• چهارشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99041813541
  • خبرنگار : 50072

/ روز ادبیات کودک و نوجوان/

نقش ادبیات کودک در انتقال میراث فرهنگی

نقش ادبیات کودک در انتقال میراث فرهنگی

ایسنا/خراسان رضوی دسترسی کودکان به انواع ادبیات برای موفقیت آنان بسیار مهم است. مربیان، والدین و اعضاء جامعه باید به کودکان در ایجاد عشق و اشتیاق به خواندن کتاب کمک کنند. خواندن ادبیات نه‌تنها در ایجاد مهارت‌های شناختی برای موفقیت در مدرسه یا محیط کار مهم است، بلکه به دلایل دیگر نیز دارای ارزش است.

به گزارش لوتر اجوکیشن، ادبیات کودکان بسیار مهم است زیرا فرصتی برای کودکان فراهم می‌کند تا به ادبیات واکنش نشان دهند و از میراث فرهنگی خود محافظت و از میراث فرهنگی سایرین تقدیر کنند. ادبیات کمک می‌کند تا کودکان به رشد هوش هیجانی و خلاقیت بپردازند. این رشد موجب ارتقاء شخصیت شده و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموز را پرورش می‌دهد و ادبیات و مضامین مهم را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند.

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که ادبیات کودکان این امکان را برای کودکان فراهم می‌کند که به ادبیات اهمیت دهند و نظرات خود را درباره موضوع‌های ادبی پرورش دهند. این امر دامنه توسعه شناختی را تقویت کرده زیرا تفکر عمیق‌تر درباره ادبیات را ترغیب می‌کند. همه در مورد ادبیات نظر یکسانی ندارند و این مورد موجب تفاوت در دیدگاه‌ها شده و نظرات مختلف بروز می‌کنند. ممکن است یک خواننده بر اساس دیدگاه و تجربیات شخصی، چیزی متفاوت از یک قطعه ادبی نسبت به خواننده بعدی داشته باشد.

کودکان قادرند یاد بگیرند که چگونه ادبیات را ارزیابی، تجزیه‌وتحلیل، خلاصه‌سازی و فرضیه‌پردازی کنند.

دونا نورتون نویسنده کتاب "از چشم یک کودک" می‌گوید که برای کودکان، کتاب‌های تصویری بی‌کلام محرکی عالی در زبان شفاهی و نوشتاری هستند. کودکانی که کتاب‌های بدون کلمه می‌خوانند قادرند تصاویر را تجزیه‌وتحلیل کرده و با لغات خود برای تصاویر داستان‌سرایی کنند. این کارکردهای شناختی کودکان را قادر می‌سازد که بتوانند به‌تنهایی نظرات خود را شکل دهند و جمع‌بندی آن را در یک کتاب بدون کلمه بیان کنند.

ادبیات کودکان راهی برای کودک فراهم می‌آورد تا در مورد میراث فرهنگی خود و فرهنگ سایر افراد بیاموزند. یادگیری این ارزش‌ها برای کودکان بسیار مهم است زیرا، ایجاد نگرش مثبت نسبت به فرهنگ خود و فرهنگ دیگران برای توسعه اجتماعی و شخصی ضروری است.

نویسنده این مقاله، مارتا کریپن معتقد است که هنگام آموزش کودکان در مورد میراث فرهنگی دیگران، انتخاب کتاب نیازمند بررسی است. داستان‌های زیادی وجود دارد، برخی از عناصر فلسفه  که حاوی کلیشه‌های آشکار و نادرستی در مورد گروه‌های فرهنگی خاص است درواقع مناسب کودکان نیستند. اگر ما به‌عنوان بزرگتر در کتاب‌هایی که در کتابخانه‌های کلاس و خانه خود داریم محتاط نباشیم، می‌تواند در تحریک کلیشه‌ها بسیار آسیب‌زا باشد. بااین‌حال، برخی از کتاب‌های کودکان وجود دارد که در آموزش تفاوت‌های فرهنگی دیگران را دقیق‌تر نمایش می‌دهند و دارای پیام مثبت در مورد تشویق به پذیرش اختلافات فرهنگی بین مردم هستند، این چیزی است که ما می‌خواهیم به آن در پرورش کودکان کمک کنیم.

