• سه‌شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99041712889
  • خبرنگار : 50216

/گزارش/

صنعت پوشاک؛ آخرین حلقه زنجیره قطب نساجی کشور

صنعت پوشاک؛ آخرین حلقه زنجیره قطب نساجی کشور

ایسنا/یزد استان صنعتی یزد از دیرباز یکی از قطب‌های نساجی کشور نیز به شمار می‌آید و تلاش‌های زیادی از سوی مسئولان استان برای حفظ این جایگاه می‌شود ولی مسئولان طرح تکاپوی وزارت کار، رونق صنعت پوشاک در این استان را لازمه تکمیل چرخه صنعت نساجی یزد عنوان می‌کنند.

«رضا تازیکی» مدیر طرح توسعه کسب و کار اشتغال محور(تکاپو) وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه سفر به یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به این که بازار پوشاک، بازاری ۸ تا ۹ میلیارد دلاری است، اظهار کرد: در صنعت پوشاک کشور حدود ۵۵۰ هزار نفر و در صنعت نساجی حدود ۱۵۰ هزار نفر مشغول به کار هستند که در مجموع اشتغال حدود ۷۵۰ هزار نفر را در این صنعت فراهم کرده است.

وی به ظرفیت ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار فرصت شغلی صنعت پوشاک کشورمان اشاره کرد و گفت: با این وجود فقط حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد پوشاک کشور در داخل تامین می‌شود و مابقی به صورت قاچاق یا از طریق مسافرت تامین می‌شود و این در حالی است که این صنعت در کشورمان دارای ظرفیتی با ارزش افزوده بالاست.

این مسئول در این خصوص ارزش افزوده ۹۰۰ درصدی صنعت پوشاک در کشور را یادآور شد و اظهار کرد: این صنعت در زمینه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی از ظرفیت بسیار قابل توجهی برخوردار است و از سوی دیگر نیز اکثر نیروهای شاغل در این صنعت از قشر بانوان جامعه به شمار می‌آیند.

افزایش نرخ مشارکت زنان با توسعه صنعت پوشاک

تازیکی با بیان این که صنعت پوشاک نرخ مشارکت زنان جامعه در بخش اقتصاد را به بیش از ۷۰ درصد ارتقا می‌دهد، گفت: برخلاف صنعت نساجی که بیشتر به دستگاه و ماشین‌آلات وابسته است، صنعت پوشاک از ظرفیت نیروی انسانی بهره بیشتری می‌برد و علاوه بر آن صنعت سبزی برای کشور به خصوص اقلیم‎های خشکی مانند یزد با ارزش افزوده قابل توجه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا با وجود نداشتن منابع و مواد اولیه با وارد کردن موادی مانند پنبه، محصولات را با استفاده از صنعت داخلی پوشاک تامین می‌کنند و کشورهایی مانند بنگلادش نمونه بارزی در این زمینه است.

این مسئول اشتغال‌زایی بالا، مهارت اندک و نیاز به سرمایه‌ی محدود را از مزایای صنعت پوشاک برشمرد و گفت: صنعت پوشاک تکمیل کننده صنعت نساجی یزد است و اگر کشور به خصوص یزد وارد این صنعت نشود، حلقه آخر تکمیل‎گر صنعت نساجی دارای پیشینه‌ی بسیار زیاد خود را از دست داده است.

صنعت پوشاک تکمیل کننده صنعت نساجی یزد است و اگر کشور به خصوص یزد وارد این صنعت نشود، حلقه آخر تکمیل‎گر صنعت نساجی دارای پیشینه بسیار زیاد خود را از دست داده است.وی به تاکید بر این که مدرن‌سازی لازمه ایجاد و توسعه صنعت پوشاک در کشور به ویژه یزد مسحوب می‌‎شود، گفت: مدرن سازی نه صرفاً در دستگاه‌ها بلکه در استفاده از دستگاه‌ها و ماشین آلات و همچنین طرح و تفکر و شیوه مدیریت بنگاه است، ضمن این که واحدهای نساجی یزد نیز باید به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه پوشاک سوق یابند.

تازیکی با بیان این که پوشاک هویت‌بخش صنایع است، تصریح کرد: صنایع و اقتصادهایی بر پایه نفت نمی‌توانند هویت‌بخش باشند اما صنایعی مانند پوشاک و نساجی به انسان هویت بخشیده و حس وطن پرستی را تقویت می‌کنند و موجب رونق داخلی می‌شوند، از طرفی با توجه به ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی و روایات متعدد مبنی بر ضرورت تولید داخلی پوشاک نباید این صنعت مورد غفلت واقع شود.

این مسئول با بیان این که هیچ مشکلی در زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت پوشاک وجود ندارد، تصریح کرد: این صنعت به طور جدی نیازمند سیاست‌گذاری راهبردی و مناسب به خصوص در زمینه تفهیم و هدایت بخش خصوصی برای سوق یافتن به سوی این صنعت است.

