• دوشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400022013349
  • خبرنگار : 50430

نکاتی برای بهتر شدن آموزش آنلاین

نکاتی برای بهتر شدن آموزش آنلاین

ایسنا/خراسان رضوی سرگروه آموزشی مشاوران آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: والدین باید در طول دوران آموزش مجازی انعطاف‌پذیر باشند، همدلی کنند و اعتماد به نفس دانش‌آموزان را افزایش دهند.

اعظم ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: حدود یک سال است به دلیل حضور مهمان ناخوانده کرونا، آموزش مجازی را داریم. این امر در ابتدا چه برای دولت که زیرساخت‌های لازم به خوبی فراهم نشده بود، چه برای معلمان که باید محتوای آموزشی را آماده می‌کردند و چه برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها که وسایل و امکانات لازم را نداشتند، شوک‌آور بود. آموزش‌های مجازی با تغییرات بنیادی که در مفاهیم آموزش سنتی ایجاد کرد، توانست بسیاری از ناکارآمدی سیستم‌های سنتی آموزشی را رفع کند.

سرگروه آموزشی مشاوران آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص جنبه مثبت آموزش مجازی بیان کرد: تا سال‌ها پیش افراد برای آموزش و یادگیری نیاز به زمان و مکان مشخص داشتند ولی امروزه با گسترش آموزش مجازی، این فرصت برابر تا حدودی به همه داده شده و هرچیزی را در هر زمان و مکانی می‌توانند یاد بگیرند. 

وی در رابطه با جنبه منفی آموزش مجازی گفت: همانطور که می‌دانید این آموزش ممکن است باعث بروز استرس و اضطراب هم شود. علائم استرس و اضطراب می‌تواند به صورت علائم‌شناختی مانند نگرانی‌های مداوم، مشکلات حافظه‌ای، عدم توانایی در تمرکز و افکار اضطراب‌آور باشد. علائم عاطفی مثل اضطراب، عصبانیت، افسردگی، تحریک‌پذیری و نوسانات خلقی را می‌توانیم داشته باشیم.

ابراهیمی در ارتباط با علائم جسمی که آموزش آنلاین به دنبال دارد، عنوان کرد: ممکن است سرگیجه، حالت تهوع، درد قفسه سینه و یا حتی ضربان قلب سریع را در بعضی موارد مشاهده کنیم. 

وی در خصوص علائم رفتاری ناشی از آموزش مجازی ادامه داد: ممکن است دوری از دیگران، انزوا، اختلالات خواب و کاهش اشتها را در بعضی موارد دیده باشیم. 

ابراهیمی افزود: در کنار مزایای استفاده از فضای مجازی، تهدیداتی هم وجود دارد. یکی از بزرگترین مزایای کلاس آنلاین، فرصت یادگیری برابر برای همه است.

سرگروه آموزشی مشاوران آموزش و پرورش خراسان رضوی در رابطه با مزایای آموزش آنلاین خاطرنشان کرد: از طرفی این درگیری با تکنولوژی به بچه‌ها یاد می‌دهد که درس‌هایشان را به موقع انجام و مهارت استفاده بهتر از تکنولوژی را افزایش دهند. در آموزش مجازی می‌توان از فیلم، صوت و نرم افزارهای شبیه‌سازی استفاده کرد که همزمان با خواندن اطلاعات یک مسئله، آن را به صورت عینی بتوانند ببینند و این مسئله می‌تواند بر یادگیری تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: از طرفی فشار بر خانواده‌هاست؛ چرا که فشار معلم بر دانش‌آموزان زیاد نیست و در نتیجه خانواده‌ها باید این کمبود را جبران کنند. ارتباط در آموزش مجازی کاملا غیرحضوری است. کلاس‌های آنلاین نمی‌تواند تجربه رابطه انسان‌ها را به خوبی نشان دهد و دانش‌آموز نمی‌تواند کامل معلم را از نزدیک ببیند و تنها راه ارتباطی نوشتار، مکالمه و ابزارهایی است که استفاده می‌شود. 

