرار بدهد؛ چه ایرانی و چه خارجی بتوانند واکسن بزنند. این را دیگر ما نباید به عنوان هزینه مردم در نظر بگیریم. اگر مردم دارند به این سمت رانده می‌شوند یعنی اینکه دولت خدمات عمومی‌اش ضعیف است. یعنی کنار این ما باید خدمات عمومی دولت را اینقدر تقویت کنیم یا هزینه او را جبران کنیم یا به صورت تخفیف مالیاتی آن را در نظر بگیریم. حتی اگر هزینه‌اش را نمی توانیم بدهیم جزء هزینه‌های قابل قبول بپذیریم که او مجبور نشود در این بخش مالیات بدهد تا زمانی که بتوانیم مجموع خدمات عمومی را دولت تامین کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: الان یک تجربه‌ای در مورد بیماران خاص داریم. ما یک ردیفی برای کمک به داروهای بیماران خاص داریم. این را تلاش کردند نقطه‌زنش کنند یعنی مجموعه افرادی که نیازمند به داروی بیماری خاص هستند پیدا کنند و کمک مستقیم فقط به این فرد تحت عنوان تخفیفات فرانشیز انجام دهند. این مدل برای مجموعه یارانه‌ها قابل انجام است. چون بعضی از یارانه‌ها عمومی است مثل یارانه مواد غذایی بعضی از یارانه‌ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی یارانه‌هایی از این دست یا مثلا ما یارانه می‌دهیم برای تامین نهاده‌های دامی، مرغ، طبیعتا به همه مردم نمی‌دهیم، می‌خواهیم به یک تولید خاص بدهیم. هر چند ما نهایتا باید یارانه را به مصرف‌کننده نهایی بدهیم ولی طی مرحله واسط با ایجاد مکانیزم‌های هوشمند به چه کسی چه مقدار باید یارانه برخوردار شود به جای اینکه ما رانت ارزی بدهیم یارانه خرید می‌دهیم به آن تولیدکننده یعنی در زنجیره اول از تولیدکننده حمایت می‌کنیم زنجیره بعد می‌رویم داخل خط آخر توزیع حمایت می‌کنیم نهایتا می‌رویم از مصرف‌کننده نهایی حمایت می‌کنیم و این شبکه اطلاع‌رسانی ما کامل شود.

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: ساختارهای استضعافگر را که رشد نامتوازن ایجاد می‌کنند باید از بین ببریم. یک سری نهاد استضعفاگر درست شده است مثل خود بودجه دولت که دارد به یک منطقه‌ای از کشور بیشتر می‌دهد مثل یک لوله‌کشی که یک جا یک قطر لوله مثلا ۱۰ اینچ است و به سیستان و بلوچستان یک اینچ می‌رسد! ما باید تبعیض مثبت ایجاد کنیم. ما الان یک مرکز پیدا کردیم و یک پیرامون پیدا کردیم. این پیرامون در دولت سلام بیشتر به آن توجه می ‌شود و منابع مالی بیشتری داده می‌شود تا کم‌کم رشد متوازن بشود.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: ما وقتی از رشد اقتصادی صحبت می‌کنیم نباید در تله میانگین بیفتیم و بگوییم میانگین رشد اقتصادی کشور هشت درصد است. چون ممکن است یک جا ۴۰ درصد باشد یک جا منفی باشد. در نظام اسلامی این ارزشمند است که میانگین رشد اقتصادی همه خانوارها هشت درصد باشد. البته ما الان یک جاهایی باید سرعت بیشتری بدهیم چون یک چند قطبی اتفاق افتاده در اقتصاد ما تا آن افرادی که محروم واقع شدند رشد کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: این توزیع یارانه هوشمند است یعنی شما باید یک جاهایی زمینه رقابت و زمینه رشد آموزشی برایشان ایجاد کنید، عدالت آموزشی و مهارت و سرمایه گذاری مضاعف ایجاد کنید. به آنها یک یارانه‌ای هم بدهید که یک مقداری وضعیت معیشتشان بهبود پیدا کند. بعد از یک دهه که اینها توانستند خودشان را به میانگین کشور برسانند بعد شما می توانید رقابت بدون تبعیض ایجاد کنید.

