• دوشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400022013406
  • خبرنگار : 50444

فرودگاه بجنورد در مسیر توسعه

فرودگاه بجنورد در مسیر توسعه

ایسنا/خراسان شمالی فرودگاه‌ها از با ارزش‌ترین زیر ساخت های جوامع پیشرفته محسوب می‌شوند و به دلیل برخورداری از پتانسیل‌های مختلف در رشد اقتصادی کشورها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند.

ارزش و اهمیت فرودگاه‌ها در دنیای امروز به حدی است که برخی کارشناسان فرودگاه‌ها را لوکوموتیو اقتصادی هر کشور توصیف و وجود فرودگاه‌های پررونق و کارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه پایدار می‌دانند.

اینکه توسعه حمل و نقل، می‌تواند توسعه اقتصادی استان به ویژه استان محرومی مانند خراسان شمالی را به دنبال داشته باشد برکسی پوشیده نیست و تاکنون تمامی مسئولان استان به دنبال آن بوده‌اند. هرچند در این مسیر با نشدن‌های بسیار توسط مسئولان کشوری روبه رو شده باشند.

همانطور که گفتیم فرودگاه‌ها یکی از عوامل مؤثر در توسعه اقتصادی هر منطقه‌ای به شمار می‌رود. فرودگاه بجنورد نیز در زمره فرودگاه‌های قدیمی کشورمان است. این فرودگاه به صورت تقریبی از سال ۱۳۲۷ ساخته شد و برای اهداف سمپاشی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و به همین خاطر نیز، دارای تاسیسات فرودگاهی بسیار مختصری در خود بوده است.

این فرودگاه در سال ۱۳۶۷ مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفت و گویی تاریخ جدیدی بر روی این فرودگاه گشوده شد. این فرودگاه با بازسازی‌اش گویی مجدداً مورد طراحی قرار گرفت. این فرودگاه پس از عملیات بازسازی مجدداً از سال ۱۳۷۱، عملیات اجرایی خود را آغاز کرد و در نهایت در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسید و به عنوان یک فرودگاه همگانی مورد استفاده قرار گرفت.

فرودگاه بجنورد از زمانی که به بهره برداری رسید، تا سال ۱۳۸۴ به عنوان فرودگاه اقماری فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد مورد استفاده قرار می‌گرفت و عنوان پشتیبان را برای این فرودگاه داشت.

وضعیت کارایی این فرودگاه تا یک سال به همین منوال گذشت تا این که در سال ۱۳۸۵ فرودگاه بجنورد به عنوان فرودگاهی مستقل در منطقهٔ بجنورد و استان خراسان شمالی معرفی شد. البته تشکیل خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد هم در آن بی تأثیر نبوده است.

پروازها در شرایط کرونایی کم نشد

مدیر فرودگاه بین المللی بجنورد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به آمار پروازهای این فرودگاه طی سال گذشته گفت: طی سال گذشته ۴۸۶ پرواز رفت و برگشت از این فرودگاه انجام شد.

ابراهیم قدمگاهی با اشاره به اینکه تعداد پروازهای فرودگاه بجنورد در سال ۹۸ اظهار کرد: طی این سال، ۴۸۴ پرواز در فرودگاه بجنورد انجام شد این درحالی است که طی آن سال بیماری کووید ۱۹ وجود نداشت و فرودگاه بجنورد در سال ۹۹ که این بیماری شیوع پیدا کرده بود پروازهای خود را حفظ کرد.

وی تاکید کرد: نشست و برخواست هواپیما در کل کشور طی سال ۹۹ به میزان ۶۸ درصد کاهش داشت اما با پیگیری‌های انجام شده در استان و سطح ملی، تعداد پروازهای خراسان شمالی کاهش پیدا نکرد.

افزایش ۳۰۰ درصدی پروازها طی نوروز

قدمگاهی افزود: پروازهای نوروزی امسال نیز نسبت به سال قبل با افزایش ۳۰۰ درصدی و در مقایسه با نوروز سال ۹۸ با افزایش ۹۰۰ درصدی روبه رو بوده است که نشان از عزم استان برای افزایش پروازهای و استفاده از پتانسیل‌های فرودگاه برای توسعه استان دارد.

پیگیری برای برقرار پرواز عشق آباد و کیش

 مدیر فرودگاه بین المللی بجنورد همچنین از پیگیری برای برقراری پرواز به عشق آباد و کیش خبر داد و گفت: استاندار خراسان شمالی پیگیری‌های لازم برای برقراری پرواز از استان به عشق آباد را انجام داده و سازمان هواپیمایی کشور و دستگاه‌های مربوطه با این موضوع موافقت کرده‌اند.

وی ادامه داد: برقراری خط پروازی بجنورد-کیش-بجنورد نیز در حال مذاکره با دو شرکت هواپیمایی است که در صورت نهایی شدن، پس از اپیدمی کرونا و کاهش برنامه‌های پروازی در کل کشور، انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.