ابراهیمی درباره مدیریت زمان دانش‌آموزان افزود: از طرفی مسئولیت تکالیف و حضور در کلاس بر عهده خود دانش‌آموز است. از آنجایی که بعضی از دانش‌آموزان شاید مدیریت زمان را آموزش ندیدند و مهارت لازم را در این حیطه ندارند، در چنین موقعیتی خیلی زودتر از حالت معمول ممکن است خسته شوند و تمرکز نکنند. همچنین بعضی از دانش‌آموزان ممکن است در یادگیری برخی  از دروس مجازی مشکل داشته باشند و این موضوع موجب اضطراب و استرس آنها می‌شود.

سرگروه آموزشی مشاوران آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: در آموزش آنلاین ممکن است یادگیری خیلی سطحی اتفاق بیفتد و تثبیت مطالب درسی انجام نشود و افت تحصیلی، عدم تمرکز و حواس‌پرتی و مشکلات مربوط به حافظه را به دنبال داشته باشد.

نکاتی برای خانواده‌ها 

ابراهیمی در خصوص راه‌های کاهش این آسیب‌ها بیان کرد: والدین باید در طول دوران آموزش مجازی  انعطاف‌پذیر باشند، همدلی کنند و اعتماد به نفس دانش‌آموزان را افزایش دهند. والدین باید نظم و انضباط را در این دوران در منزل ایجاد و مواردی که باعث حواس‌پرتی دانش‌آموزان می‌شود را از محیط یادگیری دور کنند. مکان یادگیری دانش‌آموز دما و نور مناسب داشته باشد. همچنین شیوه تدریس جدی گرفته شود، چون گاهی اوقات دانش‌آموزان فکر می‌کنند، آموزش مجازی شیوه اصلی تدریس نیست و اگر مدارس باز شود، معلم آنها را دوباره تکرار می‌کند. همچنین والدین نیز ممکن است دچار اضطراب و استرس شوند، اما آنها باید سعی کنند که اضطراب و استرس را به فرزندانشان وارد نکنند. 

ابراهیمی افزود: همانطور که دانش‌آموزان در مدرسه زنگ تفریح داشتند، در بین ساعات آموزش آنلاین نیز نیاز به زنگ تفریح دارند که باید در این زمان خوراکی بخورند و در حین تدریس، ترجیحا چیزی نخورند.

وی درمورد دانش‌آموزان مقاطع پایین‌تر اضافه کرد: می‌توان با انجام کارهایی اعتماد به نفس بچه‌ها را بالا برد؛ والدین باید از اخلاق‌های خوب فرزندانشان تعریف و در کشف علایق و احساسات‌ آنها کمک کنند. از کاردستی‌هایی که بچه‌ها با علاقه درست می‌کنند، در قسمت‌های مختلف منزل می‌توان استفاده کرد. مسئولیت‌های مشخصی که در حد توان کودک باشد، به کودکان داده شود و او را تشویق به یادگیری یک مهارت کنند.

سرگروه آموزشی مشاوران خراسان رضوی در خصوص نوجوانان گفت: آنها به کسی نیاز دارند که منبع حمایت بی قیدوشرط عاطفی باشد، کسی که همیشه گوشی برای شنیدن صحبت‌هایشان بدون قضاوت داشته باشد. والدین باید در زمان برگزاری کلاس آنلاین با فرزندشان مهربان باشند و بخاطر عدم یادگیری، آنها را سرزنش نکنند و بدانند که در کنار درس خواندن نیاز به استراحت دارند و نیاز و خواسته‌های فرزندان در این سن باید مورد توجه والدین قرار بگیرد.  