وی گفت: یک عقب ماندگی هفتاد ساله در بعضی از نقاط کشور داریم. در اقشار هم اینطور است در صنوف مختلف هم همین طور است. مثلا در حوزه بهداشت و درمان یک نظام طبقاتی درست است. پزشکان متخصص، پزشکان عمومی و پرستاران. ما باید هم منطقه ای این مسئله را حل بکنیم هم در بین اقشار هم در بین صنوف مختلف این نظامات باید دوباره بازتنظیم شوند. نظام حقوق و دستمزد، نظام پرداخت، نظام دریافت مالیات، نظام دادن یارانه، تا این فاصله طبقاتی کاهش پیدا کند.

قاضی زاده هاشمی درباره یارانه‌های پنهان گفت: یک بخشی از یارانه پنهان را به تولید می دهیم. الان مزیت نسبی تولید در ایران به خاطر انرژی ارزان است. یک بخشی را به مصرف می دهیم ما فعلا باید از تولید حمایت کنیم. یعنی آن گاز ارزان قیمت تر یا امثال آن که به تولید می دهیم باید ادامه پیدا بکند.

وی افزود: بعضی از دوستان گفتند یارانه ۴۵۰ هزار تومانی می‌دهیم در حالیکه بهتر است به جای اینکه ما یارانه ۴۵۰ هزار تومانی بدهیم و کل انرژی را گران کنیم سهم شهروندان را از محل یارانه پنهان اعلام بکنیم تا اینها بتوانند تمام قبوضشان را پرداخت کنند. مثل بنزین ما آمدیم یارانه را افزایش دادیم و تورم را افزایش دادیم به جای اینکه این کار را بکنیم بیشتر از یارانه نرخ آزاد بگیریم. آن وقت تورم را به جامعه تحمیل نکردیم و آن ۸۰ درصد که زیر الگوی مصرف، مصرف می کنند کاملا از مزایایش برخوردار می شوند و مجبور نیستند پول بیشتری پرداخت کنند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: ما مشکل توسعه زیرساخت های برق داریم و خاموشی ها به خاطر این است که یک برنامه جدی داشته باشیم ولی به نظر این الگوی خوبی است یعنی الگویی است که ما برای مجموعه بخش های انرژی که الان داریم یارانه پنهان می دهیم استفاده کنیم البته این خیلی باید در خور توجه و تدبیر باشد چون آزادسازی قیمت های انرژی اگر مکانیزم جبرانی درست نباشد حتما تورم زاییش سنگین است؛ هم خودش و پولی که دوباره در بازار جاری می شود و این پول خودش یک چرخه تورمی جدید ایجاد می کند.

وی درباره وضعیت بازار سرمایه، گفت: این خیلی مورد بحث قرار گرفت که مگر سه روزه می شود مشکل را حل کرد؟ گفتم وقتی با یک تصمیم شبانه می شود باعث ریزش شد می شود این را هم اصلاح کرد. بازار سرمایه پایه اش اعتماد است. اعتماد یعنی اینکه مردم به آینده این بازار امیدوار بشوند و صف فروش تبدیل به صف خرید می شود یعنی عملا مقصرین بازار سرمایه خود مردم و فعالان هستند. مردم کی در صف فروش هستند وقتی نسبت به آینده بازار ناامید هستند این خیلی ساده است؛ برگرداندن اعتماد توسط یک دولت مقتدر که می خواهد اعلام کند من از بازار می خواهم حتما حمایت کنم و این را با یکی دو دستورالعمل روشن نشان بدهد.

