• دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400022718673
  • خبرنگار : 50042

چالش‌های ویروس کرونا برای والدین و فرزندان

چالش‌های ویروس کرونا برای والدین و فرزندان

ایسنا/گیلان یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: اضطراب ناشی از بیماری کرونا در مادران می‌تواند با تأثیر بر افکار و رفتار آنها بر کیفیت تعاملات والد و کودک مؤثر بوده و به بروز انواع اختلالات رفتاری و مقابله‌ای در فرزندان منجر شود. از این رو با توجه به تداوم طول دوره بیماری کرونا تا زمان کشف درمان قطعی آن، ضروری است موضوع روش‌های فرزندپروری در دوران کرونا مورد توجه قرار گیرد.

شیوع ویروس کرونا چالش‌های بسیاری برای والدین در سراسر دنیا به وجود آورده است که تا به حال تجربه نکرده بودند. در این دوران اغلب شاهد اعتراض و انتقاد والدین از رفتار کودکان و فرزندان‌شان هستیم.

بسیاری از خانواده‌ها از رفتار فرزندان خود راضی نبوده و نسبت به افزایش پرخاشگری و بروز رفتارهای دوگانه در آنها نگران هستند و برای انتخاب و اتخاذ رفتار مناسب نسبت به فرزندان دچار نوعی سردرگمی و ابهام هستند.

سروان مرضیه عفتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نارضایتی والدین از پرخاشگری فرزندان اظهار کرد: پرخاشگری در کودکان پدیده شایعی است که به صورت‌های مختلف جسمانی و عاطفی دیده می‌شود اما در ایام قرنطینه نیز به دلیل بروز خستگی و فقدان مهارت والدین جهت پر کردن اوقات فراغت کودکان و محدود شدن فعالیت کودک در منزل، علائم پرخاشگری بسیار تشدید شده است.

کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره معاونت اجتماعی پلیس گیلان با بیان اینکه پرخاشگری در کودکان شامل مجموعه‌ای از رفتارهای تخریبی مانند سرپیچی کردن و امتناع از تبعیت و درخواست‌های بزرگسالان است، افزود: البته برخی از این رفتارها مربوط به رشد طبیعی آنها می‌شود و مشکل زمانی به وجود می‌آید که پافشاری‌های کودک به صورت نابهنجاری تداوم پیدا کند. اگر والدین بر اجرای خواسته‌های خود پافشاری کنند کشمکشی پیش می‌آید که در نتیجه آن الگویی از رفتارها مانند از کوره در رفتن، خشمگین شدن و رنجیده خاطر شدن بروز می‌کند.

این روانشناس با بیان اینکه کودکان نیز از شرایط کنونی ناراضی هستند و تلاش‌های والدین برای سرگرم کردن آنها کافی یا موثر نبوده است، تصریح کرد: مادرانی که نسبت به ویروس کرونا و خطرات آن احساس اضطراب شدید و مداوم دارند همه جا و همه چیز را خطرناک می‌پندارند، بنابراین همواره در نوعی احساس تنش، فشار عصبی، احساس عدم کنترل بر محیط و انتظار دائمی خطر ابتلا به ویروس به سر می‌برند. از این رو مادران همواره نوعی دل‌مشغولی و درگیری درونی برای بستن راه‌های انتقال ویروس دارند و به همین دلیل اغلب بخش عمده‌ای از زمان خود را در حال شست‌وشو و ضدعفونی وسایل و اطرافیان خود سپری می‌کنند که در نتیجه آن، حساسیت مادر به دنیای بیرونی از جمله فرزندان و نیازهای آنان کاهش می‌یابد و این امر به احساس ناامنی، بی‌توجهی و طردشدگی در کودکان منجر شده، بر ادراک آنان از خود و دیگران تأثیر گذاشته و مانع برقراری یک رابطه مؤثر با دیگران می‌شود.

وی ادامه داد: اضطراب ناشی از بیماری کرونا در مادران می‌تواند با تأثیر بر افکار و رفتار آنها بر کیفیت تعاملات والد و کودک موثر بوده و به بروز انواع اختلالات رفتاری و مقابله‌ای در فرزندان منجر شود. از این رو با توجه به تداوم طول دوره بیماری کرونا تا زمان کشف درمان قطعی آن، ضروری است موضوع روش‌های فرزندپروری در دوران کرونا مورد توجه قرار گیرد زیرا در غیر این صورت می‌تواند آثار منفی فراوانی بر سلامت روان‌شناختی افراد و خانواده‌ها داشته باشد.

عفتی تاکید کرد: توصیه می‌شود والدین در تعاملات روزانه خود به فرزند خود اطمینان دهید که بسیاری از سخت‌گیری‌ها برای حفظ سلامت همه اعضای خانواده است. همچنین در یک گفت‌وگوی صمیمانه و متناسب با شرایط سنی فرزندتان به او توضیح دهید که خود را موظف به حفظ سلامتی او و سایر اعضای خانواده می‌دانید و به همین دلیل در زمان شیوع این بیماری موظف به رعایت قوانین جدید بهداشتی هستید.

این روانشناس گفت: ضروری است کودکان بدانند می‌توانند هر وقت که لازم باشد با والدین خود صحبت کرده و سوالات‌شان را مطرح نمایند. وقتی با فرزندتان در رابطه با احساساتش صحبت می‌کنید، کار دیگری انجام ندهید و با دقت گوش کنید. احساسات آنها را به رسمیت بشناسید تا متوجه شوند که تجربه کردن احساساتی مثل نگرانی، غم، عصبانیت و ناامیدی طبیعی است.

کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره معاونت اجتماعی پلیس گیلان ادامه داد: با همراهی و همفکری فرزندان لیستی از فعالیت‌های جذاب در خانه تهیه کنید زیرا هرچقدر که کودکان در این دوران مشغول فعالیت باشند کمتر مضطرب، غمگین یا کلافه می‌شوند. دقت کنید که این فعالیت‌ها صرفا استفاده از وسایل دیجیتال نباشد، بلکه مجموعه‌ای از فعالیت‌های مختلف مانند ورزش، آشپزی، نقاشی، موسیقی، بازی‌های رومیزی، یادگیری مهارت‌های جدید مانند زبان جدید یا هنر دستی جدید و غیره باشد.

وی با بیان اینکه با دوستان و آشنایان خود در ارتباط باشید، خاطرنشان کرد: رعایت فاصله اجتماعی به معنای قطع روابط و احساس تنهایی نیست. از وسایل ارتباطی آنلاین و شبکه‌های اجتماعی برای حفظ ارتباط مؤثر با خانواده، دوستان و همسایه‌ها استفاده کنید.

عفتی با بیان اینکه آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان خود را در اولویت قرار دهید، افزود: در شرایط کنونی اگر فردی می‌خواهد درست زندگی کند باید مهارت و فن زندگی کردن را یاد بگیرد. مهارت مدیریت استرس و کنترل خشم را بداند، نسبت به احساسات و هیجانات خود آگاهی لازم را داشته باشد. تفکر و روش گفت‌وگوی صحیح درباره موضوعات مختلف جامعه را در محیط خانواده بیاموزد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.