• دوشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400022013393
  • خبرنگار : 50212

محرم خانی:

کارآفرینان توانمند از دل آموزش صحیح بیرون می آیند

کارآفرینان توانمند از دل آموزش صحیح بیرون می آیند

ایسنا/مرکزی یک پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که در حوزه پوشاک در شهرستان اراک فعالیت می کند، گفت: کارآفرینان و تولیدکنندگان توانمند از دل آموزش صحیح بیرون می آیند.

فاطمه محرم‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در حوزه آموزش تولید پوشاک و صنایع دستی و هنرهای تزئینی فعالیت کرده و دارای تحصیلات آکادمیک در رشته تکنولوژی دوخت هستم، اظهار کرد: از سال ۱۳۷۲با تاسیس آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای به نام ارمغان در شهر اراک شروع به فعالیت کردم. هدف از تاسیس آموزشگاه آموزش صحیح مهارت و کمک به شروع کسب و کار پایدار برای جوانان و علاقه‌مندان به هنر است.

وی به اهم فعالیت‌ها و موفقیت‌های کسب شده خود پرداخت و گفت: معرفی به عنوان مربی نمونه در چندین مرحله از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کل کشور، کسب مهر اصالت(نشان ملی) از سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کل کشور، تدریس خلاقیت و نوآوری در گذر مهارت برای اولین بار در برنامه زنده خانه آفتابی در خصوص کمک به اقتصاد خانواده، کسب چندین ثبت در بنیاد ملی مد و لباس کشوری و کسب مدال نقره(رتبه دوم) کشوری برای اولین بار در المپیاد فناوری مد برای استان مرکزی از جمله توفیقاتی است که کسب کردم.

وی با تقدیر از وزارت تعاون کار و امور اجتماعی و جهاد دانشگاهی واحد استان مرکزی در اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی گفت: این طرح فرصتی را فراهم کرده است تا جوانان با ایده‌های خود در راستای راه‌اندازی کسب و کارهای جدید و ایجاد بازارهای تجاری نوین و استفاده بهینه از آن برای دستیابی به سود مالی و رفاه بیشتر به بازار ورود کرده و بتوانند با خلاقیت و نوآوری نقش چشمگیری در رشد و بهبود کیفیت اقتصادی و اجتماعی جامعه ایفا کنند.

محرم خانی افزود: نظر من به عنوان یک پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، طراحان و تولیدکنندگان پوشاک می‌توانند به عنوان چهره‌های موثر در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور نقش مهمی را داشته باشند. وظیفه خود می دانم که به کسانی که دانش آموخته دانشگاهی هستند و با یک دنیا آمال و آرزو به فکر کار هستند ولی امکان کار کردن پیدا نمی‌کنند یا نمی‌توانند کار مورد علاقه خود را انجام دهند کمکی کرده باشم تا با یادگیری و توکل به خدا با مهارت، کسب و کاری را راه اندازی کنند. مثلا با طراحی و دوخت لباس برای خود و خانواده، کار شروع می‌شود و بعد دوخت لباس اقوام، بعد همشهری یا هم استانی و بعد تولید کننده کشوری و بعد بین المللی می شویم. بر این اساس کسب و کار از حوزه های کوچک خانگی شروع شده و به کسب و کار بزرگ تبدیل می‌شود و کمک می کند که با یادگیری مهارت در حوزه پوشاک کسب و کاری را راه‌اندازی کنند.

وی با بیان اینکه همیشه به عنوان پیشران آماده مشاوره دادن به این افراد هستم، ادامه داد: در کارگاه شخصی خودم ابتدا با تولید(چادرهای آستین‌دار) شروع کردم. پس از آن طراحی و تولید روکش تشک‌های طبی را راه اندازی کردم و با بکارگیری ۲۵ نفر دوزنده در نمایشگاه‌های متعدد در کل کشور تولیداتم عرضه شد و کار خوب پیش می رفت تا با مشکل تامین مواد اولیه و شرایط موجود به سبب تحریم‌ها گرفتار مشکل شدیم.

او از وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی خواست تا با اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی فضایی را فراهم کنند تا تولیدکنندگان بتوانند چرخ کارگاه‌های خود را بهتر بچرخانند و برای تقویت تولید داخل اشتغالزایی پایدار و استفاده بهینه از نیروی کار ماهر تمرکز داشته باشند تا بتوانند کسب و کار را رونق دهند.