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: متأسفانه بازار ما دولتی است. اول باید بازار دولتی را تبدیل به بازار غیردولتی کرد، یعنی شرکت های خصولتی که عملا دولتی هستند واقعا خصوصی و مردمی شوند. نظام اداری که شامل شورای عالی بورس هستند هم کاملا مردمی شوند، اینها نهاد ناظر مردمی شوند، دولت کنار بکشد و این دخالت ها را نکند ولی وقتی دولت موثر بوده و عامل سقوط بورس بوده حداقل شرکت های وابسته به دولت برای برگشتن اعتماد کمک کنند. ما نمی خواهیم منابع و مالکیت را از اینها بگیریم ما می گوییم شما ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بر اساس گزارش های رسمی تخلف کردید و از بازار خارج کردید این ۱۳۰ میلیارد تومان هم متعلق به شما، نمی خواهیم مالکیت را از شما بگیریم ما حرفمان این است که چرا ناگهانی این کار را کردید این حجم از سرمایه باید به تدریج خارج می شد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: این پول باید به صندوق تثبیت بازار برگردد. بعد هم بعضی تصمیمات دولت مثل نرخ خوراک در پتروشیمی‌ها، در فولادها می‌تواند سوددهی بالاتر را نشان بدهد. بعضی ها به ما می گویند که شما خوراک را کاهش می دهید درآمدهای دولت کاهش پیدا می کند. ما باید مالیات بیشتر بگیریم چون وقتی چرخه بازار سرمایه حرکت می کند به ازای هر تراکنش دولت مالیات می گیرد و هم از خود سود این شرکت ها مالیات می گیرد.

وی گفت: ما مسئله حکمرانی را در بازارهای مختلفمان داریم. ما ۴ تا بازار داریم بازار مالی، پولی، بیمه تجاری و بیمه های اجتماعی. بیمه های اجتماعی که اصلا رها هستند. درست است که وزارت تعاون و رفاه مسئولشان است اما تعداد زیادی هستند معلوم نیست که چطور سرمایه گذاری می کنند؟ اینها آیا نظارت و حسابرسی می شوند؟ طرازنامه شان را ارائه می کنند؟ نمی کنند؟ اکثرا هم زیان ده هستند. آن سه تایی که ناظر دارند بخشی هستند یعنی مثلا رئیس بانک مرکزی که مسئول بازار پولی هست می گوید من کاری ندارم بازار سرمایه چه اتفاقی می افتد. درست است عضو شورای عالی بورس است اما می گوید من متولی این طرف هستم حال نرخ بهره بانکی با مداخله من کم و زیاد می شود چه اتفاقی می افتد بیفتد و چه بسا ضرر دهی بازار مجاور را به سود خودش ببیند.

قاضی زاده تأکید کرد: مسئله این است که باید یک مدیریت پیدا کند یعنی یک شورا بیاید درباره مجموعه مولفه های حاکم بر اینها تصمیم بگیرد که وقتی دارد تصمیم می گیرد در ارتباط با بازار سرمایه آثارش را در سایر بازارها هم پیش بینی کند. این مسئله اصلی است که دولت باید حل کند. مسئله فرماندهی واحد و حکمرانی یکسان است. نگاه منظومه ای است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: موضعم در ارتباط با کل قیمت گذاری ها این است که اولا معتقدیم مجموعه فرآیندهای تولید و عرضه و کسب و کار حتی توسط مدیران زنجیره تامین از ابتدا تا انتها انجام شود. اولا کشف قیمت ها همه باید در بورس کالا باشد. یعنی ما به جای اینکه قیمت گذاری بکنیم باید کشف قیمت در بورس کالا اتفاق بیفتد. یک سری از کالاها، کالاهای استراتژیک است و دولت باید قیمت هایش را ضمانت کند؛ مثل گندم و جو. خرید تضمینی تعیین و پولش در بودجه دیده می شود. هر چقدر زیر قیمت خرید تضمینی، در بورس خرید و فروش اتفاق افتاد آن ما به التفاوت را دولت پرداخت می کند در حالیکه الان دولت باید کل پول خرید تضمینی را بدهد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: جای دیگری که دولت دخالت می کند حمایت از مصرف کننده است. می گویید این قیمت بالا و پایین می شود، قیمت نان هم بالا و پایین می شود. مگر می شود آزاد بگذارید؟ من می گویم هر چقدر این تفاوت  اتفاق بیفتد میزان یارانه ای که من به نان می دهم بیشتر می شود. به کی می دهم؟ به نانوا می دهم که نان را با قیمت ثابت به مصرف کننده برساند.

