• دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: صنفی، فرهنگی
  • کد خبر: 1400022719252
  • خبرنگار : 71603

در پانزدهمین همایش علمی "حکمت مطهر" مطرح شد

دانشجویان عاشق علم نیستند/ارزشیابی اساتید به دست دانشجویان درست نیست

دانشجویان عاشق علم نیستند/ارزشیابی اساتید به دست دانشجویان درست نیست
عکس تزئینی و دریافتی است

رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم در پانزدهمین همایش علمی "حکمت مطهر" با بیان اینکه امروزه دانشجویان مدرک‌گرا شده‌اند، گفت: امروزه استاد و دانشجو ارتباط قلبی با یکدیگر ندارند.

به گزارش ایسنا، نخستین روز از پانزدهمین همایش علمی "حکمت مطهر" بزرگداشت شهید استاد شهید مرتضی مطهری توسط دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

در این همایش، دکتر شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما با طرح این سوال که آیا انسان‌ها هم در زنده کردن دین نقش دارند، گفت: در آستانه قرن جدید، اگر به قرن گذشته تامل کنیم، جایگاه ایران و تاثیر انقلاب را بیشتر درمی‌یابیم.

وی ادامه داد: ما باید بدانیم که اسلام از کجا به جایگاه امروزی خود در صحنه بین‌المللی رسیده است. 

دکتر اسفندیاری افزود: البته توجه به این مسیر پیموده شده نباید ما را از توجه به آینده بازدارد.

وی با اشاره به هدف عنوان این همایش که "حکمت مطهر" است، افزود: هدف از این عنوان این است که توجه ما را به آینده معطوف کند.

رئیس دانشگاه صدا و سیما در ادامه عنوان کرد: این روزها جهان اسلام با غمی که در فلسطین می‌گذرد، مواجه است.

وی با اشاره به بیانات شهید مطهری در مورد نقش روحانیت در احیای اندیشه اسلامی، افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی این بود که امثال شهید مطهری به مردم انگیزه دادند. 

وی در پایان با طرح این سوال که چرا ما در هنر و سینما در مورد آینده نمی‌توانیم تصویرسازی کنیم، تاکید کرد: نسل جوان ما به شدت نیازمند این تصویرها است. بدین ترتیب، ما باید در دانشگاه و روحانیون در حوزه‌ها در این مسیر حرکت کنند.

در ادامه این همایش، دکتر حسین شهرستانی دبیر علمی همایش "حکمت مطهر" گفت: پانزدهمین همایش حکمت مطهر، اولین همایش علمی و پژوهشی مورد تایید وزارت علوم است. در این همایش اساتید، پژوهشگران و دانشجویان مقالات زیادی دادند که در نهایت ۲۱ مقاله برای ارائه در همایش انتخاب شد.

وی با بیان اینکه از ویژگی‌های این همایش تعداد قابل توجه دانشجویان و پژوهشگران جدید بود، ادامه داد: با مساعدت ریاست دانشگاه صدا و سیما، علاوه بر تقدیر از ۳ استاد برتر، به مقاله‌های برتر دانشجویان نیز لوح تقدیر اعطا شد.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام دوست‌پرور، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های هنر و صدا و سیما اظهار کرد: شهید مطهری مردِ گفتمان‌های سخت و چندوجهی است.

وی ادامه داد: غرب رندانه "میشل فوکو" را به عنوان نظریه‌پرداز گفتمان معنا می‌کند. اما در زمان فوکو شهید مطهری وجود داشت که وی گفتمان‌گر چند وجهی بود.

در پایان بخش نخست همایش حکمت مطهر، حجت‌الاسلام دکتر رضوان طلب، رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم اظهار کرد: ما در بزرگداشت روز معلم از اساتید تجلیل می‌کنیم و تاریخ این روز در کشورهای مختلف گوناگون است. قدیمی‌ترین تاریخ نیز مربوط به ایران است که از ۶۰ سال پیش بر اساس نهضتی بود که اساتید و معلمان دبیرستان‌ها به پا کردند. علت اصلی این قیام نیز عدم توجه به معیشت معلمان بود. 

وی ادامه داد: این روز با کشته شدن یک معلم، به عنوان منبع تحول برای گرامیداشت روز معلم انتخاب شد تا اینکه ۱۸ سال بعد و در ۱۱ روز اردیبهشت استاد مطهری به شهادت رسید و ۱۲ اردیبهشت روز معلم، به مناسبت شهادت ایشان نامگذاری شد.

دکتر رضوان طلب راجع به تکریم مقام معلم افزود: معلمِ اول خداوند متعال است و خداوند قبل از اینکه انسان خلق شود، معلم ملائکه بود.

رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم با اشاره به  آموزه‌های شهید مطهری ادامه داد: برای رعایت شأن معلم توصیه‌های زیادی در آموزه‌های دینی شده است، اما همچنان قطعه گمشده‌ای وجود دارد که این است که امروزه، منزلت معنوی استاد افت کرده است. یعنی دانشجو و استاد ارتباط قلبی با هم ندارند. 

وی دلایل این امر را اینگونه تشریح کرد: اولین عامل، بی‌ارزش شدن متاع دانش است. چرا که امروزه همه به دنبال مدرک هستند و دانشجویان عاشق مدرک هستند. همچنین یکی از متغیرهای تاثیرگذار این است که ما بین نظام آموزشی و ارزشیابی تفکیک ایجاد نکرده‌ایم. 

دکتر رضوان‌طلب با بیان اینکه امروزه دانشجویان دنبال نمره هستند، اضافه کرد: ارزشیابی اساتید به دست دانشجویان انجام می‌شود و این درست نیست.

رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم خاطر نشان کرد: یکی از مسائل  ما، در سیستم آموزش عالی، پژوهش و مقالات ISI است. چراکه اساتیدی که روی آموزش تمرکز می‌کنند و وقت زیادی در آموزش می‌گذارند، از جانب دیگر اساتید مورد سرزنش قرار می‌گیرند چرا که به آنها می‌گویند مقاله بنویس. 

وی در نهایت تصریح کرد: ظرفیت پایان‌نامه‌ها و رسالات در کشور ما بی‌هدف است و باید بررسی کنیم که چند درصد از پایان‌نامه‌ها در راستای رفع نیازهای جامعه است.

به گزارش ایسنا، در این همایش اساتید برگزیده که مقاله آنها رتبه اول تا سوم را کسب کرد، به این شرح انتخاب شدند: حجت‌الاسلام دکتر محمد جواد رودگر استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رتبه نخست را به دست آورد و دکتر شفیعی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و دکتر جهندار امیری عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما جایگاه دوم و سوم را کسب کردند.

همچنین در بخش دانشجویان، مقاله‌های رضا سربخش دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه تهران‌ و رضا جلالی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه صداوسیما رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند و کوثر سنجریان و یحیی لک دانشجویانی از دانشگاه صدا و سیما رتبه سوم مشترک را به دست آوردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.