• چهارشنبه / ۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 1400010401097
  • خبرنگار : 71469

فواید و ضررهای کافئین برای ورزشکاران

فواید و ضررهای کافئین برای ورزشکاران

مصرف کافئین به نسبت دوز بالا و پایین آن، نتایج مختلفی روی سیستم عملکرد ورزشکاران دارد.

به گزارش ایسنا، متاسفانه ورزشکاران برای رسیدن به نتایج مطلوب و بهبود سطح عملکرد بدنی از مکمل‌های ورزشی با دوز بالا استفاده می‌کنند و یکی از پرمصرف‌ترین مکمل‌های ارگوژنیک در ورزش‌های هوازی و بی هوازی، «کافئین» است.

فواید کافئین برای ورزشکاران

بر اساس این مطلب که از سوی محبوبه عسکری، کارشناس ارشد تغذیه ورزشی تهیه و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: کافئین جزو مکمل های افزایش دهنده عملکرد است؛ این مکمل در ورزش ممنوع نیست و استفاده درست ازاین مکمل به افزایش متابولیسم، کاهش توده چربی، افزایش سطح انرژی، بهبود عملکرد ورزشی، انقباض عضلانی، انقباض عروق خون و گشادی راه‌های تنفس، افزایش مدت زمان رسیدن به واماندگی، کاهش خستگی و افزایش هوشیاری کمک می‌کند.

ضررهای کافئین

اما استفاده دوزهای بالا از این مکمل می‌تواند باعث بروز عوارضی از جمله افزایش ضربان قلب و برون‌ده ‌قلبی، بی‌خوابی، بی‌قراری، لرزش اندام، کاهش مایعات بدن دهیدراتاسیون و اختلالات گوارشی شود.

منابع حاوی کافئین

منابع حاوی کافئین شامل چای، قهوه، شکلات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستند و توصیه می‌شود ورزشکاران هرگونه مکمل‌های غذایی  را تحت نظر  متخصصین تغذیه  استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.