اما سوال اینجاست که بنا به گفته این مسئول، اگر ظرفیت تولید داخلی مهیاست چرا برخی از اقلام بسیار پر مصرف در کشورمان مانند چادر مشکی و ملزومات حجاب اسلامی از کشورهای دیگر وارد می‌شوند و نقش صنایع داخلی در این رابطه کم رنگ است؟ پس مشکل کجاست؟

«علیرضا مرد فرد» مدیر ملی رسته پوشاک طرح توسعه کسب و کار اشتغال محور (تکاپو) در این باره به خبرنگار ایسنا، گفت: عمده‌ترین عامل در این زمینه، مشکل رقابت پذیری است به طوری که پوشاک و صنعت سنتی متناسب با تغییر سبک زندگی مردم تغییری نکرده و پوشاک داخلی هنوز تنوع پذیر نیستند.

وی ضعف در تولید پوشاک روزانه و نیاز بازار در این زمینه را یادآور شد و گفت: در دنیا عمده تولیدات معطوف به بازار پوشاک روزانه مردم هستند اما در کشور ما عمده پوشاک تولید شده، سنتی و کلاسیک هستند لذا این مسئله نشان می‌دهد که هنوز بازار و سلیقه مردم و نیاز جامعه در این صنعت شناخته نشده است.

این مسئول با بیان این که باید در عین شناخت نیاز جامعه، رقابت پذیری و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی هم به طور جدی مورد نظر قرار گیرد، گفت: متاسفانه به علت بهره‌وری پایین نیروی انسانی شاغل در این صنعت، قیمت تمام شده پوشاک در کشورمان بالاست اما می‌تواند با تامین مواد اولیه ارزان قیمت و آموزش و مهارت‌افزایی و همچنین بهره‌وری بالای نیروی انسانی بود.

وی یکی از محوری‌ترین برنامه‌های طرح ملی تکاپو را جذب نیروی انسانی ماهر دانست و گفت: متاسفانه هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای نسبت به تربیت افرادی اقدام کرده‌اند که متناسب با نیازهای صنعت نساجی و پوشاک نبوده یا این که صرفا این افراد به دنبال دریافت مدرک بودند به طوری که نیازهای صنعت نساجی و پوشاک کشور با وجود افراد محصل رشته‌های مربوطه حاکی از این مسئله است.

وی تصریح کرد: گاهی تکرار پیاپی چاپ یک آگهی برای یافتن یک راسته دوز ساده، گویای این مسئله است که هنوز چنین نیازهایی در این صنعت موج می‌زند.

آموزش مدیران میانی مغفول اما در دست اقدام

مرد فرد با تاکید بر این که آموزش مدیران میانی برای این صنعت با وجود تعاریف مشخص موجود در دنیا از برنامه‌های محوری دیگر طرح ملی تکاپوست، گفت: خلا مدیران میانی را در حالی شاهد هستیم که یک مدیر در کارخانه به علت دغدغه‌های زیاد نمی‌تواند به بحث سفارش و بازار بپردازد و از طرفی کارکنان هم اگر دغدغه‌ای داشته باشند، قدرت تصمیم‎گیری ندارند لذا رفع مشکل در بی‌برنامگی و نمی‌دانم‌های مربوط به ابتدا تا انتهای زنجیره این صنعت، تامین‌کننده‌ها و تولیدکننده‌های پرسه تولید صنعت پوشاک نیازمند نیروی انسانی است.

وی افزود: در این طرح ملی با استفاده از نهادهای مختلف در راستای تربیت نیروی انسانی اقدام خواهیم کرد که البته بخشی از این فرایند در دست اقدام است، به طوری که افراد متناسب با نیازهای صنعت پوشاک و نساجی تربیت شوند تا مدیران و سرمایه گذاران نیز دغدغه کمبود نیروی ماهر و کارامد با بهره‌وری بالا و همچنین بروز را نداشته باشند.

مرد فرد، سیاست‌گذاری غلط یا کافی نبودن شناخت از صنعت پوشاک و نساجی را عامل توسعه نیافتن این صنایع دانست و گفت: انتخاب صنعت نساجی به جای صنعت پوشاک برای سرمایه گذاری از عوامل تاثیر گذاری است که سال‌ها به غلط در کشور ما اتفاق افتاده است در حالی که در تمام دنیا صنعت پوشاک منجر به توسعه صنعت نساجی هم شده و اگر این صنعت ترقی و پیشرفت کند صنعت نساجی هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

انتخاب صنعت نساجی به جای صنعت پوشاک برای سرمایه گذاری از عوامل تاثیر گذاری است که سال‌ها به غلط در کشور ما اتفاق افتاده است.وی کوتاه کردن دست دلالان و رقابت پذیری و جلوگیری از قاچاق را عامل پایین آمدن تعرفه‌های زیاد و قیمت تمام شده این کالاها دانست و یادآور شد: در ایران هنوز کالای داخلی با کالای خارجی رقابت نکرده است و لازم است با تهیه مواد اولیه ارزان قیمت و تقویت نیروی انسانی این مشکلات را رفع کنیم.

این مسئول در پایان تصریح کرد: فرهنگ یزد، فرهنگی کمتر ریسک پذیر است و برای تبدیل شدن به قطب نساجی و تولید پوشاک کشور باید تغییر کرده و مواد اولیه ارزان قیمت برای این صنعت تهیه شود و علاوه بر این، سرمایه گذاران و ارزش افزوده بالا و اشتغالزایی این صنعت را نیز مورد توجه جدی قرار دهند و بخش خصوصی در این زمینه پیشگام و مورد حمایت واقع شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.