این ﭘﻴﺸﺮاﻥ ﻃﺮﺡ ﻣﻠﻲ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺧﺎﻧﮕﻲ و تولیدکننده پوشاک ادامه داد: در واقع صنعت پوشاک از جمله صنایعی است که به سرعت با هزینه کم گرفتار رقیب می شود و یکی از رقبای بزرگ در این صنعت، صنایع خارجی است که عامل موثری برای از بین بردن تولیدکننده داخلی است. واردات پوشاک در این صنعت طی سال‌های اخیر موجب خروج نیمی از تولید کنندگان از این صنعت شده است و بیشترین کالاهایی که در بازار پوشاک ایران است کالای چینی است.

 او با اشاره به اینکه یکی از راه‌های خودکفایی در خانه توجه بر روی آوردن به طرح توسعه مشاغل خانگی و راه‌اندازی کسب و کار خانگی است، اظهار کرد: به نظر من این امر یک نوع کارآفرینی به حساب می‌آید و می‌تواند جهت رفع بیکاری و کمک به هزینه خانواده مثمر ثمر باشد. می‌توان ایجاد شغل با حداقل سرمایه را از این طریق فراهم کرد و به صورت پاره وقت و با آموزش دوره‌های کوتاه مدت و آموزش مهارت صحیح که نیاز به فضای خاصی نداشته باشد از مشاغل خانگی برای کاهش هزینه خانوار استفاده کرد. در بیشتر مشاغل خانگی، نقش اصلی را بانوان به عهده دارند، بر این اساس، طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی در توانمندسازی زنان ﺷﻬﺮﻱ و  روستایی نقش بسزایی می تواند داشته باشد.

محرم خانی با اشاره به اینکه برخورداری مشاغل خانگی از نام تجاری می‌تواند به شناخت بیشتر این مشاغل کمک کند و بازار بزرگ تری برای فروش تولیدات ایجاد کند، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ کار خود را از کسب و کار کوچک شروع کرده و بعدا آنرا توسعه می دهند. مشاغل خانگی بهترین فرصت است برای کسانی که مهارت دارند، ولی امکان فعالیت در بیرون از خانه را ندارند.

وی در خصوص مزایای مشاغل خانگی گفت: افراد به جای اینکه هزینه‌های زیادی برای اجاره ساختمان پرداخت کنند در منزل شخصی کار و کسب خود را راه اندازی می‌کنند ولی این کسب و کار باید مزاحمت برای همسایگان نداشته باشد و آلودگی زیست‌محیطی، صوتی و بصری نداشته و با رعایت کامل حقوق همسایگان انجام شود.

او پایین بودن هزینه‌های رفت و آمد اشخاص را از دیگر مزایا برشمرد و افزود:در مشاغل خانگی می‌توان از توانمندی‌های دیگر افراد خانواده استفاده کرد و در هر زمان می‌توانیم کار را انجام دهیم و یک زمان خاص برای کار کردن وجود ندارد. از طرفی با هر ویژگی‌ جسمی، افراد می‌توانند کار را شروع کنند و در نتیجه محدودیتی برای افراد دارای معلولیت جسمی هم وجود ندارد و استقلال عمل بیشتر برای پرداختن به شغل مناسب از دیگر مزایای اشتغال خانگی است.

محرم‌خانی بیان کرد: با ایجاد مشاغل خانگی می‌توان به اعضا یا افراد خانواده فرهنگ کار در خانواده را آموزش داد و تمایل اعضای خانواده برای پیوستن به کسب و کار و همدلی و درک بیشتر از یکدیگر افزایش می یابد. با خلاقیت و نوآوری در این کسب و کار می‌توان درآمد بیشتری را ایجاد کرد. بعضی از کالاها مهم نیست که در کجا تولید شوند فقط کیفیت آنها مهم است.

وی بیان کرد: آرزوی هر جامعه پیشرفت و تعالی افراد آن و داشتن انسانهای توانمند است این افراد از دل آموزش صحیح بیرون خواهند آمد و با علم و دانشی که از طریق آموزش کسب کرده‌اند می‌توانند به بهبود وضع زندگی خود و جامعه دست پیدا کنند.

او گفت: آموزش‌های صحیح به سبب انعطاف پذیری و نشات گرفتن از خصیصه‌های بازار کار، امکان به روز شدن و تکمیل مهارت را برای افراد فراهم می‌کند و کلام آخر اینکه عشق، مهارت، خلاقیت و نوآوری نیروی محرکه موفقیت است.

گفتنی است، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تسهیلگری جهاددانشگاهی به به این نهاد به عنوان یک نهاد توسعه ای، واسطه ای و تسهیل‌گر واگذار شده است تا این نهاد با اتصال تولیدکنندگان به بازار با شناسایی و توانمندسازی(آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی به پایدارسازی مشاغل خانگی بپردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.