• پنجشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۹ / ۰۴:۰۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99041208989
  • خبرنگار : 71523

متقاضی هست، کارگزاری نیست!

متقاضی هست، کارگزاری نیست!

تب بازار سرمایه هر روز بیش از روز گذشته جامعه را دربر می‌گیرد و روزانه سیل عظیمی از مردم متقاضی ورود به این بازار هستند. با این حال و با وجود آنکه دولت هم تمام قد از این بازار حمایت می‌کند، به نظر نمی‌رسد همه زیرساخت‌های لازم برای میزبانی مردم در این بازار فراهم باشد؛ به طوریکه می‌توان گفت حدود نیمی از متقاضیان ورود به این بازار برای دسترسی به کارگزاری و اخذ کد آنلاین دچار مشکل هستند.

به گزارش ایسنا، رکوردزنی‌های پی در پی شاخص بورس، عدم جذابیت بازارهای موازی و حمایت دولت از بازار سرمایه باعث شده نگاه اکثر جامعه به سمت این بازار جلب شود؛ به طوریکه در سال گذشته در این بازار تعداد ۸۲۰ هزار کد معاملاتی صادر شده که این عدد در سه ماهه نخست امسال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد رسیده است.

در این میان اما تقریبا نیمی از متقاضیان، مخصوصا افرادی که در استانی غیر از استان تهران و حتی در شهرستان‌های استان تهران زندگی می‌کنند برای دسترسی به کارگزاری و اخذ کد آنلاین با مشکل موجه هستند. به عبارت دیگر ممکن است هیچ کدام از ۱۰۷ کارگزاری فعال در کشور، در شهری شعبه نداشته باشند و متقاضیان برای اخد کد آنلاین باید به شهرهای دیگر سفر کنند!

علاوه بر مشکل مذکور، گاهی فقط دو کارگزاری با دفاتر پیشخوان دولت قرارداد دارند و این موضوع باعث می‌شود متقاضیان ورود به بازار سرمایه حق انتخابی بین ۱۰۷ کارگزاری نداشته باشند و درواقع گاهی یک شهر یا حتی استان در انحصار تنها دو کارگزاری است که هرچند پرآوزه هستند اما با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

نظر مخاطبان ایسنا درمورد دسترسی به کارگزاری‌ها

در این راستا، یکی از مخاطبان به نام بهنام ضمن انتقاد از وجود اخلال در دو کارگزاری مطرح کشور، به ایسنا گفت: من چند سالی بود با کارگزاری آگاه کار میکردم و تقریبا هم مشکلی نداشت ولی از اواسط ۱۳۹۸ که مردم به بورس هجوم آوردند، این کارگزاری دچار مشکل شد. پرس‌وجو کردم و متوجه شدم که کارگزاری مفید هم مشابه آگاه است و هیچ کدام زیر ساخت لازم برای پذیرش این حجم از وروردی جدید به بورس را ندارند.

وی ادامه داد: پس از آن کارگزاری مبین را نتخاب کردم اما ثبت‌نامم با مشکلاتی مواجه شد و زمانی که تماس گرفتم اعلام کردند باید حضوری مراجعه کنم. درحالی که در کل استان آذربایجان غربی کلا شعبه ای از این کارگزاری وجود ندارد و من باید برای ثبت نام به تبریز سفر کنم که برایم امکان پذیر نیست.

مخاطب دیگری به نام محمد امین که ساکن یکی از شهرهای استان همدان است، درمورد مشکل دسترسی به کارگزاری گفت: اسم کارگزاری من آگاه بود که با مشکل مواجه شد. برای شهرهای کوچک مساله عمده نبود بقیه‌ کارگزاری‌ها است و دفاتر پیشخوان دولت هم فقط با کارگزاری‌های آگاه و مفید قرارداد دارند که شاهد ایجاد صف های طولانی برای احراز هویت در این دفاتر هستیم.

دیگر مخاطب ایسنا نیز به نام مریم در این مورد توضیح داد: در منطقه ما که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است، بخش های زیادی مشکل کد بورسی دارند. البته دفاتر پیشخوان دولت هستند اما فقط با کارگزاری های مفید و آگاه قرارداد دارند.

البته نبود کارگزاری در نقاط دیگر کشور به جز تهران فقط مختص استان‌ها یا شهرهای مرزی نمی‌شود و حتی شهرهای استان تهران مانند شهریار، پرند و... و استان البرز که در یک قدمی استان تهران قرار دارد نیز با این مشکلات مواجه هستند و به گفته ساکنان این شهرها امکان دسترسی به کارگزاری برای آن ها وجود ندارد و مجبورند به شهر تهران مراجعه کنند.