وی خاطرنشان کرد: جای سومی که دولت ورود می کند نرخ تعرفه آن هم برای حمایت از تولید داخل است. یعنی جوری باید تعرفه را تنظیم کند که تولید داخل همیشه به نسبت واردات صرفه داشته باشد. در بقیه موارد اصلا دولت نباید دخالت بکند. که شامل آن قیمت گذاری در آن بازار سرمایه گذاری و خوراک و نان می شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: کل ساختارهای نظام بازار سرمایه به نظر من باید تغییر کند. به همان ترتیبی که عرض کردم باید به سمت مردمی شدن برود. ولی استثنائا برای این موضوع تحت عنوان کانون سهامداران حقیقی داریم در مجلس دنبال می کنیم که دو نفر از اینها بیایند عضو شورای بورس بشوند که این سهامداران حقیقی را در شورای عالی بورس به صورت موقتی نمایندگی کنند تا آن قانون اصلاح شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: حقیقتا فعالان بخش حقیقی بازار هیچ پشت و پناهی ندارند، یعنی اولا آموزش نمی بینند، دوما مکانیزم های جبران خسارت بیمه برایشان وجود ندارد، سوما اینکه وقتی آمدند مثلا یک کلاهبرداری شد و نسبت به آنها اتفاقی افتاد کسی نیست از آنها حمایت کند. در سیاستگذاری هم نقش جدی ندارند. مجموعه اینها را باید بالاخره یک جایگاه خاصی برای بخش حقیقی بازار فراهم کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما یک مدل حکمرانی طراحی کردیم که این مدل حکمرانی نقش آفرینی مردم است. اولا که هیچ تصمیمی را دولت نمی گیرد الا اینکه نهاد مربوطه آن را تایید بکند. هیچ تصمیمی را شورایی نمی گیرد الا اینکه نهاد مردمی مربوطه آن را تایید کند، یعنی خود آن شورا باید مردمی باشد. دوم نظام جامع شفافیت است یعنی شورای عالی بورس باید جلساتش کاملا علنی باشد. مصوباتش هم همانجا آنلاین دیده شود. خود هیئت وزیران هم همینطور. هر جایی که دارد تصمیم می گیرد آنلاین همه باید مطلع باشند. همه باید بفهمند که چه اتفاقی دارد می افتد؟ دلایل موافقان و مخالفان چیست؟ آن وقت من مجبور می شوم دلیل بیاورم، مجبور می شوم مشورت بکنم مجبور می شوم کار کارشناسی بکنم. من مجبور می شوم به نظر عمده نخبگان کشور توجه کنم. با آشکارسازی خیلی از فسادها جلویش گرفته خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی گفت: بازار سرمایه بازار ریسک است واین جزو ذاتش است. اما معمولی ریسک ایجاد کردن با اینکه یک عده منافع خودشان را جمع کنند و دیگران را به خطر بیندازند متفاوت است. من می خواهم یک سرمایه گذاری وارد یک بازار پرخطر بشوم می خواهم تا یک سقفی از ضررم را جبران کنم، اگر بیشتر از آن کردم و اگر به طور حقیقی ناخواسته ضرر کردم یک جایی باشد سرمایه گذاری را قبلا کرده باشم پوشش بدهم. این مدل ها در دنیا باب است.