کتاب‌های زیادی در دسترس است که فرهنگ را به‌عنوان بخش مهمی از جامعه نشان می‌دهد که می‌توان آنها را ارزش‌گذاری کرد و آن کتاب‌ها می‌توانند برای دانش آموزان گنجینه مناسبی باشند.

ادبیات کودکان به آنان کمک می‌کند تا هوش هیجانی را توسعه دهند. داستان‌ها این قدرت را دارند که رشد عاطفی و اخلاقی را ارتقاء دهند. ادبیات کودکان، وقتی شخصیت‌ها تصمیمات اخلاقی می‌گیرند و دلایل تصمیم‌گیری‌های خود را بیان می‌کنند، حاوی لحظه‌های بحرانی بی‌شمار است.

ادبیات کودکان خلاقیت را نیز تشویق می‌کند. نورتون بر نقش ادبیات در پرورش و گسترش تخیل تاکید دارد.برخی کتاب‌های تخیلی دانش آموزان را به یادگیری موسیقی و هنر ترغیب می‌کنند. ادبیات کودکان موجب پیشرفت تخیلات درونی دانش آموزان می‌شود.

ادبیات کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا شخصیت و رشد اجتماعی را تقویت می‌کند. کودکان طی سال‌های شکل‌گیری شخصیت بسیار تحت تاثیر قرار می‌گیرند  و ادبیات کودکان می‌تواند به آنان در شکل‌گیری شخصیتی دلسوز، باهوش و بشردوست کمک کند.

روان‌پزشک رشد، ژان پیاژه می‌گوید، وقتی کودکان از مرحله قبل از عملیاتی به مرحله عملیاتی توسعه شناختی می‌روند، کمتر تحریک می‌شوند. کودکان در مهدکودک ممکن است کاملا به رفتار خود معطوف شوند، زیرا بزرگتر می‌شوند، احساسات و دیدگاه دیگران را در نظر می‌گیرند. توانایی درک دیدگاه دیگران و خودخواه نبودن مهارت‌های مهمی است که بزرگسالان باید در کودکان پرورش دهند زیرا نورتون می‌گوید که روابط قابل‌قبول مستلزم درک احساسات و دیدگاه‌های دیگران است. ادبیات کودک می‌تواند با تشویق دانش آموزان به پذیرش افراد دیگر و اختلافات آنان‌، توسعه اجتماعی را تقویت کند. برخی کتاب‌ها کودکان را ترغیب می‌کنند که با انواع مختلف خانواده آشنا شوند و بدانند که عشق مهمترین عنصر در یک خانواده است. ادبیات کودک همچنین می‌تواند کودکان را به سمت ایجاد روابط با مردم و روابط اجتماعی ترغیب کند. ادبیات، کودکان را به حس نوع‌دوستی و مهربانی با دیگران ترغیب می‌کند و این صفات، آنان را به شهروندان خوب آینده تبدیل می‌کند.

سرانجام، ادبیات کودک از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا کتاب‌ها منبع اصلی انتقال میراث ادبی ما از یک نسل به نسل دیگر هستند. داستان‌های کلاسیک به دلیل میراث ادبی خود کتاب‌های مهمی برای کودکان محسوب می شوند.

کودکی مدت کوتاهی است، بنابراین ما باید به کودکان اجازه دهیم تا به میراث ادبی یعنی کتاب‌های خوب دسترسی پیدا کنند. کتاب‌های کودک باکیفیت از قدرت فوق‌العاده‌ای برای جذب مخاطب در بسیاری از نسل‌ها برخوردار هستند.

ادبیات کودکان هم در محیط مدرسه و هم در خانه بسیار باارزش است. معلمان و والدین باید بتوانند بین ادبیات باکیفیت و متوسط ​​تمایز قائل شوند تا دانش آموزان به بهترین کتاب‌ها دسترسی پیدا کنند، ارزش‌های مهم ادبیات را کشف کنند و حوزه‌های توسعه را در نظر بگیرد.

ادبیات کودکان فرصتی برای پاسخگویی به دانش فرهنگی، هوش هیجانی و خلاقیت، رشد اجتماعی و شخصیتی فراهم می‌کند و تاریخ ادبیات نیز برای دانش آموزان برای آشنایی با نسل‌های مختلف باارزش است. قرار گرفتن کودکان در محیطی همراه با کتاب‌های ادبی باکیفیت می‌تواند در ایجاد افراد مسئول، موفق و دلسوز نقش داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.