وی بیان کرد: والدین اجازه دهند، نوجوانان از طریق تماس تصویری با دوستانشان ارتباط برقرار کنند و هنگام برگزاری کلاس‌ها، ترس و نگرانی خودشان را به فرزندان منتقل نکنند. در حضور دانش‌آموز از سختی و مشکلات درس خواندن در فضای مجازی صحبت نکنند و بیشتر حمایت داشته باشند. 

نکاتی برای معلمان

ابراهیمی عنوان کرد: قدم اول برای بهبود و بهتر شدن آموزش مجازی، همگام کردن دانش‌آموزان با کلاس مجازی است. دبیران معمولا شرایط تدریس، مقدمات کار و طرح درس را در ابتدا دارند و چه خوب است که  معلمان در ابتدا، ارتباط تصویری کوتاه با دانش‌آموزان داشته باشند، چون بعضا سرعت اینترنت به طوری است که امکان اینکه کل کلاس به صورت پخش زنده و تصویری باشد، وجود ندارد. معلمان بر یادگیری فعال تمرکز کنند و بهتر است برای درگیر کردن دانش‌آموزان، جلسه‌های کلاسی بر مبنای مشارکت بیشتر بچه‌ها مانند کلیپ‌های صوتی و تمرینات نوشتنی باشد و برای کاهش اضطراب بچه‌ها، زمانی را هم برای رفع اشکال در خارج از ساعت کلاسی تعیین کنند.

سرگروه آموزشی مشاوران آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بعضی از دبیران بخاطر اینکه ارتباط بین دانش‌آموزان را تقویت کنند، گروه‌هایی را تشکیل می‌دهند که دانش‌آموزان در آن گروه‌ها بتوانند به تبادل نظر بپردازند و کار گروهی انجام دهند و باهم رقابت داشته باشند، البته مشروط بر اینکه فضای رقابتی سالم باشد و از تعادل خارج نشود و معلم به عنوان ناظر و تسهیل‌گر در گروه‌ها حضور داشته باشد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در آموزش آنلاین، مشخص کردن برنامه آموزشی، مرزهای ارتباطی معلمان و دانش‌آموزان و برنامه‌ها اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا تصور غلطی برای بعضی از دانش‌آموزان و والدین وجود دارد که تصور می‌کنند، هر زمان و هر ساعت دانش‌آموز می‌تواند تکلیفش را ارائه دهد و یا اینکه معلم در هر زمانی باید پاسخگوی آنها باشد. وقتی که معلم برنامه درسی و زمان‌بندی مشخصی را تدوین کند، دانش‌آموز متوجه می‌شود که چه زمانی باید تکالیفش را ارسال کند.

سرگروه آموزشی مشاوران آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: معلمان در تولید محتوای آموزشی جذاب  ازجمله فایل‌های صوتی خوب، فیلم‌های آموزشی کوتاه، تصاویر گرافیکی و پاورپوینت‌های جذاب و... تاثیر زیادی می‌توانند داشته باشند. دانش‌آموزان باید مدیریت زمان را در استفاده از تلفن همراه یاد بگیرند؛ چون ممکن است ساعت‌ها در فضای مجازی باشند بدون اینکه استفاده مفیدی از فضای مجازی کنند. در حین برگزاری کلاس‌ها و تدریس معلم، وسایل موردنیاز را در دسترس داشته باشند که مجبور به ترک کلاس برای آوردن وسایل مورد نیاز نشوند.  

سرگروه آموزشی مشاوران استان در خصوص سواد رسانه‌ای عنوان کرد: برای پیشگیری از وابستگی و اعتیاد به فضای مجازی، پیشگیری از آسیب‌های مرتبط با زورگیری و باج گیری و سوء استفاده‌های اینترنتی و آسیب‌های ناشی از اطلاعات اخبار نادرست باید سواد رسانه‌ای و مهارت‌های دانش‌آموزان را در برابر فضای مجازی بالا ببریم و در این راستا آموزش مربیان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان بسیار مهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.