• سه‌شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99041712343
  • خبرنگار : 50310

ضرورت ارتباط و همکاری خانه و مدرسه

ضرورت ارتباط و همکاری خانه و مدرسه

ایسنا/لرستان یک روانشناس با اشاره به ضرورت ارتباط و همکاری دو بنیاد خانه و مدرسه گفت: در صورت عدم ارتباط و هماهنگی بین این دو نهاد آموزشی و تربیتی و بدون ارتباط مداوم هیچ‌کدام نخواهند توانست وظیفه خود را به شکلی کامل و صحیح انجام دهند.

عباس دارایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی‌از عامل‌های مهم و کمک کننده در رشد و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان چگونگی رفتار، واکنش و ارتباط والدین با فرزندان است که می‌تواند تأثیر بسزایی در رشد تحصیلی فرزندان خود داشته باشند.

وی ادامه داد: خانواده اولین نهاد زندگی اجتماعی کودک است که نوع رفتار در آن می‌تواند در شکل‌گیری عادت‌ها، انگیزه‌ها و اندیشه‌های کودک تأثیر مهمی داشته باشد.

دارایی افزود: بسیاری از والدین به ویژه مادران برای درس خواندن و رشد تحصیلی فرزندان خود از آماده کردن هیچ نوع امکاناتی دریغ نمی‌کنند، از گرفتن معلم خصوصی تا ثبت‌نام در آموزشگاه‌ها و خرید انواع کتب درسی و کمک درسی برای کمک به پیشرفت تحصیلی فرزند خود، که ممکن است هزینه‌های زیادی را بر خانواده تحمیل کند.

این روانشناس با اشاره به این‌که برخی از والدین نیز با هدف و تصوری که در ذهن خود برای آینده فرزندشان دارند سعی می‌کنند با رفتارهای خود، تشویقات، تنبیهات و... توقعات خود را برای فرزندانشان بیان کرده و سعی می‌کنند آن‌ها را با فرستادن به مراکز آموزشی و دیگر راهکارهای آموزشی در راهی قرار دهند که با اهدافشان هماهنگ باشد، عنوان کرد: تأثیر داشتن سواد و تحصیلات والدین و همچنین سطح فکری بالا برای تعامل صحیح با فرزند جهت ارتقای تحصیلی وی بسیار مؤثر است.

وی با بیان این‌که یکی‌از عوامل خانوادگی که می‌تواند تأثیر مثبتی در رشد تحصیلی فرزند داشته باشد سطح فکری و تحصیلات والدین است، تصریح کرد: زمانی‌که فرزندان در دروس خود دچار مشکل می‌شوند اگر این باور را داشته باشند که می‌توانند برای رفع مشکلشان از والدین خود کمک بگیرند با اطمینان خاطر بیشتری درس خوانده و کمتر دچار افت تحصیلی خواهند شد.

دارایی اظهار کرد: عامل دیگر در خانواده و والدین دانش‌آموز که تأثیر مهمی در رشد تحصیلی او دارد رفتار مثبت برای الگوبردای فرزند است، برای مثال وقتی‌که خود والدین زمانی را برای مطالعه در نظر می‌گیرند خود باعث الگوبرداری فرزند خود شده و نقش مطالعه و یادگیری را در زندگی بهتر درک خواهند کرد.

این روانشناس افزود: اینکه بخواهیم تمام زمان آموزش را به مدرسه بسپاریم و از زمان سپری شده در خانه چشم بپوشیم اشتباه است، همانطور که می‌دانید زمان زیادی از روز فرزند شما در خانه سپری می‌شود، بنابراین اهمیت دادن به این زمان برای آموزش فرزند بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به نقش والدین در اضطراب فرزندان و کاهش آن، عنوان کرد: برخی اوقات اهمیت بیش‌از حد خانواده به فرزندان خود و توقعات پدر و مادر در مورد فرزندان موجب بروز افراط‌گری‌هایی می‌شود که یکی از این توقعات توجه زیاد به گرفتن نمرات ۲۰ است که این توقعات می‌تواند به خاطر مقایسه کردن با دیگر فرزندان، دوستان و...  با توجه به امکاناتی که برای فرزند مهیا کرده‌اند باشد و تا جایی ادامه پیدا کند که به جای داشتن تأثیر مثبت، به خاطر اضطرابی که در فرزند بوجود می‌آورند باعث گرفتن نتیجه منفی نیز می‌شود.