وی همچنین افزود: انواع و اقسام روش های تامین مالی داریم. خیلی هایش هم داخل بازار سرمایه اتفاق می افتد. کسی که سهامش را عرضه می کند به عنوان عرضه اولیه یا ثانویه داخل بازار حتما موظف باشد یک بخشی از این منابعی که کسب می کند ببرد در بازطراحی صنعتیش، نو کردن تکنولوژیش، توسعه تولیدش که این بخش به عبارتی سرمایه افزوده شرکت شود و باعث می شود ارزش افزوده شرکت افزایش پیدا کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: متاسفانه ما برای این هیچ مقرراتی نداریم یعنی اینطور نیست این منابعی که کسب می شود مثلا اگر شستا آمده حجمی از منابع را تامین کرده بدانیم این منابع به کجا می رود؟ می رود در هزینه های جاریش قرار می گیرد یا می رود دوباره یک سرمایه گذاری جدید، خود این باعث هم رشد اقتصادی می شود. بازار سرمایه به نظر من اگر درست استفاده شود عدالت ایجاد می کند. مثلا ما دو تا طرح داریم ما گفتیم مثلا صندوق ذخیره فرهنگیان، سهامش متعلق به سرمایه گذارانش بشود، معلمانی که پول دادند. یا شستا یک مصوبه ای الان خود هیئت مدیره شستا دارد که ده درصد یا بیست درصد از سهام موجودش را توزیع کنند، مثل سهام عدالت بین بازنشسته ها. نفری ده میلیون به هر کدام می رسد یعنی ما هم اینطوری یک عدالت اجتماعی ایجاد کردیم، فرهنگ سهامداری ایجاد کردیم و تعداد بیشتری از مردم را سهامدار کردیم و آنها را ثروتمند کردیم و آن ضریب جینی را کاهش دادیم. از یک طرف توانسته ایم که به بازار سرمایه برای رونق کمک کنیم که خود این به رونق بازار سرمایه کمک کند.

وی گفت: ما در بخش کشاورزی، خرید تضمینی آب و برق روستایی، واکسن و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی برنامه داریم. ما به مردم قول می دهیم که انشاءالله در دولت سلام به همه اینها رسیدگی کنیم. در خصوص طرح مسکن ما دو طرح داریم؛ موضوع جوانان که اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای هر زوج جوان برای ازدواج، خرید جهیزیه، خرید مسکن و اشتغال در نظر گرفتیم. مردم را به سه گروه تقسیم کردیم؛ سه دهک، سه دهک و چهار دهک. به سه دهک اول را سی ساله بدون آورده خانه می دهیم و بر اساس توانشان و پرداخت قسط از آنها پس می گیریم، بر اساس قیمت زمین و متراژ آپارتمانش به او آپارتمان تعلق می گیرد. از هفت منبع مختلف ما تامین مالی کردیم برای اینکه بتواند منابع اولیه ایجاد شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: سه دهک بعدی، هفتاد سی است. سه دهک بعدی هم ۵۰ - ۵۰ است یعنی چهار دهک بعدی و سه دهک بعدی سی درصد آورده فرد هست و در مورد چهار دهک بالاتر ۵۰ درصد آورده فرد است که با ۵۰ درصد پول اولیه می آورد، منتها زمان بازپرداختش در مورد سه دهک بعد بیست ساله است در رابطه آن ۴ دهک بعد ۱۵ ساله است یعنی طول زمان پرداخت قسطشان کوتاه تر است.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: ما از تجربه مسکن مهر استفاده کردیم ما تعداد زیادی زمین ریز داخل شهرها داریم. یک گزارشی مثلا من در رابطه با شهر تهران دیدم که تقریبا ۳۰ درصد کل ابعاد تهران ما زمین های دولتی یا زمین های فریز شده داریم. این کار دولت است. یعنی دولت باید بیاید این زمین ها را از این وضعیت در بیاورد به خصوص روی زمین های بزرگی که در حاشیه شهرها هست اینها را به عنوان آورده اولیه قرار بدهد بعد تولید زمین کند. تدبیر ما طوری است که ۶۰ درصد از بافت حاشیه و بافت فرسوده شهرها و روستاها را در این مکانیزم و با تولید ۴ میلیون مسکن ۴ و نیم میلیون مسکن تا انتهای ۴ سال می توانیم احیاء کنیم.

