• چهارشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 99042519008
  • خبرنگار : 50300

استاندار عنوان کرد:

لزوم تغییر فرهنگ جامعه نسبت به رشته‌های کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای

لزوم تغییر فرهنگ جامعه نسبت به رشته‌های کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای

ایسنا/خوزستان استاندار خوزستان با بیان این‌که در بحث آموزش فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش، ابتدا باید فرهنگ ما در این زمینه تغییر و نوع نگاه ما اصلاح شود، گفت: از دیرباز نگاه ما به هنرستان به گونه‌ای رقم خورده بود که متناسب با نیاز جامعه نبود و فکر می‌کردیم افرادی که امکان تحصیل در رشته‌های نظری را نداشتند، باید به هنرستان می‌رفتند، درحالی‌که در دنیای امروز، آموزشکده‌ها و دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش، نقش اساسی و مهمی دارند.

 غلامرضا شریعتی در جلسه شورای آموزش و پرورش که امروز (25 تیرماه) در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، اظهارکرد: سنجش سلامت نوآموزان حتما باید دنبال شود و به آن اهتمام ورزیده شود. در روستاها نیز دهیاران در حد توان آموزش و پرورش را همراهی کنند تا افراد بیشتری پوشش داده شوند.  

 به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که راه‌اندازی مدارس و کلاس‌های استثنایی در روستاها و مدارس کمتر توسعه یافته کار بسیار ارزشمندی است، افزود: اداره‌کل نوسازی مدارس نیز باید در تجهیز مدارس کمک کند تا عدالت آموزشی برقرار شود. هرچه افراد یک جامعه در هر شرایط جسمی و ذهنی، در حدی که مقدور است آموزش ببینند، اداره و توسعه یافتگی آن جامعه بهتر خواهد بود. خوشبختانه در این مدت، توجه ویژه‌ای به آموزرش و پرورش استثنایی شده است. در حالی‌که تا 3 یا 4 سال گذشته شرایط مناسبی نداشتیم و نسبت به استان‌های دیگر شرایط ضعیف‌تری داشتیم اما با ساخت مدارس و تکمیل مدارس باقیمانده، شرایط در حال بهتر شدن است.   

استاندار خوزستان ادامه داد: در بحث آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش، ابتدا باید فرهنگ ما در این زمینه تغییر و نوع نگاه ما اصلاح شود. از دیرباز نگاه ما به هنرستان به گونه‌ای رقم خورده بود که متناسب با نیاز جامعه نبود و فکر می‌کردیم، افرادی‌که امکان تحصیل در رشته‌های نظری را نداشتند باید به هنرستان می‌رفتند. در این زمینه باید مقداری ترمیم و بازسازی فرهنگ صورت گیرد. در دنیای امروز، آموزشکده‌ها و دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش نقش اساسی و مهمی دارند. اکنون تکنیک اهمیت دارد، نه مدرک، زیرا مدرک به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند و مهم، دانستن یک حرفه و تکنیک است. مهم این است که شخص حرفه و تکنیکی داشته باشد  تا بتواند مشکلی را حل کند.

به گزارش ایسنا، شریعتی در پایان تاکید کرد: ما هزینه کردیم و کلاس ساختیم اما هوشمندانه نبود. باید فرهنگ‌سازی کنیم و نباید فکر کنیم که دانش آموز درس‌خوان حتما باید در رشته‌ خاصی تحصیل کند، بلکه باید به دنبال علاقه و توانمندی خود باشد. رشته‌های کار و دانش متناسب با امکانات به وجود می‌آیند، درحالی‌که باید نیازسنجی شود و بر اساس نیاز، شرایط و اقلیم هر منطقه، رشته‌های کار و دانش به وجود آیند زیرا ممکن است، برخی از رشته‌ها هیچ ارتباطی با فرهنگ و نیاز یک منطقه نداشته باشند و در نتیجه استقبالی از آن‌ها نمی‌شود. رشته‌های کار و دانش متناسب با نوع نیاز منطقه باید طراحی شوند، چرا که می‌خواهیم مردم را در شهرها و مناطق ماندگار کنیم. دلیل این‌که مطرح می‌شود که روستاها در حال خالی شدن از سکنه هستند، این است که نوع برنامه‌ریزی ما اشتباه بوده و نوع نظام برنامه‌ریزی ما به صورتی بوده که لاجرم تراکم را در برخی از شهرها ایجاد کرده است. سرمایه گذاری باید متناسب با نیاز منطقه باشد تا ماندگاری ایجاد کرده و درآمد افراد را تامین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.