دارایی با اشاره به این‌که والدین برای کاهش اضطراب و استرس و  بهبود رشد تحصیلی فرزندشان نکاتی را باید رعایت کنند، عنوان کرد: آن‌ها باید سعی کنند جو خانواده را آرام و مناسب برای مطالعه فرزند خود نگه دارند و از بروز تنش‌ها و دعواها در محیط خانه تا حد امکان خودداری کنند.

این روانشناس ادامه داد: در ایام امتحانات، فرزندتان نیاز به حمایت‌های عاطفی و محیطی مناسب برای درس خواندن دارد، بنابراین سعی کنید رفت و آمدهای خانوادگی و عواملی که موجب عدم تمرکز فرزندتان برای درس خواندن می‌شود را در این ایام محدود کنید.

وی با بیان این‌که برای استراحت و زمان خواب دانش‌آموز و خصوصاً تغذیه مناسب او اهمیت ویژه‌ای قائل شوید، عنوان کرد: از رفتارهایی که موجب بروز استرس و اضطراب در فرزند شما می‌شود مانند ایجاد ترس و دلهره، داشتن توقعات و انتظارات بیش‌از توان فرزند، وسواس شدید والدین نسبت به نمرات و همچنین فشار زیاد برای درس خواندن یا مقایسه فرزندان با دیگر فرزندشان و یا دیگران اجتناب کنید.

دارایی با اشاره به این‌که در دوران امتحانات وظایف خانه‌ که به فرزند خود سپرده‌اید را کاهش داده و یا به طور کلی حذف کنید، تصریح کرد: با ایجاد انگیزه در فرزند خود و دادن پاداش آن‌ها را به مطالعه و درس خواندن تشویق کنید.

این روانشناس بیان کرد: یکی‌از عوامل و نیازهای اساسی برای پیشرفت تحصیلی فرزندان ارتباط مؤثر و مثبت والدین با مدرسه دانش‌آموز است، که از طریق شرکت منظم در جلسات اولیا و مربیان و کلاس‌های آموزشی برای اطلاع از نیازهای فرزندان امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به این‌که دو بنیاد خانه و مدرسه هر دو وظیفه تعلیم و تربیت را برعهده دارند و ارتباطشان و همکاری آن‌ها باهم یقیناً ضروری خواهد بود، عنوان کرد: در صورت عدم ارتباط و هماهنگی بین این دو نهاد آموزشی و تربیتی و بدون ارتباط مداوم هیچ‌کدام نخواهند توانست وظیفه خود را به شکلی کامل و صحیح انجام دهند.

دارایی با بیان این‌که دو دلیل اساسی برای اهمیت ارتباط متقابل والدین فرزند با مدرسه وجود دارد، اظهار کرد: در درجه اول با ارتباط مثبت بین خانه و مدرسه باعث هماهنگی در هدف‌ها، روش‌های آموزشی و تربیتی و جلوگیری از بروز دوگانگی‌ها و تعارضات در امور تحصیلی و تربیتی فرزندان می‌شود و در مورد بعدی با ارتباط والدین با مدرسه بهتر خواهند توانست نیازهای فرزندشان، وضعیت تحصیلی او و بطور کلی اطلاعات کامل‌تری را از شرایط فرزند خود بدست آورده و نقش مفیدتری برای تربیت و آموزش فرزند خود داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.