• چهارشنبه / ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400011104115
  • خبرنگار : 50411

نویسنده کودک و نوجوان

فرزندان ما آنچه هستیم می شوند نه آنچه می خواهیم

فرزندان ما آنچه هستیم می شوند نه آنچه می خواهیم

ایسنا/قم یک نویسنده کودک با تاکید بر اینکه کودکان ما آنی نمی شوند که ما می خواهیم، آنی می شوند که ما هستیم"، گفت: وقتی والدین به عنوان اولین الگوهای حقیقی که کودکان آنها را دیده و درک می کند، در امر فرهنگ کتاب و کتابخوانی کوچکترین تلاشی نکنند نمی توانند امیدوار باشند که فرزندی که دائماً در حال الگوبرداری از رفتارهای فردی و شخصیتی آنها است فردی علاقمند به این فرهنگ بار بیاید.

ناهید رحیمی، نویسنده کتاب های کودک، به مناسبت روز جهانی کتاب کودک در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: همه اهالی فرهنگ و دانش و هنر که دغدغه ی اشاعه فرهنگ و آموزش روش‌های صحیح زندگی برای کودکان و نوجوانان را دارند به خوبی آگاه هستند که نقش ادبیات در شکل گیری ذهنیت و شخصیت کودکان و نوجوانان تا چه اندازه عمیق و غیرقابل انکار است. گستردگی حوزه ادبیات کودک و نوجوان به حدی است که می توان این حوزه را ابزار و کمک بزرگی برای کوچکترین جامعه مردمی یعنی خانواده و به تبع آن جوامع بزرگتر جهت بسط وسعت آموزش‌های مورد نیاز کودکان و نوجوانان برشمرد.
وی ادامه داد: خانواده های دغدغه مند که برای رشد و تعالی شخصیت فرزندان خویش اهمیت و ارزش قائلند سعی می‌کنند در تهیه کتب مناسب برای فرزندان خود به خوبی عمل کنند تا آموزش هایی را که به هر دلیل در انجام آنها ناتوان هستند و یا در آن آموزش‌ها به درستی عمل نکرده اند از طریق ابزار ادبیات و تهیه کتاب‌های مناسب به فرزندان شان منتقل کنند.
 وی بابیان اینکه بن مایه تولید کتاب کودک و نوجوان بر اساس سه اصل آموزش، سرگرمی و ایجاد رغبت است، افزود: آموزش، برای یاد دادن بسیاری از مسائل روزمره که کودکان و نوجوانان همزمان با رشد و شکل‌گیری شخصیت شان به زودی نیازمند و مواجه با آنها خواهند بود،  سرگرمی، برای آن که یک ابزار مناسب برای اوقات فراغت کودک و نوجوان امروز خواهد بود تا خستگی ها و کسالت‌های او را فرو نشاند و رغبت، برای تبدیل کودک و نوجوان به رهروی همیشه ثابت قدم در امر مطالعه انگیزه کافی را ایجاد نماید تا با کسب جهان‌بینی وسیع، زندگی بهتر با انتخاب‌ها و معیارهای انسانی تر و اصولی تر داشته باشد.
رحیمی با تاکید بر اینکه حوزه ادبیات کودک و نوجوان حوزه ای کاملا تخصصی و نیازمند آگاهی و سطح بالایی از دانش یک نویسنده کودک و نوجوان است، اظهار کرد: نویسنده باید ضمن استعداد ذاتی در طرح موضوعات مناسب مربوط به ادبیات حوزه کودک، اشراف کاملی بر مخاطب هدف خود چه از جهت روانشناختی و چه از جهت علاقمندی‌های آن داشته باشد.
وی ادامه داد: معتقدم شاید یک نویسنده کودک و نوجوان پس از سال‌ها کار نوشتن برای کودکان بتواند در زمینه داستان و تولید محتوای بزرگسالان نیز به خوبی عمل کند اما این موضوع ممکن است به جز در مواردی نادر در حالت عکس آن صدق نکند. بخصوص که همیشه توصیه ام به دوستان اهل قلم آن است که از این شاخه به آن شاخه نپرند و انتخابی صحیح بر اساس داشته ها و استعدادهایشان داشته باشند وتمام تمرکز خود را بر آن انتخاب معطوف دارند.
وی با اشاره به اینکه تفاوت فاحش سلایق کودک و نوجوان امروز با سلایق نسل گذشته با توجه به آن‌که در عصر موسوم به عصر انفجار اطلاعات و در زمان بروز و ظهور انواع و اقسام ابزار متصل به تکنولوژی زندگی می کند بر هیچ کس پوشیده نیست، تصریح کرد: کودک و نوجوان نسل گذشته همواره یا حداقل در اغلب موارد با شرایط نامساعد، عدم امکانات و نبود بستر مناسب با انتخاب‌هایی محدود و بعضا ناقص مواجه بوده و مسلما در سطح توقعی بسیار پایین تر با بهره‌مندی کمتر از نسلی زیست نموده که با فضای گسترده ای از آموزش ها، امکانات و دریافت اطلاعات از ابزارهای متنوع و متعدد روبرو است که در اکثر مواقع به دلیل هجمه ناگهانی ابزار و رسانه های مورد استفاده و نبود نظارت کافی در استفاده از آن امکانات با انتخاب‌هایی نادرست در روند دریافت اطلاعات و آموزش‌ها، با مشکلات عدیده مواجه است.