قاضی زاده ادامه داد: الان همه مردم یک جایی ساکن هستند به عبارتی بهتر فرد فاقد سکنی که نداریم یا اجاره نشین هست یا در یک مسکن غیر استاندارد دارد زندگی می کند. دو میلیون هم به این تعداد مسکن در همین ۴ سال با متوسط ازدواجی که اتفاق می افتد اضافه می شود. طبیعتا باید اینها تقویت شود. هم نیروگاههای ما باید افزایش پیدا کند که ما یک برنامه فورس ماژور برای نیروگاه های خورشیدی داریم که سریع الاحداث ترین روش تولید برق هست فعلا تا اینکه سرمایه گذاری های مشارکت خصوصی برای نیروگاه های گازی یا سایر نیروگاهها انجام دهیم. سی درصد از وضعیت موجود تولید انرژی مان انرژی جدید برای نرخ رشد نیاز داریم، حداقل مثلا ۴ تا ۵ درصد اگر بخواهیم هشت درصد داشته باشیم ولی بیشتر از این می خواهد. طبیعتا یکی از سرمایه گذاری های سنگینی که باید دولت انجام بدهد در این حوزه است.

وی گفت: در مورد بازار اجاره هم ما مدل اجاره داری حرفه ای را داریم دنبال می‌کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد:‌ امروز کشور ما در یکی از گذرگاه های تاریخی قرار گرفته است. تقابل بین دو گفتمان می توانیم و نمی توانیم. در اصل مسئله این است که ما به مردم اعتماد کنیم و این با حضور جوانان انجام می‌شود. می توانیم به جای اینکه چشم به بیگانگان داشته باشیم. باید مردهای میدان به میدان بیایند تا بتوانند این کار را انجام بدهند. حل مشکل آب روستاها نیاز به همت جهادی دارد. ما اول انقلاب پول نداشتیم اما حبا ضور بچه های جهادگر در عرصه های مختلف کشور توانستیم این مشکل را حل کنیم. علیه غارتگران سفره انقلاب باید قیام کرد. بعضی از مردم حتی یک وعده غذا برای خوردن ندارند، باید همه ما تلاش کنیم که از محرومیت خارج بشوند.

قاضی زاده هاشی در پایان خطاب به مردم گفت: مردم عزیز ایران! بنده سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی هستم، جوانترین کاندیدا، نماینده نسل نو، آمده ام که تحول در مدل حکمرانی ایجاد کنم. ما فقط اینطور نیست که برنامه داشته باشیم و فقط اینطور نیست بگوییم که کارنامه داریم. به جوانان باید اجازه داد تا کارنامه دار شوند، توانایی خودشان را نشان دهند، مشروعیت نظام سیاسی و ثبات سیاسی کشور را ارتقاء دهند. وعده هایی به مردم داده شده و عمل نشده، شما حق دارید بدبین باشید اما درمان دردهای مزمن الا با جراحی های بزرگ اتفاق نمی افتد و این در گرو اعتماد شما به جوانان این مرز و بوم است. من ضمن تشکر از حضرت آقا به خاطر سخنرانی بسیار خوبی که داشتند از همه مردم برای مشارکت سیاسی دعوت می کنم. فرمودند رئیس جمهور با رای بالا هست که می تواند پشتوانه زیادی داشته باشد، همت بکنید، رای بدهید، بین این افراد باقیمانده به بهترین نفری که تشخیص می دهید حتی اگر من نیستم رای بدهید که با دست پر و در مرحله اول انتخاب شود و دیگر انتخابات دو مرحله ای نشود. در مرحله اول بهترین ما را با رای بالا انتخاب کنید و به او کمک کنید که یک دولت مقتدری ایجاد شود. انتخابات واقعا رقابتی بود، الان هم عرصه رقابت است ما رقابت را به جای اینکه به دعواهای سیاسی بکشانیم به عرصه خدمت کشاندیم تا بگوییم چه کارهایی می توانیم برای شما انجام دهیم. انشاءالله که دولت سلام بتواند سلام همه ملت ایران به ایران جدید با عزم و اراده باشد. انشاءالله خداوند تبارک و تعالی بهترین ها را برای ملت ایران رقم بزند و ۲۸ خرداد روز شکوفایی ایران جدید باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.