• سه‌شنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1400012413566
  • منبع : سازمان حفاظت محیط زیست

آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک به‌زودی ابلاغ می‌شود

آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک به‌زودی ابلاغ می‌شود

آیین‌نامه جدید ماده ۸ قانون هوای پاک با موضوع سن فرسودگی وسایل نقلیه فرسوده و تعیین ملاک اسقاط ، با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در کمیسیون‌های هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت و به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ایسنا، آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک پیش از این با رای دیوان عدالت اداری ابطال شده بود و به‌دنبال آن مشکلات متعددی ازجمله بلاتکلیفی موضوع اسقاط ناوگان فرسوده به‌وجود آمده بود. این امر به دلیل از بین رفتن ملاک و معیار اسقاط ناوگان فرسوده با ابطال آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک درخصوص از رده خارج کردن ناوگان فرسوده تشدید شد.

محمدمهدی میرزایی قمی - رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست - درباره موضوع ماده ۸ قانون هوای پاک و آیین نامه آن اظهار کرد: طبق قانون هوای پاک - مصوب مرداد ماه سال ۱۳۹۶ که توسط مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد - تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلف هستند که وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسؤولیت خود را از این جهت، نزد یکی از موسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی بیمه کنند.

وی ادامه داد: تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده براساس آیین‌نامه‌ای است که حداکثر ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ قانون هوای پاک به پیشنهاد مشترک سازمان محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌تصویب هیات ‌وزیران رسید. بر این اساس حمل بار و مسافر، ‌صدور گواهی معاینه فنی،‌ تخصیص بیمه شخص ثالث، ‌خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع اعلام شد.

میرزایی قمی در ادامه گفت: از این‌رو پلیس راهنمایی و رانندگی نیز موظف شد که خودروهای فرسوده را به‌ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، ‌محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه ‌کند. از سویی دیگر براساس قانون هوای پاک آیین نامه‌ای با موضوع تعیین سن فرسودگی باید توسط دولت تدوین می‌شد و تکلیف خودروهای فرسوده را مشخص می‌کرد.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به‌دنبال این موضوع آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک (نسخه قدیم) مصوب ۱۸ مهرماه۱۳۹۷ توسط هیات وزیران تصویب شد، تصریح کرد: در این آیین‌نامه برای هر یک از انواع وسایل نقلیه سن فرسودگی تعیین شد. به این ترتیب ملاک ممنوعیت تردد و اسقاط خودروهای فرسوده، سن آن‌ها لحاظ شد اما پس از تصویب آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک در سال۱۳۹۷، یکی از شهروندان با توضیح اینکه ملاک قراردادن سن وسیله نقلیه به‌عنوان تنها عامل موثر در فرسودگی خودرو موجب وارد شدن ضرر و زیان به مالکان خودرو می‌شود، اقدام به طرح شکایت در این خصوص کرد.

وی با اشاره به اینکه به‌ دنبال این موضوع آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک با رای دیوان عدالت اداری بر اساس نظر فقهای شورای نگهبان طی سال گذشته ابطال شد، اظهار کرد: بنابر نظر شورای نگهبان باتوجه به اینکه راه‌های مطمئن دیگری برای احراز شرایط قانونی لازم برای ادامه فعالیت خودروها از جمله آلاینده نبودن وجود دارد، اطلاق از رده خارج شدن خودروها صرفاً با رسیدن به سن مذکور در مصوبه، از جهت اسراف و تضییع حقوق مالکان خلاف شرع شناخته شد بنابراین این آیین نامه توسط دیوان عدالت اداری ابطال شد.

میرزایی قمی ادامه داد: پس از آن پیش‌نویس جدید این آیین‌نامه با تغییر رویکرد توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با اخذ نظر از سایر دستگاه‌ها، به دولت ارسال شد. در آیین‌نامه جدید، دو نوع سن مرز فرسودگی و سن فرسودگی برای انواع وسایل نقلیه تعریف شده است. زمانی‌که وسیله نقلیه به سن مرز فرسودگی می‌رسد نیازمند مراقبت و تعمیرات بیشتر است و باید تعداد دفعات معاینه فنی سالانه آن و عوارض سالیانه مربوطه افزایش یابد.

به گفته وی درصورتی‌که وسیله نقلیه به دلیل افت و کاهش عملکرد و از بین رفتن قطعات کنترل آلایندگی و ایمنی، توانایی قبولی در آزمون‌های معاینه فنی را نداشته باشد، فرسوده تلقی و مشمول محدودیت‌های ذکر شده در متن ماده ۸ قانون هوای پاک می‌شود. در واقع در صورتی‌که وسیله نقلیه تحت مراقبت و تعمیرات و نگهداری منظم و مناسب قرار گیرد مشروط بر توان اخذ معاینه فنی می‌تواند به تردد خود ادامه دهد. در غیر این صورت باید از رده خارج و اسقاط شود.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این آیین‌نامه به‌هیچ عنوان نافی وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط مانند وزارت کشور و شهرداری‌ها در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیست، تاکید کرد: کماکان وزارت کشور و سازمان راهداری باید طبق قوانین و مقررات نوسازی ناوگان تحت پوشش خود را انجام دهند. از آنجایی که خودروهای دولتی از نظر کیفیت نگهداری نسبت به خودروی شخصی وضعیت نامناسب‌تری دارند سن مرز فرسودگی خودروهای دولتی نسبت به خودروی شخصی کمتر در نظر گرفته شده است بنابراین خودروهای دولتی در سن کمتری مشمول افزایش تعداد دفعات معاینه فنی سالانه می‌شوند.

میرزایی قمی در پایان گفت: موضوع اسقاط وسایل نقلیه کماکان درجریان و منتفی نشده است. در این‌باره وفق آیین نامه ماده ۲ قانون هوای پاک به ازای شماره‌گذاری وسایل نقلیه نوشماره ناوگان دیزلی و موتورسیکلت‌ها، تولیدکنندگان و واردکنندگان مکلف به اسقاط وسیله نقلیه مشابه شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.