این نویسنده با بیان اینکه اغلب خانواده ها سوالاتی درباره چگونگی علاقه مند کردن کودکان به کتاب می پرسند و اغلب جواب‌هایی کلیشه ای و غیرقابل کاربردی دریافت می کنند، اظهار کرد: تنها پاسخی که از نظر من پاسخی صحیح به این سوال است و اغلب خانواده هایی که با آنها مرتبط هستم آن را به کار بسته اند با جمله معروف "کودکان ما آنی نمی شوند که ما می خواهیم، آنی می شوند که ما هستیم" شروع می‌ شود.
وی افزود: یعنی وقتی والدین به عنوان اولین الگوهای حقیقی که کودکان آنها را دیده و درک می کند، در امر فرهنگ کتاب و کتابخوانی کوچکترین تلاشی نکنند نمی توانند امیدوار باشند که فرزندی که دائماً در حال الگوبرداری از رفتارهای فردی و شخصیتی آنها است فردی علاقمند به این فرهنگ بار بیاید.
وی با اشاره به اینکه خانواده هایی که دغدغه رشد فرهنگ کتابخوانی فرزندان خود را دارند باید به این موضوع را از خود شروع نموده و کتاب را جز لاینفکی از زندگی شان کنند، بیان کرد: این خانواده ها باید بودجه ای ماهانه و سالانه برای خرید کتاب و یا تهیه ی محتواهای مربوطه مانند کتابهای الکترونیک و صوتی اختصاص دهند و روزانه وقت و حتی مکان خاصی را به مطالعه و دست گرفتن کتاب اختصاص دهند.
رحیمی ادامه داد: فرزندی که با چنین والدینی زندگی می کند بسیار بعید است که خود نیز از علاقمندان به فرهنگ مطالعه نباشد بخصوص فرزندانی که والدین آنها از دوران خردسالی و حتی نوزادی کودکان برای آنها کتاب خوانده اند و با تکرار این موضوع خوانش کتاب بخش لاینفک زندگی کودکان آنها است.
وی عنوان کرد: با توجه به رشد چند برابری تولید کتاب کودک نسبت به سال‌های گذشته، اختصاص بودجه های قابل توجه به بخش ادبیات کودک و نوجوان، ارتقای کیفیت آثار نویسندگان و تصویرسازان کتاب کودک و اهتمام ناشران برای تولید کتاب‌هایی با محتوای خوب و مناسب و ترجمه آثار ممتاز بین‌المللی و همچنین افزایش سطح دانش و آگاهی والدین نسبت به فرهنگ باارزش کتاب و کتابخوانی به جرات می توان گفت در سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیر علاقمندی خانواده ها و کودکان برای خرید و خوانش کتابهای حوزه ی ادبیات کودک و نوجوان هستیم اما همچنان از معیارهای یک جامعه کتابخوان و تولیدات خوب کودک و نوجوان فاصله داریم.
وی بابیان اینکه کتاب‌های خوب هر فصل که منطبق بر معیارهای جهانی و اصولی کتاب‌های کودک نوشته و تولید شده اند با کارشناسی‌ و عبور از فیلترهای متعدد در فهرستی به نام لاکپشت پرنده گردآوری و امتیازبندی می شوند، توصیه کرد: والدین و اهالی کتاب و کتابخوانی با تهیه این کتب که آثار برتر درج شده در این فهرست هستند یاریگر کودکان خود در امر خواندن یک اثر خوب و فاخر و و زمینه ساز کسب تجربه های متفاوتِ او باشند.
این نویسنده تاکید کرد: والدین بدانند تحقیق و تفحص درباره ی کتابی که قصد خرید آن را دارند از ملزومات است و لازم است اطلاعات و سوابق آثار نویسنده و تصویرساز یک اثر را سنجیده و با توجه به موفقیت‌ها و یا عدم موفقیت‌های یک نویسنده و یا تصویرساز که در عصر حاضر و با کمک دهکده ی جهانی اینترنت به راحتی امکان پذیر است برای خرید و وارد کردن کتابها در پروسه مطالعه فرزندان خود دقت لازم را به عمل آورند.
وی افزود: " گربه چه مهربان شده" نوشته فرهاد حسن زاده (برای گروه سنی ۵ تا ۷ سال)، "چتری با پروانه های سفید" (برای گروه سنی ۹ تا ۱۵ سال) که حائز رتبه های متعدد بین‌المللی و کشوری هم شده اند، "مشت زن" با نویسندگی و تصویرسازی بی نظیر  حسن موسوی (برای گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال)، " آشتی دایناسورها" نوشته خودم (برای گروه سنی ۵ تا ۷ سال)، به کرگدن بگو بره با تصویرسازی پدرام کازرونی (برای ۵ تا ۷ سال)، پسری که جادویی شد نوشته ی اِی.پی.وینتر، برادر مزاحم من، تو یک جهانگردی، قصه ی یک سال مزخرف، چه فکر خوبی، دختری که می خواست کتابها را نجات دهد، نمونه ای از کتاب‌های درج شده در فهرست های فصلهای مختلف لاکپشت پرنده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.