تاسیس شعبه در برخی شهرها توجیه اقتصادی ندارد

در این راستا، روح‌الله میرصانعی- دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار- در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دلیل اینکه کارگزاری‌ها در شهرهای کوچک شعبه ندارند، نبود توجیه اقتصادی است، اظهار کرد: ممکن است اگر شما هم کارگزار بودید، متوجه می‌شدید که اجاره محل، استخدام نیروی مورد نیاز طبق مقررات، تجهیزات و... باعث می‌شود هزینه‌ها افزایش پیدا کند و تعداد اندک افرادی که ممکن است در شهر مذکور، تمایل داشته باشند وارد بازار سرمایه شوند، پاسخگوی این هزینه‌ها نخواهد بود.

وی ادامه داد: البته این به این معنی نیست که مردم نباید دسترسی داشته باشند. شبکه‌هایی در کشور وجود دارد که به خوبی در سراسر کشور توزیع شده‌اند. شبکه هایی مانند شعبه بانکی، دفاتر پیشخوان دولت، پلیس به اضافه ۱۰ که در دسترس مردم قرار دارند. بسیاری از کارگزاری‌ها با دفاتر پیشخوان دولت قرارداد امضا کرده‌اند و ۵۰۰۰ شعبه در سراسر کشور آماده اند که مردم را به دفاتر کارگزاری‌ مرتبط کنند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با تاکید بر اینکه  بسیاری از کارگزاران بانکی با شعب بانکی طرف قرارداد شده‌اند، اظهار کرد: در برخی از این شعب خدمات کارگزاری هم ارائه می‌شود.

احتمال غیرحضوری شدن اخذ کد آنلاین

صانعی از احتمال غیرحضوری شدن اخذ کد آنلاین خبر داد و گفت: از سوی دیگر اقدامی درحال انجام است که امکان اخد کد آنلاین به صورت غیرحضوری را فراهم می‌کند. فرد می‌تواند  از طریق مراجعه به سایت قرارداد برخط را امضا کند. در این راستا منتظر ابلاغ مصوبه از طرف سازمان بورس هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۱۴:۵۲

اصلا کارگزار ها عرضه اولیه برا خودشون میخرن من عرضه اولیه تو کارگزاری مفید خریدم اما کارگزاری بعد چن دقیقه دیدم برگردونده حسابمو یعنی عرضه بهم نداده

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۷:۰۷

بله درسته, این وضعیت برامن هم اتفاق افتاد.

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۷:۴۰

سلام. من هم همین اعتقاد را دارم

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۲۱:۴۹

دبیر کل کانون چه دلیلی میتونه داشته باشه که اینجوری حرف بزنه؟! جواب گزینه ۱..... گزینه ۲..... ...... درسترین گزینه؟

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۲۳:۰۱

باید کارگزاریهای بیشتری وجود داشته باشد

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۲ ۲۳:۴۶

کارگزرای اگاه و مفید انحصار ایجاد کردند

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۲:۰۳

چرا هرچه مینویسم ارسال میزنم پیامم نمیرسه!

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۲:۱۰

من نمیدانم چرا در وسط نوشتاری نظر مطلب را حذف می کنند

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۲:۱۵

من در خصوص عدم خرید عرضه ی اولیه ی وپویا از کارشناسی کارگزاری مفید سوال کردم اظهار کردند ما خریدیم ولی کجا کم و گور شده ما اطلاع نداریم باید از سازمان بورس جویا شوید

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۲:۲۵

چرا با وجود پی گیری در خصوص عدم خرید پویا که قول داده بودند حتما سیتا را می خریم ولی باز کار گزاری مفید عرضه اولیه مدکور را چرا نخرید نمی دانم ا

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۲:۴۱

چرا پرتفوی من در کارگزاری بعد از وقت اداری به کررات تغییر و کم وزیاد میشه

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۲:۴۶

چرا برای اعتراضات جواب درست و حسابی و قانع کننده داده نمیشه

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۷:۳۷

کاری که کارگزاری فارابی سه باره پشت سر هم چه در عرضه آریا چه وپویا چه سیتا خدا گواهه با ما کرد اصلا انگار نه انگار که با وجود پر بودن موجودی و ثبت سفارش اصلا هیچ زحمتی فارابی به خودش نداد با بی مسئولیتی تمام بعد ۴۳ دقیقه پشت خط در انتظار وصل شدن به مثلا کارشناس ها که واله هیچ جوابی نگرفتیم

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۱۳ ۰۸:۴۶

بورس بستر خواص خودشو میخوادکه واقعا کارگزارا دارن کم میزارن برا مشتریاشون.به نظرمن باید کارگزارای آنلاین بافناوری قوی روی کار بیان